Ви є тут

О.К. Антонов і його літаки на монетах


Photo. Антонов Олег Костянтинович

Право випускати гроші – один з основних атрибутів державності. Перша держава на території нинішньої України – Київська Русь – зміцнювала свій суверенітет випуском власних монет ще в X-XІ століттях. Наприкінці XX століття було запроваджено безпосередньо державне виробництво банкнот і монет й у незалежній Україні. З 1994 року у складі Банкнотно-монетного двору Національного банку України почала свою роботу Банкнотна фабрика, а з 1998 року – Монетний двір, основна продукція яких за досить короткий строк завдяки високохудожньому та якісному виконанню набула найширшої популярності серед боністів і нумізматів усього світу.

Тільки одних найменувань пам'ятних і ювілейних монет, об'єднаних у 23 тематичні серії, за неповне десятиліття в Україні випущено близько трьохсот. Одну із цих серій монет називають “Літаки України”, її присвячено розробленням видатного авіаційного конструктора Олега Костянтиновича Антонова (1906-1984) – незвичайної особистості, у якій переплелися глибока любов до техніки й мистецтва.

Створене О.К.Антоновим конструкторське бюро, послідовно називаючись “поштовою скринькою”, Київським механічним заводом і, врешті-решт, Авіаційним науково-технічним комплексом, незмінно пов'язувалося з іменем свого засновника, залишаючись при цьому для багатьох мільйонів людей просто “КБ Антонова”, тому що саме ім'я цієї людини назавжди ввійшло в історію авіації й стало символічним.

“Колектив не створюється наказами, хоча вони й потрібні, – говорив Олег Костянтинович. – Не створюється тільки збиранням і перестановкою людей. Колектив поєднує не будівля, у якій він працює. Головне, без чого колективу не може бути, – це єдність мети... Створення дружного, працездатного колективу – це праця особлива, праця вищого порядку”. І доказом цих слів стали 52 типи планерів і 22 типи літаків, у тому числі найбільші й найвантажопідйомніші у світі.

У 2006 році, до 100-річчя видатного авіаконструктора, Монетним двором України була випущена ювілейна монета з нейзильберу номіналом 2 гривні, на реверсі якої зображено портрет О.К.Антонова, а на аверсі – два чи не найзнаменитіших його літаки – Ан-2 й Ан-124 “Руслан”. Примітно, що цим чудовим літальним апаратам присвячено також і дві окремі пам'ятні монети.

На аверсі всіх монет серії “Літаки України” в обрамленні з намиста зображено малий Державний Герб України в оточенні алегоричної композиції із сонця, стилізованого крила, птахів і зірок, що втілюють мрію людства досягти космічних висот (номінал монет серії становить 5, 10 і 20 грн).

Відкривають серію “Літаки України” дві монети 2002 року випуску: номіналом 20 грн зі срібла 925-ї проби й номіналом 5 грн із нейзильберу, присвячені унікальному широкофюзеляжному надважкому літаку Ан-225 “Мрія”, призначеному для транспортування великогабаритних вантажів. На рахунку цього літака, перший політ якого відбувся 21 грудня 1988 року, більше 200 національних і майже 150 світових авіаційних рекордів.

Ан-225 “Мрія” воістину унікальний: злітна маса 600 т, максимальна вантажопідйомність 250 т, довжина фюзеляжу 84 м, розмах крил 87 м, висота 18,1 м. Вражає своїми розмірами й вантажна кабіна: довжина 43 м, ширина 6,4 м, висота 4,4 м.

На реверсі обох монет в обрамленні з намиста зображено “Мрію” над злітно-посадковою смугою. При цьому розташований унизу логотип “Ан” на срібній монеті виконано голографічним.

Випущені 2003 року наступні дві монети цієї серії номіналом 10 грн зі срібла 925-ї проби й номіналом 5 грн із нейзильберу, присвячені знаменитій “Аннушці” – багатоцільовому літаку Ан-2, призначеному для перевезення вантажів і пасажирів, родоначальникові великої сім'ї “Анів”.

Перший політ Ан-2 відбувся 31 серпня 1947 року, а його серійне виробництво розпочато 1949 року на Київському авіаційному заводі (нині – “Авіант”). Усього було розроблено 18 модифікацій літака. Ан-2 – один з наймасовіших (за різними даними побудовано від 17 до 18 тисяч екземплярів) і найдовговічніших літаків у світі, серійний випуск якого триває і який занесено до Книги рекордів Гіннеса: цей літак уже більше шести десятиліть справно літає в 23 країнах світу.

Цей, на перший погляд, сугубо мирний літак, який завдяки широкому використанню в сільському господарстві був прозваний “кукурузником”, брав участь у бойових діях: у Лаосі (1960-1962 рр. і 1972-1975 рр.), у В'єтнамі (1963-1973 рр.), Кампучії (1970, 1979 рр.), в Афганістані (1980-1989 рр.), у Нікарагуа (80-ті роки минулого сторіччя), в Югославії (початок 90-х років ХХ ст).

У 2004 році випущено наступні монети серії – номіналом 10 грн зі срібла 925-ї проби й номіналом 5 грн із нейзильберу – присвячені літаку нового покоління Ан-140, призначеному для перевезення 52 пасажирів (68 у варіанті з подовженим фюзеляжем) або шести тонн вантажу. Його попередником є літак Ан-24, що перебуває в експлуатації майже піввіку. Уперше літак Ан-140 вийшов на авіалінії 2002 року, він має високі технічні характеристики й серійно випускається на авіазаводі в Харкові.

Завершують на сьогодні серію монети, випущені в 2005 році: номіналом 20 грн зі срібла 925-ї проби й номіналом 5 грн з нейзильберу – і присвячені найбільшому у світі за розмірами й вантажопідйомністю серійному літаку Ан-124 “Руслан”. При цьому логотип “Ан”, зображений на срібній монеті, як і на монеті, присвяченій літаку Ан-225 “Мрія”, – голографічний.

Свій перший політ “Руслан” (скорочення від рос. “РУСский Лайнер АН”) зробив 26 грудня 1982 року. Багатостоякове шасі цього літака, споряджене 24 колісьми, дозволяє злітати Ан-124 із ґрунтових злітно-посадкових смуг, а також змінювати стоянковий кліренс і кут нахилу фюзеляжу, що полегшує проведення вантажно-розвантажувальних робіт. Відоме тепер усім знамените “присідання” Анів, було успішно застосоване ще на першому з гігантів авіаконструктора Ан-22 “Антеєві” і дотепно назване французькими журналістами “елегантним танцем дресированого слона”.

Абсолютно органічно серію монет доповнює й випущена в 2007 році ювілейна монета “100 років Мотор Січі” номіналом 5 грн, виготовлена з нейзильберу й присвячена одному з найбільших у світі і єдиному в Україні підприємству з виробництва, випробування, супроводу під час експлуатації й ремонту 55 типів і модифікацій двигунів для 61 виду літаків і вертольотів різного призначення, що експлуатуються більше ніж у 120 країнах світу, – Запорізькому відкритому акціонерному товариству “Мотор Січ”. Авіадвигунами саме цього підприємства комплектуються багато Анів, у тому числі й видатна “Мрія”.

На аверсі монети на тлі півкуль Землі зображений сокіл, над ним – малий Державний Герб України, над яким півколом напис – НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ, ліворуч – рік карбування монети 2007, унизу номінал – 5 ГРИВЕНЬ, а також логотип Монетного двору Національного банку України. На реверсі монети зображено авіаційний двигун, над яким праворуч розміщений логотип ВАТ “Мотор Січ”, а також написи: МОТОР СІЧ (угорі ліворуч) і 100 РОКІВ (унизу).

Дуже приємно, що пам'ятні і ювілейні монети, присвячені О.К.Антонову і його літакам, випускаються не тільки в Україні, але й в інших країнах, починаючи від його батьківщини – Росії, і закінчуючи далекими Соломоновими островами.

...Гордість усього життя О.К.Антонова – його літаки – багато десятиліть служать людям. І хочеться вірити, що ще не один з них у всій своїй красі з'явиться на монетах і нагадуватиме кожному з нас знамениті слова, сказані ще на світанку зародження авіації авіаконструктором капітаном Фербером: “Красивий літак літає добре, а некрасивий – погано”, істинність яких от уже багато десятків років доводить кожне з творінь Великого конструктора.

І.Мікульонок

x

Електронний кампус

Інформаційні ресурси

Викладачі КПІ

GitHub репозиторій