Одним із підрозділів університету, що активно співпрацюють з компанією "Київстар" у межах її домовленостей про співробітництво з КПІ ім. Ігоря Сікорського, є Навчально-науковий інститут телекомунікаційних систем. Нещодавно провідні фахівці компанії прочитали для його студентів лекцію, в якій висвітлили цілу низку питань, особливо корисних для майбутніх інженерів галузі.
А проте, зауважимо, що співпраця університету з компанією не обмежується лише читанням таких лекцій. Отож перед анонсованою лекцією редакція "Київського політехніка" надіслала до компанії "Київстар" кілька запитань, які стосуються її взаємодії з університетом. З її відповідями знайомимо наших читачів.
– КПІ ім. Ігоря Сікорського та компанія "Київстар" є давніми партнерами. Розкажіть, будь ласка, про цю співпрацю та її мету трохи докладніше.
– Компанія "Київстар" послідовно реалізовує стратегію розвитку молодих талантів і активно співпрацює з провідними українськими університетами, зокрема з КПІ ім. Ігоря Сікорського, з яким підписано меморандум про співпрацю. "Київстар" і КПІ вже багато років розвивають співробітництво, тож ми переконані, що молоді фахівці приносять у команди департаментів нову енергію, свіжі ідеї та сучасне бачення розвитку на ринку операторів електронних комунікацій.
– Назвіть, будь ласка, приклади освітніх ініціатив від "Київстар", яку, до речі, за швидкістю мобільного інтернету та покриттям нещодавно вдруге визнано найкращою мережею України за версією Ookla.
– Цього вдалося досягти завдяки менеджменту, інженерно-технічним працівникам нашої компанії. У зв'язку з цим варто наголосити: у сучасних студентів, зокрема київських політехніків, є можливість поєднувати роботу в наших підрозділах та навчання в університеті. Набувати практичного досвіду можна щодня.
Також варто зауважити, що на даний час компанія розвиває корпоративні програми з працевлаштування. Компанія "Київстар" регулярно впроваджує програми, назви яких промовляють самі за себе: "БезВагань" і "На старт, увага, кар'єра". Вони можуть бути цікавими і для студентів, і для випускників закладів вищої освіти. А учасники від вашого університету мають можливість долучитися до програм "На старт, увага, кар'єра" на ексклюзивних умовах.
Серед освітніх ініціатив від нашої компанії назвемо партнерство у розробці та затвердженні окремих освітніх програм, що впроваджуються у КПІ ім. Ігоря Сікорського і відповідають сучасним технологічним трендам. Як і раніше, у планах компанії "Київстар" – проведення воркшопів, вебінарів, майстер-класів для сучасних студентів в онлайн та офлайн режимах. Ми беремо участь в університетських освітніх, наукових подіях, консультаціях щодо кар'єрного розвитку потенційних кандидатів на посади у компанії. Працівники "Київстару" проводять зустрічі, майстер-класи й лекції для студентів КПІ – як онлайн, так і офлайн.
– Під час гостьової онлайн-лекції від начальника відділу оптимізації радіомережі компанії "Київстар" Андрія Гвоздицького та його колеги – головного інженера цього відділу Дмитра Сандугея для четвертокурсників Навчально-наукового інституту телекомунікаційних систем у табличному зображенні було представлено роз'яснення щодо виникнення причин для залякування населення з боку різноманітних "експертів", які попереджають про вплив радіохвиль. Хотілося б коротко, як кажуть, перекласти у текстовий варіант причини марних побоювань стосовно впливу стандартів 4G і 5G
– Страх перед радіохвилями – це типовий приклад хибного уявлення, що виникає через плутанину між іонізуючим і неіонізуючим випромінюваннями. Мобільні технології 4G і 5G працюють у межах неіонізуючого спектра, тобто не мають достатньої енергії, щоб змінити структуру клітин людського організму чи пошкодити формулу ДНК. Більше того, рівень випромінювання базових станцій у сотні разів нижчий за гранично допустимі норми, що встановлені згідно з міжнародними та українськими стандартами. Простий приклад: можна уявити сонячні промені, які потрапляють у приміщення через фіранку: світло видно, але воно безпечне.
– Про сонце зрозуміло…
– У статті, яка присвячена саме цій темі (kyivstar.ua/about/important-data/healthy), можна отримати відповіді на поставлене запитання більш докладно. Мобільний телефонний зв'язок сьогодні – це одна з найбільш успішних та дуже динамічних за розвитком сфер радіозв'язку. Дедалі більше людей користуються мобільними телефонами як звичайним та необхідним засобом комунікації.
Кількість абонентів постійно зростає, а також виникає потреба у покритті мережею нових територій. Цілком природно, що внаслідок цього оператори збільшують кількість базових станцій задля підвищення якості зв'язку та обслуговування абонентів.
Проте більшість користувачів не знайомі з принципами функціонування радіозв'язку. Через це виникає суспільне обговорення можливого негативного впливу на здоров'я високочастотних радіосигналів, що поширюються між мобільними телефонами та базовими станціями. У соціальних мережах з'являються публікації, котрі відверто спекулюють на побоюваннях людей. Вкупі з браком достовірної інформації це викликає цілком зрозумілі питання з боку громадськості. Операторами мобільного зв'язку України було узгоджено загальну позицію телекомунікаційної галузі.
– І якою є офіційна позиція телекомунікаційної галузі?
– Сьогодні в Україні налічується вже більш ніж 51 млн абонентів різних мобільних операторів. Рівень проникнення мобільного зв'язку складає близько 108% (це означає, що на 100 жителів в середньому припадає 108 активних мобільних карток, що перевищує кількість населення, оскільки одна людина може мати декілька карток – прим. ред.). Упродовж останніх 10 років користування мобільним зв'язком кількість абонентів збільшилась в тисячу разів. Згідно з даними Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ), у світі мобільним зв'язком користуються 6,9 мільярда людей на планеті. Мобільні телефони стали основним засобом комунікації та невід'ємною складовою нашого життя.
Зазначимо, що робота мобільного зв'язку забезпечується завдяки розвинутій мережі базових станцій (фіксованих антен), які передають інформацію на комутаційні центри за допомогою радіочастотних сигналів (РЧ-сигнали). У світі на сьогодні експлуатується майже 1,4 мільйона базових станцій, більш ніж 60 000 з них розташовані в Україні. З метою забезпечення підвищення якості мобільного зв'язку оператори збільшують кількість базових станцій та здійснюють їхнє постійне переоснащення відповідно до найновітніших технологічних розробок галузі. Факт наявності значної кількості радіотехнічних об'єктів подекуди викликає занепокоєння через можливий вплив радіосигналів на здоров'я користувачів.
Це питання вже давно перебуває під пильним наглядом з боку світової спільноти. Протягом останнього десятиріччя в світі було проведено кілька сотень досліджень радіочастотних (РЧ) електромагнітних полів, зокрема наслідків впливу сигналів мобільних пристроїв та мережевих елементів на людину. У результаті проведених досліджень ВООЗ офіційно визнала: "Жодна з проведених останнім часом експертиз не підтвердила, що РЧ-поля, створювані мобільними телефонами або базовими станціями мобільного зв'язку, негативно позначаються на здоров'ї людей". Міжнародна агенція з дослідження ракових захворювань (IARK) також висловила свою позицію стосовно чуток про вплив базових станцій мобільного зв'язку на здоров'я людей і довкілля: "Рівень радіочастотного випромінювання від антен базових станцій, які використовуються для мобільного стільникового зв'язку, є значно нижчим за гранично допустимі федеральні норми радіобезпеки. Тому немає жодних підстав для поширення чуток, що базові станції можуть нести потенційні ризики для здоров'я населення, яке мешкає у зоні дії такого обладнання".
Важливо також знати про те, що в Україні діють європейські норми безпеки рівня електромагнітного випромінювання для елементів мережі мобільного зв'язку. Встановлені в Україні максимально допустимі рівні випромінювання значно нижчі за допустимий рівень впливу РЧ-сигналів радіо- та телевізійних передавачів, деяких інших побутових приладів (наприклад, НВЧ-пічок).
– Повернімося до лекції, яку прочитали онлайн Андрій Гвоздецький та Дмитро Сандугей. Про що могли довідатися з неї студенти IV курсу?
– Під час планування кожної лекції ми використовуємо не лише теоретичний матеріал, а й зважаємо на запити з боку самих студентів. Постійний зв'язок із викладачами та інтеграція практичного досвіду наших фахівців у студентську спільноту дозволяють створити максимально адаптований до реалій ринку контент, незалежно від напряму: чи то телекомунікаційні технології, чи то маркетинг.
Загалом, для студентів Навчально-наукового інституту телекомунікаційних систем можуть бути корисними навчання за такими основними тематиками: планування та проєктування базових станцій, покоління зв'язку (стандарти 3G, 4G, 5G), радіохвильові характеристики тощо. Проте це не повний список тем, які пропонуємо для вивчення, і ми готові залучати спікерів від компанії, які володіють цінним досвідом та експертними знаннями.
– Чи плануються протягом найближчого часу наступні навчально-практичні заходи від компанії "Київстар" для студентів КПІ?
– Так, безперечно! Ми плануємо активно залучати студентів КПІ ім. Ігоря Сікорського до нових освітніх ініціатив. Підписаний між нами та університетом меморандум відкриває широкі можливості для реалізації різних активностей: як практичних, так і теоретичних. Адже компанія "Київстар" прагне, щоб студенти, незалежно від напряму навчання, мали змогу дізнатися більше про компанію, спробувати себе у вирішенні реальних задач і знайти своє місце у великій команді фахівців. Обмін досвідом – це не лише корисно, а й надзвичайно цінно з обох сторін.
Під час онлайн-лекції для студентів четвертого курсу НН ІТС КПІ ім. Ігоря Сікорського, яку прочитали фахівці компанії "Київстар", студенти із перших уст мали змогу дізнатися чимало цікавих фактів про історію впровадження стандартів мобільного зв'язку (МЗ) від 2G до 5G та про технології планування, проєктування і впровадження сучасних базових станцій МЗ. Також про забезпечення якісного зв'язку у містах, селах, у найвіддаленіших куточках України, ознайомитись з процесом проєктування базових станцій МЗ, основними розрахунками під час налагодження технологічного покриття та параметрами навантаження радіомереж.