Сьогодення коректує встановлені правила і норми навчального процесу і водночас спонукає нас, освітян, до пошуків нових форм і форматів у викладанні освітніх компонентів. Пропоную уривки із власних спостережень, відображених у щоденнику "Латинська мова в умовах дистанційного режиму".
Autumnus in KPI: Осінь у КПІ
Цього року першокурсники розпочали навчання 21 вересня, а на ознайомчому тижні (19-22 жовтня 2020 р.) відвідали альма-матер і, звичайно, отримали творче завдання зловити в кадр осінь і підписати коментарі латинськими прислів'ями. Студенти впоралися майстерно та з гумором: відобразили на своїх фото головний корпус, монументи та інші впізнавані композиції нашого дендропарку, а серед інскрипцій надали перевагу сентенціям про дружбу і знання. Мабуть, чи не вперше за стільки років осінь у КПІ була безлюдно-одинокою. Того тижня своєю присутністю лінгвісти додали золотокосій щирих емоцій, а собі на пам'ять лишили фото: з радісними посмішками, дружніми обіймами і поглядами, сповненими надії…
Tempŏra mutantur: Часи змінюються
Вивчаючи латинську граматику, ми постійно здійснюємо екскурси в минуле. Захоплюючі повідомлення про культуру, побут, вірування давніх римлян спонукають студентів і самим займатися пошуками інформації та ділитися нею у віртуальній аудиторії. Так, тему "Мода у Давньому Римі" обрали для обговорення студенти групи ЛН-01 (17 листопада 2020 р.). Одяг, зачіски, прикраси модників-римлян у свій час були справжнім викликом патріархальним традиціям, а їхні відкриття у парфумерії та косметиці заклали основи для розвитку професійної культури.
19 листопада студенти групи ЛА-02 підготували доповіді на тему "Медицина у Давньому Римі". Були повідомлення про медичні школи, знахарство і традиційну медицину, видатних лікарів Риму Галена і Цельса, надбаннями яких користуються у всьому світі. Давні римляни вважали за корисне приймати термальні води і холодні омивання, лікуватися травами і фізичними вправами, про що також розповіли студенти.
Присутні були задоволені невимушеною бесідою та вкотре пораділи можливості вільного спілкування на платформі дистанційного навчання "Сікорський".
Dictum – factum: Сказано – зроблено
Викладання латинської мови мало чим змінилося за дві тисячі років. Проте інтерактивні методи можна застосувати і тут. Складання вивчених напам'ять сентенцій і поезій перетворило процес перевірки на дитячу гру в піжмурки: студенти із заплющеними очима розповідають засвоєний матеріал. А в групі ЛФ-01 креативно підійшли до цього питання, і пісню "In silva" дружно заспівали під гітару. Їхнє бажання взаємодіяти стало поштовхом до наступного завдання: через призму латинських сентенцій висвітлити актуальність мудрості римлян у сьогоденні. Складність полягала в тому, що студенти, поділені на чотири групи, працювали на відстані, але однією командою. Сентенції про кохання, людські цінності, дружбу та про звірів знайшли відображення в озвучених студентами відеороликах, презентаціях та колажах. Ретельний відбір матеріалу, оформлення, накладання музики виявилося досить цікавим і сприяло згуртованості та дружній атмосфері у групі.
Олімпіада з латинської мови
Уже понад 10 років олімпіада з латинської мови є обов'язковим заходом на факультеті лінгвістики. Цього року вона пройшла під гаслом "Poёtis mentīri licet" (Поетам вигадки дозволені). 27 листопада 2020 р. студенти першого курсу взялися за переклад латинської пісні "Lingua poetārum" (Мова поетів) та, відповідно до визначеної мети, зуміли творчо виконати завдання. Бездоганні переклади, мистецьке оформлення робіт вкотре переконали, що лінгвісти не шукають легких шляхів до перемоги. Особливо хочеться відзначити роботи таких студентів: Н. Шеремет (ЛА-01) переспівала поезію у стилі хіп-хоп, А. Гусак (ЛФ-01) і М. Марков (ЛА-01), візуалізуючи картини античного світу, продекламували свої творчі доробки, В. Олішевська (ЛА-02) виконала пісню латинською мовою під акомпанемент гітари. Серед студентів були відзначені креативні й активні учасники, а їхні роботи для перегляду розміщені у фейсбуку на сторінці кафедри теорії, практики та перекладу англійської мови ФЛ.
Post scriptum. Дистанційний режим навчання є справжнім випробовуванням для викладачів, проте водночас і рушієм для пошуку й реалізації нових оригінальних ідей. А Lingua Latina є тим предметом, що спонукає шукати унікальні способи досягнення навчальних цілей, розвиває мистецькі здібності студентів та надихає на творчість і викладачів, і студентів.