Стратегія розвитку КПІ ім. Ігоря Сікорського передбачає підвищення рівня академічної мобільності студентів і викладачів через програми міжнародних обмінів, літні школи, стажування тощо. Це один із пріоритетних напрямів діяльності університету задля поглиблення інтернаціоналізації та інтеграції учасників освітнього процесу в міжнародний освітньо-науковий простір, підвищення якості освіти та ефективності наукових досліджень, а також забезпечення конкурентоспроможності на ринку освітніх послуг.
Про студентів кафедри загальної фізики та моделювання фізичних процесів, які брали участь у міжнародних програмах, та нові напрями співпраці розповідає завідувачка кафедри професор Дарія Савченко у статті, наведеній нижче.
Одним із важливих напрямів діяльності університету є інтернаціоналізація, тобто створення середовища, яке сприятиме обміну знаннями та міжкультурному збагаченню університетської спільноти. Ці зусилля реалізуються шляхом проведення важливих міжнародних заходів, розширення міжнародного партнерства, активізації мобільності студентів і викладачів, реалізації міжнародних наукових проєктів.
У роки повномасштабної війни українські студенти продовжують здобувати знання, працювати над науковими проєктами та долучатися до міжнародної академічної спільноти. Студентки фізико-математичного факультету КПІ ім. Ігоря Сікорського, попри всі труднощі, демонструють високу мотивацію, готовність до міжкультурної співпраці й неабиякий науковий потенціал. Упродовж 2023-2025 років вони неодноразово ставали учасницями престижних освітніх і наукових програм у Європі та Канаді, підтверджуючи, що українська наука – жива, активна й впевнено інтегрується у світовий простір.
Отож у липні 2023 року студентки групи ОФ-11 Катерина Рачек і Дарина Проволовська, а також аспірантка Ірина Тюкавкіна взяли участь у міжнародному воркшопі MAGIC+ WORKSHOP, присвяченому фізиці магнетизму. Захід проходив у науковому центрі поблизу м. Познань (Польща) й був орієнтований на вивчення динаміки спінових хвиль, транспортних властивостей магнітних матеріалів та особливостей фізики низькорозмірних структур. Учасниці мали змогу поглибити свої знання з сучасної експериментальної фізики і встановити професійні контакти з молодими науковцями з різних країн.
У вересні 2023 року аспірантка кафедри загальної фізики та моделювання фізичних процесів Марина Голяткіна пройшла курс "Advanced English for PhD Students – Enhancing Language Production Skills" у Варшавській політехніці. Програма, що реалізується за підтримки NAWA "Solidarity with Ukraine – European Universities", була спрямована на розвиток навичок академічного письма, усної наукової комунікації та презентації дослідницьких результатів англійською мовою. Цей досвід став важливим етапом підготовки до майбутніх міжнародних виступів і публікацій.
З жовтня 2023 по березень 2024 року студентка групи ОФ-01 Марія Каплаушенко навчалася у Віденському університеті (Австрія) у межах програми академічної мобільності Erasmus+. Вона успішно пройшла курси з квантової механіки, обчислювальної фізики та прикладної математики, які було зараховано до її навчального плану в КПІ. Навчання у Відні дало їй можливість не лише поглибити свої фахові знання, а й здобути досвід міжкультурної академічної взаємодії.
У червні-липні 2024 року студентка гр. ОФ-11 Дарина Проволовська взяла участь у літній школі з математики та інженерії, організованій Гданським політехнічним університетом за фінансування програми NAWA. Учасники школи вивчали сучасні методи прикладної математики, чисельні методи в інженерії, а також працювали над командними проєктами в лабораторіях факультету прикладної фізики та математики. "Поїздка відчинила мені двері у світ науки, я остаточно закохалася в фізику. Це велике ком'юніті з можливістю соціалізуватись та знаходити друзів і партнерів", – розповіла студентка.
У вересні-жовтні 2024 року студентка гр. ОФ-11 Катерина Рачек проходила наукове стажування в Університеті Альберти (м. Едмонтон, Канада) в межах проєкту з пошуку темної матерії у бульбашкових камерах PICO. Під час стажування вона розробила програмне забезпечення для обробки експериментальних даних на мові Python, брала участь у лабораторних обговореннях та опанувала методи аналізу фізичних сигналів у системах реального часу. Її робота була високо оцінена науковими керівниками канадської сторони. "Це дуже цінний досвід як для мене, зеленого бакалавра, так і для більш досвідчених учасників", – поділилася враженнями дівчина.
У березні 2025 року студентка гр. ОФ-21 Дар'я Подольська взяла участь у Міжнародній конференції з новітніх методів обрахунку у спектроскопії та кристалографії, що проходила в Гданську за участі Гданського політехнічного університету, Lund University (Швеція) та за підтримки NAWA. Програма включала лекції провідних науковців, постерні сесії, воркшопи й дискусії, присвячені сучасним методам чисельного моделювання в експериментальній фізиці. Дар'я мала змогу представити свої дослідження, отримати зворотний зв'язок від європейських колег і долучитися до міжнародної наукової спільноти.
Окрім реалізованих програм, студенти ФМФ мають актуальні можливості для участі у нових стажуваннях. Зокрема, з 2025 року відкрилась можливість проходити дослідницькі стажування у Лабораторії магніто-оптичної та терагерцової спектроскопії Центральноєвропейського технологічного інституту Технічного університету Брно (Чехія) в межах чинного проєкту ERASMUS+. У рамках наукового стажування студенти матимуть змогу працювати над дослідницькими проєктами у галузі електронного парамагнітного резонансу, дослідження напівпровідникових матеріалів або розробки мікрохвильових резонаторів. Участь у програмі повністю фінансується, і вона залишатиметься відкритою щонайменше до 2027 року.
Усі ці приклади демонструють, що навіть в умовах повномасштабної війни українські студенти здатні активно розвиватися, працювати на рівних з іноземними колегами та формувати сучасний імідж науки з України. Академічна мобільність стає важливим інструментом професійного зростання, розширення світогляду та міжнародної наукової інтеграції, і фізико-математичний факультет робить усе можливе, щоби підтримати цю траєкторію розвитку.