Наша газета у номері № 9-10 від 8 березня 2024 р. вже писала про те, що головний корпус КПІ ім. Ігоря Сікорського оздобив колись відомий своєю співпрацею з видатним київським архітектором Владиславом Городецьким італійський скульптор Еліо Саля. Але, виявляється, ліпнина та горельєфи Саля і працівників його майстерні прикрашали не тільки цей корпус. Про це повідомив редакції доцент ІХФ Ігор Андреєв, який давно вже цікавиться історією університету і час від часу відкриває забуті її сторінки. Деякі матеріали його досліджень ми вже публікували, тож впевнені, що невеличка розповідь про ще одну будівлю, де на початку ХХ століття можна було побачити твори майстра, читачам буде цікавою.
🏰
Серед численних київських будівель, декор яких було виконано Еліо Саля (найвідомішим є "Будинок із химерами"), в літературі згадується також і головний корпус КПІ ім. Ігоря Сікорського. Проте цілком забутими нині є роботи, зроблені італійським майстром у механічних майстернях КПІ. Згадки про ці твори годі шукати у Вікіпедії у статті про Еліо Саля, чи навіть у "Зводі пам'яток історії та культури України" (Кн. I, ч. II, 2003 р.).
Але в архівних матеріалах відомості про них збереглися. На старих фотографіях інституту можна побачити вишукано оформлений інтер'єр механічних майстерень. У липні 1901 року газета "Кіевлянинъ" повідомила, що підряд на оздоблення інженерної лабораторії, яка містилася в цих майстернях, "зданий італійському скульптору Elia Sala". Таким чином, Еліо Саля одночасно керував оздоблювальними роботами в головному корпусі та в механічних майстернях КПІ.
Будівля механічних майстерень спочатку була двоповерховою з одноповерховими крилами. Інженерну лабораторію було розміщено в правому (західному), одноповерховому крилі розділеної капітальними стінами на 4 світлі зали будівлі. "Особливо витончено", за визначенням сучасників, було оформлено центральний зал лабораторії, де містилися "головні машини і… величезний мармуровий розподільник, з якого відбувається управління електричним освітленням всіх будівель інституту та величезної садиби". Далі повністю процитуємо журналіста газети "Кіевлянинъ": "Тут же стоїть складний розподільник, що відноситься до управління парою, що йде з котлів лабораторії для опалення та вентиляції величезної головної будівлі інституту. Це центральне приміщення прикрашене 8 бюстами великих діячів та винахідників на терені пари та електрики. З одного боку на електричні машини дивляться Сіменс, Яблочков, Тесла (в інших джерелах – Едісон) та Грамма. Проти них встановлені 4 найбільших діяча із застосування пари, а саме: Фультон, Гірн, Уатт та Стефенсон. Усі бюсти, виготовлені п. Sala, розміщуються у стінних нішах. Приміщення лабораторії не має стелі: над ним прямо підноситься дах, що підтримується залізними кроквами".
Цікаві деталі про оформлення інженерної лабораторії дізнаємося ще й з повідомлення, зробленого у липні 1901 року: "У двох стінних трикутниках, що розміщених під дахом, буде встановлено досить великі картини алегоричного змісту. Картини ці вже написані і коштували 500 руб". Для виконання цих живописних робіт у вересні 1900 року було вирішено звернутися "до сприяння художників, які працюють у лаврській церкві" (у цей час у Києві проводились реставраційні роботи у Великій лаврській церкві). Зауважимо, що дізнатися, що було зображено на картинах і що з ними стало згодом, поки що не вдалося.
На жаль, роботи Еліо Саля, виконані в інженерній лабораторії механічних майстерень, не збереглися. Нині у надбудованій до трьох поверхів будівлі колишніх механічних майстерень розташовано Державний політехнічний музей імені Бориса Патона.