Золоту медаль переможця в Міжнародному конкурсі наукових і мистецьких проектів учнів середніх загальноосвітніх шкіл "Genius" 2017 року в Нью-Йорку отримав українець Микола Іванченко, випускник київської школи №225. Він є вихованцем відділення хімії та біології Київської МАН. Проект молодого українського таланта "Адсорбент для нафти і нафтопродуктів у середовищі води та підвищеної вологості на основі гідрофобізованого перліту" спочатку переміг на Всеукраїнському конкурсі "Intel EKO Україна", а потім і у США. Окрім золотої медалі за перше місце в конкурсі, Микола Іванченко отримав планшет та грант на навчання в університеті SUNY Oswego штату Нью-Йорк.
Робота була виконана на кафедрі хімічної технології композиційних матеріалів хіміко-технологічного факультету в рамках співпраці між КПІ ім. Ігоря Сікорського та Малою академією наук України. Належну підготовку конкурсанта забезпечив його науковий керівник к.т.н., доцент Олексій Миронюк.
Як розповів наставник, суть роботи полягала у створенні матеріалу для очищення поверхні водойм від нафтопродуктів. Потреба в таких матеріалах виникає в разі аварій при транспортуванні нафти танкерами або при видобутку її з шельфу. Отже, робота вирішує актуальне екологічне завдання, оскільки час від часу такі аварії все ж трапляються. І хоча кількість нафтопродуктів, яка втрачається таким чином, досить невелика – близько 0,05% від усього видобутку, кожна з таких аварій завдає відчутної шкоди екосистемі водойм. Відмінність матеріалу від уже існуючих полягає в тому, що він здатний утримуватися на поверхні води та вбирати в себе до 2,5 разу забруднюючих речовин більше від своєї ваги. Після завершення цього процесу матеріал збирається з поверхні, а нафта може бути регенерована за технологією, яка використовується при видобутку її з піщаних порід.
Згідно з програмою співпраці між Київською політехнікою та МАН, щорічно учні 8-11 класів мають змогу виконувати дослідницькі роботи на базі нашого університету, зокрема на ХТФ. На початку навчального року факультет передає у відповідний підрозділ МАН список тематик, за якими учні можуть виконувати проекти. Звичайно, найкращі перемагають спочатку у відповідних етапах конкурсу Малої академії наук, а потім мають змогу брати участь у міжнародних конкурсах. Для забезпечення високого рівня роботи, однак, потрібна як наполеглива праця самого слухача МАН і керівника роботи від КПІ, так і шкільного вчителя, який знаходиться з учнем у постійному контакті, а отже, може направляти його або додатково мотивувати. Роботи високого наукового рівня можуть бути виконані за тривалий час. Наприклад, Микола Іванченко на виконання своєї роботи витратив майже півтора року. До речі, нині – він першокурсник ХТФ.
"Свого часу я сам виконував роботу від Малої академії наук у секції "Хімія", – поділився Олексій Миронюк. – Відтоді пройшло майже двадцять років. Виконання таких проектів допомагає молоді долучитися до науки, зробити перші кроки в дослідницькій практиці та визначитися з тим напрямом, в якому їм буде дійсно цікаво працювати та розвиватися надалі. Зі свого боку, я вважаю за потрібне присвячувати таким учням свій час, адже колись і мій науковий керівник присвячував його мені. Тому зараз у рамках співпраці з МАН наша кафедра запрошує її слухачів до виконання проектів різної тематики: наноструктуровані поверхні, композиційні матеріали, неньютонівські рідини та інше. Я впевнений, що в тому випадку, коли робота в МАН сприймається її виконавцем як можливість пізнавання світу, є достатньо бажання витрачати свій час та зусилля для досягнення мети, – можливими стають як перемоги в міжнародних конкурсах, так і створення винаходів".