Переформатування змісту освіти, запропоноване новим очільником МОН, означає, що багатьом освітянам доведеться оновлювати свої навички й опановувати нові методики навчання. Викладачі КПІ ім. Ігоря Сікорського, який є визнаним флагманом вищої освіти в Україні, активно використовують можливості Інтернету та телебачення під час своєї безпосередньої професійної діяльності, а також для популяризації знань серед школярів, залученні їх на навчання до університету, інформуванні колег, батьків та громадськості про свою роботу.
"Використання медіаосвітніх технологій значно поліпшує ефективність навчального процесу, спонукає до комунікативної діяльності та дозволяє засвоїти до 65% матеріалу", – розповідає вчитель вищої категорії, доцентка кафедри технології електрохімічних виробництв Юлія Мірошниченко. Для неї КПІ – рідна домівка. Тут вона стала магістром з хімічної технології й інженерії за фахом "Технічна електрохімія", спеціалістом у сфері маркетингу за фахом "Маркетинг" (друга освіта), кандидатом технічних наук (спеціальність 05.17.03 – Технічна електрохімія). А за результатами діяльності у 2020 р. – лауреатом конкурсу "Молодий вчений року".
Роботу щодо залучення учнівської молоді до спільноти КПІ Ю.Мірошниченко почала ще в 2014 р., коли організувала науково-популяризаторську платформу "Цікава хімія" (тут вона та її однодумці показували українським школярам, наскільки цікавою є хімія, влаштовували майстер-класи, виїзні лекції, наукові пікніки тощо). З 2016 по 2019 рр., обіймаючи посаду заступника декана з профорієнтаційної роботи на ХТФ, Юлія Сергіївна брала участь у "Школах абітурієнта" (проводила лекції-дискусії для вступників), організовувала наукові школи для школярів, олімпіади з хімії та біології, турніри юних хіміків та науковців (спільно з Національним еколого-натуралістичним центром та КНУ ім. Тараса Шевченка) і паралельно розвивала свою "Цікаву хімію". Одночасно викладала на ХТФ та в 11 класі Політехнічного ліцею КПІ, що і дало можливість зрозуміти психологію школярів та ті аспекти, на які діти звертають увагу при виборі свого подальшого професійного шляху.
Згодом усі напрацювання та досвід роботи з учнівською молоддю поєдналися в авторський курс "Наука і життя", який з 2020 р. введено факультативом у 5-6 класах Політехнічного ліцею КПІ. Про хімічні цікавинки викладачка розповідає й на своїй ФБ-сторінці (https://www.facebook.com/VeryInterestingChemistry).
"На заняттях з учнями намагаюсь зацікавити їх природничими науками, залучити до проведення експериментів. Ми "граємо в науковців" – вивчаємо посуд та прилади, проводимо досліди, робимо свої перші висновки, аналізуємо отримані дані, розвиваємо критичне мислення та вчимось представляти свою роботу, – ділиться вона. – Але основне у цьому процесі – це те, що він дає можливість з іскри допитливості, яка завжди є в такому віці, роздмухати багаття пристрасті до науки. І вже у 7-8 класах (коли хімія та фізика викладаються в усіх школах) дитина готова до поглиблення знань; понад те, вона вже хоче виходити за рамки програми і робити свої перші відкриття, проводити свої перші "дорослі експерименти". Якщо дитину вчасно скерувати, то вже у 10 класі ми матимемо юного науковця". Вона не лише зацікавлює, але й дієво підтримує своїх вихованців: для старшокласників допомагає знаходити бажані наукові напрями та наукових керівників, з якими вони потім створюють "круті наукові роботи на конкурси МАН, Sikorsky Challenge та інші".
Нині Юлія Мірошниченко очолює кафедру природничих наук Політехнічного ліцею КПІ, успішно розвиває співпрацю з університетом, регулярно організовує наукові пікніки та лекції провідних учених КПІ, очні чи віртуальні екскурсії на факультети, до ДПМ тощо. А мріє вона про створення на базі КПІ регулярного лабораторного практикуму для ліцеїстів. "Але це вже, мабуть, після перемоги", – говорить із сумом і надією.
А що ж "Цікава хімія"? З часом вона трансформувалася у "Хімію цікаву з Юлією Мірошниченко", однойменний ютуб-канал https://www.youtube.com/@chemistJulia, який викладачка наповнює спеціально відзнятими науковими відео (використовує їх також для зацікавлення хімією, навчання та поглиблення знань учнів), де стисло розповідає про цікаве або просто про складне.
Та і це ще не все. На телеканалі "Наука" виходить авторська програма Юлії Мірошниченко "Хімічні елементи". Її використовують на уроках хімії вчителі України, рекламують у соцмережах учні й батьки. Ознайомитися із записами можна на ютуб-каналі https://www.youtube.com/channel/UCK-5TknjBdBZjwVHRfByPFQ. Саме за цю програму Ю. Мірошниченко стала лауреаткою конкурсу "Молодий вчений року". "Взагалі ТВ-програм наукового спрямування саме українських дуже мало.., – бідкається науковиця. – На цьому конкурсі головним моїм конкурентом була не програма, а хімічна рубрика каналу 1+1 (з денного шоу)".
Є у педагога й сторінка в інстаграмі https://www.instagram.com/interesting_chemistry_lab/. Війна не стала на заваді розвитку медіаконтенту Ю.Мірошниченко, присвяченого цікавій хімії. Її знову номіновано, уже в двох номінаціях, на конкурс МОН "Молодий вчений року". Журі високо оцінило і програму телебачення "Хімічні елементи", і ютуб-канал "Хімія цікава з Юлією Мірошниченко".
Своїм вихованцям, майбутнім студентам/дослідникам наставник не втомлюється повторювати: не бійтесь відкривати для себе щось нове та незрозуміле! Можливо, це саме те, що вам треба?!