На стінах корпусу №18 з боку вулиці Борщагівської з'явився новий мурал. Звісно, він не проявився на бетонній площині будівлі сам по собі: його створив відомий французький художник, майстер стріт-арту з Ліона Nelio. Стиль Nelio, як стверджують фахівці, знаходиться на перетині фігуративності та абстракції, тож у його роботах зазвичай у єдиний колаж об'єднуються різноманітні кольорові геометричні фігури та майже тривимірні елементи. Так само, як і у житті, де протилежності, які належать до макро- і мікросвітів, разом вибудовують реальність навколишнього світу.
Сам художник, який працював над цим розписом у межах проєкту "Французька весна в Києві", що його традиційно проводять у квітні Посольство Франції в Україні, Французький інститут в Україні та Альянс Францез в Україні, на сайті проєкту пояснює: "Працюючи над цим муралом, я хотів залишатися в сфері абстракції, але водночас передати природу, науку та технології... Його можна інтерпретувати і як поєднання атомів та молекул, і як далекий пейзаж".
Цей стінопис вдихнув кольори життя у доволі безрадісні сірі площини корпусу, побудованого кілька десятків років тому. Про це говорили і перші його професійні поціновувачі – художники та мистецтвознавці-викладачі кафедри графіки Видавничо-поліграфічного інституту КПІ ім. Ігоря Сікорського. "Ця композиція дуже вдало вписується в середовище. Її виконано в дусі аналітичного кубізму, який передбачає гармонійне співвідношення форми і простору. Кожного разу митець має вирішувати проблему їх поєднання, – наголошує завідувачка кафедри графіки Видавничо-поліграфічного інституту КПІ ім. Ігоря Сікорського доктор мистецтвознавства Світлана Оляніна. – З приводу того, як оформлено цей простір, можна стверджувати, що цей мурал дуже вдало в нього вписано: прямокутний фасад з прямокутними формами його вікон дуже вдало поєднано з прямокутними формами композиції. При цьому динамічна сюжетна композиція з якимось наративом була б тут зайвою, бо вона б просто не вписувалася у простір, який перед нами. Тому мені здається, що це – найкраще рішення".
Це вже третій мурал, створений на стінах навчальних корпусів КПІ. Перший – на будівлі Центру культури і мистецтв університету, а другий – на стіні корпусу №7. Утім цей – перший, наголос у якому зроблено не на фігури, а на колір і геометричні форми. Слід додати, що на території перед 18-м корпусом уже оновлюється зелена зона, тож барви листя дерев і трави в поєднанні з пастельними відтінками і формами стінопису взаємно доповнюватимуть одне одного, створюючи певний архітектурно-природний ансамбль.
"Урбаністичне мистецтво, або мистецтво вуличного муралу, досить популярне у світі. Воно розвивається нині й у нас, бо ми, на жаль, отримали у спадок радянський стиль забудови, для якого характерною є доволі сувора архітектура дещо казарменого типу, яку ми спостерігаємо і на деяких об'єктах містечка КПІ, особливо вздовж лінії швидкісного трамваю. А це мистецтво покликано дещо розбавити урбаністичне середовище такими вкрапленнями кольору, гуманістичними ідеями наповнити міський простір. І зверніть увагу, оцей мурал руйнує сувору прямокутну архітектуру адміністративних споруд, і це є дуже вдалим рішенням, – вважає заслужений художник України доцент кафедри графіки Олексій Руденко. – Наскільки мені відомо, допомагала нам французька сторона, і це дуже приємно. В самій Франції це дуже популярно…"
А 19 квітня цей мурал разом з автором представили університетській спільноті радник з питань культури Посольства Французької Республіки в Україні – директорка Французького інституту в Україні Наталі Берас і куратор мистецьких проєктів Посольства Олег Соснов.
"Цього року для фестивалю "Французька весна" ми обрали стріт-арт, щоб бути впевненими, що проєкт відбудеться, – розповіла про цьогорічні особливості проведення традиційного культурно-мистецького заходу Наталі Берас. – Тому фестиваль так і називається – "Французька весна" просто неба".
За словами Олега Соснова, сам розпис митець зробив упродовж тижня, а от підготовка до цієї роботи тривала кілька місяців.
Довідково: Nelio народився в 1982 році на сході Франції. Він маляр-самоук. У своєму мистецтві поєднує символи, літери, пейзажі та первісні форми. Його стиль надихається великим спектром мистецьких явищ – від Пабло Пікассо до графічного дизайну, ілюстрації, історії мистецтва та архітектури.
Демонтаж панно не передбачено
Адміністрація КПІ ім. Ігоря Сікорського повідомляє, що демонтаж вітражів у 18-му корпусі та мозаїчного панно Федора Тетянича не передбачено. Навпаки, адміністрація університету шукає підрядників та реставраційні рішення для збереження цього панно. Просимо не поширювати недостовірної інформації про ремонтні роботи 18-го корпусу.