В експозиції Державного політехнічного музею при НТУУ “КПІ” відкрито виставку “Історія залізничного транспорту – Як це було … Події – особистості – моделі – фотографії”.
Виставка організована Асоціацією збереження історії залізниць України, громадською організацією, метою якої є створення Державного музею залізничного транспорту України в місті Києві з натурними зразками залізничної техніки, ведення бази даних одиниць рухомого складу, втрачених об’єктів залізниць України чи таких, що можуть бути втрачені.
Доречно зазначити, що подібні музеї у світі дуже популярні і зробили туристичною меккою суто індустріальне місто Великобританії – Манчестер.
Колекціонери України представили історію технічної еволюції локомотивів та рухомого складу Південно-Західної залізниці у фотографіях, ескізах, кресленнях та особистостях, які зробили вагомий внесок у її розвиток та діяльність яких пов’язана безпосередньо з Києвом. Серед них О.П. Бородін, що заклав основи локомотивної науки в царській Росії та організував першу у світі лабораторію для випробувань паровозів у стаціонарних умовах; Ю.В. Ломоносов – визначний конструктор локомотивів, громадський діяч та наймолодший викладач-професор КПІ; В.І. Лопушинський – інженер шляхів сполучення, конструктор декількох типів товарних та пасажирських паровозів, які широко використовувалися на залізницях Росії.
На виставці представлена унікальна колекція проїзних квитків на поїзди дальнього сполучення та приміські поїзди, акцій, облігацій, посвідчень (колекціонер – О.М. Бойко), всього близько 200 екземплярів. Найдавніший з них – документ, датований 1871 роком, а найбільший за розмірами – єдиний квиток на військовий ешелон 1917 року.
Надзвичайно цікава колекція фірмових знаків виробників локомотивів та вагонів, деякі з них навіть можна назвати витворами мистецтва (колекціонери – С.Д. Палієнко, О.М. Гопкало). Найдавніший екземпляр з пасажирського вагона, виготовленого у 1889 році Московськими залізничними майстернями.
Поряд досить цікава колекція ліхтарів різноманітних конструкцій та інструментів періоду активної експлуатації паровозів з колекції Асоціації збереження історії залізниць України та Державного політехнічного музею при НТУУ “КПІ”.
“Родзинкою” виставки є стендові та ходові моделі локомотивів та рухомого складу залізниць – копії тих, що експлуатувалися на магістралях Російської імперії, Австро-Угорщини та СРСР (колекціонери Ю.Д. Гончаренко, Іржи Індра; Д.М. Семирог-Орлик, Ю.В. Дембовський та О.М. Пархоменко). Близько 250 моделей виготовлено власноруч ентузіастами, патріотами залізниці, людьми, небайдужими до техніки, яка сьогодні знищується безповоротно. Життя цих залізних велетнів продовжується в маленьких моделях, виготовлених у масштабі 1:87; 1:100 та 1:120 з відтворенням усіх деталей оригіналу. Моделі колекціонера І.А. Клочка, що представляють продукцію Луганського тепловозобудівного заводу, є ходовими – будь-яку з них можна поставити на колію діючого макета ділянки Південно-Західної залізниці, яка постійно працює на виставці.
Стендові моделі з картону представили аматори А.А. Орєхов та Ю.О. Ковальчук. Такий спосіб виготовлення моделей є досить рідкісним явищем.
Експозицію виставки супроводжують малюнки-проекції потягів та локомотивів періоду Австро-Угорщини, Польщі, Радянської України, виготовлені дизайнером, архітектором А.А.Орєховим, закоханим, як і інші учасники, у залізницю.
Несподіваний експонат на виставці – дитяча іграшка “Електрична залізниця”, виготовлена заводом “Москабель” у 1953 році. Цю популярну іграшку, якою гралися діти 1950-60 років, надав для експонування Державний музей іграшки. Ця маленька залізниця, що керувалася електричним регулятором швидкості, оснащена залізничною станцією з пероном, переїздом, мостом, світлофорами, локомотивом та вагонами. Дитина, граючись, мала змогу набути навичок майбутньої професії.