Літо – напружена пора для випускників та їх батьків. Вважається, що для успішного складання ЗНО та вступу до вишу потрібні знання шкільних предметів, отримані від учителів чи репетиторів. Але часто у цей гарячий час потрібна просто думка (розмова) людини небайдужої і досвідченої. Отут і стають у пригоді онлайн-консультації викладачів КПІ ім. Ігоря Сікорського. Зокрема, багато спілкується у мережі ст. викладач ФТІ Людмила Булигіна. Її розважливі розповіді викликають довіру і… нові запитання.
Наводимо розмову про те, як зробити, щоб підліток почав навчатися, де шукати мотиватори і що взагалі робити.
У молодших дітей навчання є природною, фізіологічною потребою: не будеш навчатися – нічого не зрозумієш у цьому світі. Дорослі люди навчаються або маючи досвід (звички), або на вимогу соціуму, бо треба заробляти, мати певну рейтингову позицію в суспільстві тощо.
А з підлітками зовсім по-іншому. За мої понад 25 років викладання переконалася: це вік, коли хочеться робити все що завгодно, але не навчатися. Підлітки навчатися не хочуть. Десятикласники на запитання, що є у вашому полі цікавості, чим би ви хотіли займатися, створили модель, де знайшлося місце музиці, брендовим речам, спілкуванню, спорту, багато чому, але там не було навчання.
Але якщо підлітки в цей період не отримають досвіду навчання, то в юнацькому віці, коли з'явиться таке бажання, буде дуже і дуже складно. І це є причиною того, що нині навчання намагаються перевести в лінію цікавинок. Навчання не може бути просто цікавим. Навчання – це праця.
Що можемо зробити ми, старші люди? У кожного свій шлях. Я впевнена, що якщо створити такий простір, де підлітки будуть збиратися, спостерігати одне за одним, копіювати того, хто зараз попереду, для того щоб його обігнати, то тоді будуть задіяні внутрішні мотиви: бути першим, розібратись, як це працює, перебороти певні моменти, які поєднують з дитинством. Хоча навчання підлітків – це велика ілюзія, ми можемо сприяти тому, щоб в цій ілюзії, якщо в нас вийде, якщо ми зможемо працювати за своїми власними, абсолютно чесними алгоритмами, створити атмосферу зацікавленості і змагальності. Можливо, нам це вдасться.