Засідання круглого столу, присвяченого питанням розвитку вітчизняного електротранспорту, який було організовано 25 травня в НТУУ «КПІ», розпочалося просто неба. Його учасникам було представлено електробус, який виготовлено учасниками консорціуму «Електробус України», і робота над удосконаленням якого триває нині.
Як розповів голова правління консорціуму Микола Голєв, це вже другий зразок електробуса, виготовлений на базі серійного мікроавтобуса «Богдан». Перший пройшов випробування у 2014 році. З урахуванням їх результатів конструктивні елементи електромобіля для міських пасажирських перевезень були допрацьовані й наприкінці вересня 2015 року було презентовано його другу версію. Варто зауважити, що його двигун, системи управління та більшість інших конструктивних вузлів вироблені в Україні. Тож їх використання у серійному виробництві могло б значно знизити вартість вітчизняних електробусів порівняно з закордонними.
Поки що єдиний зразок такого електробусу їздить на одному з регулярних маршрутів у Луцьку. Більш як за півроку експлуатації він не мав жодних серйозних несправностей. Понад те, протягом робочого дня він заощаджує для транспортного підприємства від 800 до 1000 гривень (стільки коштує дизпаливо, яке спалює за зміну звичайний мікроавтобус).
Отож широке впровадження подібних транспортних засобів в Україні дозволить значно зменшити використання нафтопродуктів. Але окрім безпосередньої економії фінансових і матеріальних ресурсів, вони забезпечать ще й значний ефект покращення стану міського довкілля – електробуси і електромобілі це по-справжньому екологічний вид транспорту. Крім того, налагодження серійного випуску подібної техніки в Україні могло б забезпечити створення понад півмільйона нових робочих місць.
Утім для впровадження цієї ідеї у життя слід вирішити низку організаційних і технічних проблем. Їх обговоренню і було присвячено круглий стіл в КПІ.
З боку консорціуму, окрім голови його правління, участь у ньому взяли очільники і головні спеціалісти підприємств, які до нього входять, – НТЦ «Автополіпром», ВТП «Санрайз» та автобусоремонтного заводу «Санрайз», на якому й були вироблені перші зразки вітчизняного електробусу. З боку НТУУ «КПІ» – керівники й викладачі факультету електроенерготехніки та автоматики, факультету електроніки, факультету авіаційних і космічних систем, зварювального факультету та механіко-машинобудівного інституту – одне слово, усіх тих навчально-наукових підрозділів, розробки яких можуть стати у пригоді при роботі над удосконаленням конструкції електробусу та доведенням її до виробництва. Певна річ, був представлений на засіданні круглого столу і Науковий парк «Київська політехніка».
Засідання почалося з докладної розповіді представників консорціуму про його діяльність, досвід експлуатації електробусу в реальних умовах та концепцію створення автобусів 4-покоління, яка має лягти в основу серійного випуску. Не оминули доповідачі й проблем, що їх слід вирішити в ході роботи над удосконаленням електробусу та впровадження його у виробництво, і які, власне, й стали приводом для організації зустрічі виробничників і науковців.
Про можливість вирішення цих проблем і, якщо ширше, реалізації такого масштабного проекту на базі створеної торік Інноваційно-виробничій платформі «Київська політехніка», говорив на початку засідання проректор з наукової роботи КПІ академік НАН України Михайло Ільченко. А представники КПІ розповіли про напрацювання факультетів та інститутів в області розробки електричної частини транспортних засобів з електричною тягою, розробки енергоефективних частотно-керованих електродвигунів для автомобільного приводу, впровадження сучасних технологій організації виробництва тощо.
Порушувалися на засіданні й суто технічні питання, які, втім, його учасники вирішили розглянути окремо, під час роботи робочих груп за напрямами. До речі, обов’язково буде вирішено і питання залучення до роботи в проекті студентів та аспірантів, які можуть стати однією з головних рушійних сил його реалізації.
Насамкінець, учасники круглого столу домовилися про підготовку спільного звернення до Кабінету Міністрів України щодо підтримки проекту і надання йому політичного сприяння, а також про наступні зустрічі.