Підбито підсумки конкурсу «Найкращі практики впровадження освітніх інновацій у системі професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їхніх перших заступників і заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад» у 2022 році. Конкурс проводиться за підтримки Програми Ради Європи «Децентралізація і реформа публічної адміністрації в Україні».
Відповідне рішення затверджено наказом НАДС від 07 жовтня 2022 року №94-22.
Цьогорічні переможці:
у номінації «Підготовка магістрів за спеціальністю 281 «Публічне управління та адміністрування» галузі знань «Публічне управління та адміністрування»:
перше місце — Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» з освітньою інновацією «Симулятор управлінських рішень та пропозицій» (запрошення на публічні захисти управлінських рішень підготовлених студентами кафедри теорії та практики управління анонсувалися);
автор: Яна Юріївна Цимбаленко, доцент, декан (до 30.06.2022) факультету соціології і права КПІ ім. Ігоря Сікорського.
Метою впровадження освітньої інновації є надання студентам — майбутнім управлінцям публічної сфери можливості здобути досвід ухвалення управлінського рішення в ситуації реальної взаємодії зі стейкхолдерами. Ця освітня практика дає змогу оцінити релевантність здобутих знань і навичок відповідно до реальної (хоч і змодельованої в навчальному процесі) проблемної ситуації та є прикладним педагогічним інструментом. Симулятор управлінських рішень (далі — симулятор) є освітньою інновацією, що розроблена на принципах гейміфікації освітнього процесу й дозволяє майбутнім управлінцям змоделювати та «прожити» окремий епізод управлінської діяльності в ігровій формі, але за участі досвідчених фахівців-практиків в обраних сферах. В умовах змішаної форми навчання такий інструмент набуває особливої актуальності, компенсуючи частковий дефіцит практичної взаємодії здобувачів зі реальним предметним полем вивчення.
Прийняття рішень — це складний і багатогранний процес. А ухвалення управлінських рішень є визначальною особливістю управлінської діяльності. Прийняте управлінське рішення не лише формує вектор діяльності керованої системи — воно забезпечує досягнення кінцевої мети й поточних результатів. Здатність управлінця приймати рішення є основою ефективної системи керівництва. Саме тому одне з ключових завдань закладів освіти під час підготовки управлінських кадрів — опанування студентами практичних навичок, що сприяють управлінській праці й зумовлюють появу такого продукту, як управлінське рішення.
Яна Юріївна Цимбаленко, доцент, декан факультету соціології і права КПІ ім. Ігоря Сікорського, маючи бажання й прагнення надати студентам — майбутнім управлінцям комплексне бачення питання, що буде підґрунтям для ухвалення управлінських рішень, започаткувала впровадження нового підходу до набуття практичних навичок прийняття управлінських рішень. У першому семестрі 2021/2022 навчального року здобувачі, що навчаються за ОПП «Публічне адміністрування та електронне урядування», були залучені до фахового кейсу «Симулятор управлінських рішень та пропозицій» в рамках дисципліни «Правові засади адміністративної діяльності».
У межах циклу цих освітніх практик колективи студентів-управлінців представили напрацювання управлінських рішень на зустрічах зі стейкхолдерами. Як стейкхолдери виступали представники керівництва органів влади й зацікавлені особи. На онлайн-зустрічі у рамках симулятора «Документообіг у закладах середньої освіти» для надання фахових порад було запрошено директора Політехнічного ліцею Національного технічного університету України «КПІ» м. Києва — Киричкова Юрія Васильовича;
«Управлінські рішення в системі трансплантології в сучасних умовах» для надання фахових порад запросили заступника міністра охорони здоров’я України з питань євроінтеграції у 2020–2021 роках — Іващенко Ігоря Анатолійовича;
«Реформа управління військової системи охорони здоров’я» для надання фахових порад запросили заступницю міністра охорони здоров’я України у 2014–2015 роках — Лісневську Наталю Олександрівну й заступника міністра оборони України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізацій — Гере Юлія Павловича.
Крім цього, результати симулятора випробували на Міжнародній науково-практичній конференції «Кібербезпека державних інституцій та подолання кризових станів» ІСЗЗІ КПІ ім. Ігоря Сікорського 2022 року.
Слід зауважити, що під час опанування дисципліни «Правові засади адміністративної діяльності» студенти здобували теоретичні знання щодо адміністративної діяльності, але в аспекті управлінської складової, розглядали комплекс питань, пов’язаних з формуванням бачення управлінця і питання функціонування державного механізму та його регламентаційних рішень. Під час практичного опанування дисципліни студентам другого курсу було запропоновано: уявити себе управлінцем вищого щабля і знайти прогалини або вади в системі державного управління, а також випрацювати шляхи їх подолання.
Таким чином, симулятор виконав роль одного з перших практичних випробовувань у професії та надалі під час роботи може стати базою для комплексного підходу в науковому осмисленні процесу ухвалення управлінських рішень.
Симулятор показав зацікавленість студентів в отриманні практичних навичок управління й дає авторці інновації можливість для подальшого його вдосконалення та розвитку.