Як зацікавити сучасну молодь науковою роботою?

Серед проєктів, представлених на Фестивалі "Sikorsky Challenge", загальну увагу привернула розробка "Вітровий двигун на основі сегнерового колеса", виконана ученицею 11-го класу Політехнічного ліцею НТУУ "КПІ" Єлизаветою Столярчук під керівництвом співробітника ФМФ Олега Козленка. Робота була відзначена Президентським фондом Леоніда Кучми серед 10 кращих, створених членами Малої академії наук.

Після урочистостей фестивалю та телеінтерв'ю з ученицею цікавимося у трохи стомленої увагою героїні: як з'явилася ідея проєкту та як наважилася на його створення. "З п'ятого класу я почала навчатися в ліцеї", – говорить Єлизавета. Перехід із звичайної школи до ліцею, поглиблене вивчення фізики, математики, хімії – перший крок зацікавленості: отримати більше знань. Спочатку була участь у предметних олімпіадах. "Оскільки основною спрямованістю олімпіад є не демонстрація вивченого, а ґрунтовне логічне мислення, з часом почали з'являтися ідеї для вирішення не задач, а поставлених завдань", – згадує дівчина.

Другий крок – підтримка навчального закладу. Робота над проєктом починається вже під час уроків у ліцеї, факультативних та додаткових занять, де учні отримують багаж знань, що дозволяє рухатися далі, працювати над власною ідеєю. Ліцеїстам, що бажають працювати над проєктною роботою, допомагають обрати наукових та педагогічних керівників, і починається копітка праця.

Важливим аспектом наукової роботи учнів є співпраця із закладами вищої освіти – це третій крок. Оскільки Політехнічний ліцей є підрозділом КПІ ім. Ігоря Сікорського, то співпраця з провідними науковцями цього університету не є чимось недосяжним. Факультети КПІ охоче пропонують свою допомогу. А Олега Володимировича Козленка, завідувача  навчально-наукової лабораторії кріогенної техніки КПІ ім. Ігоря Сікорського, ліцей запросив викладати предмет "Технології". Саме Олег Володимирович став науковим керівником Єлизавети. Співпраця з університетом є вагомим аргументом для розвитку і здійснення обраного проєкту. Це і доступ до лабораторії, де проводяться експерименти, і користування обладнанням, і консультації фахівців. Крім того, КПІ ім. Ігоря Сікорського допомагає з міжнародним патентним пошуком, окреслює чітку новизну проєкту.

У пригоді стає допомога і активна участь Київської Малої академії наук, яка проводить різноманітні тренінги, семінари, що дають змогу розвинути навички ораторської майстерності, навчають мистецтва створення постерів та презентацій – четвертий крок.

Тому відповіддю на запитання "Як зацікавити сучасну молодь науково-практичною роботою?" є тісна співпраця Політехнічного ліцею, де навчається Ліза, КПІ  ім. Ігоря Сікорського та Київської Малої академії наук. Вони створюють всі умови для наукової пошукової роботи. Зі слів Єлизавети: "Коли починається робота над прототипом, його створення забезпечує ліцей; проведення експериментів, аналізу та вдосконалення – відбувається в КПІ ім. Ігоря Сікорського; у роботі над презентацією, поданням матеріалу допомагають ліцей і КМАН". У подальшому ці організації стають координаторами, помічниками на різноманітних конкурсах проєктів, стартапів тощо.

Уже два роки поспіль проєкти Єлизавети Столярчук виходять у фінал конкурсу стартапів Фестивалю інноваційних проєктів "Sikorsky Challenge", беруть участь у Київському фестивалі стартапів "Class Ідея". На них оформлені патенти: № 126193 "Транспортна система для руху по гравітаційній рейковій трасі" в 2018 р. та № 133811 "Спосіб піролізу твердих органічних відходів" у 2019 р. Роботи Єлизавети були відзначені на Всеукраїнській науково-технічній виставці-конкурсі молодіжних інноваційних проєктів "Майбутнє України", вона стала лауреатом премії Президентського фонду Леоніда Кучми "Україна" та отримала відзнаку  2-nd Belt and Road Teenager Maker Camp & Teacher Workshop у номінації "Краща презентація" (Китай, листопад 2018). А з виставки-конкурсу в галузі технічних наук та енергетики OKSEF (OGUZHAN OZKAYA EDUCATION SCIENCE ENERGY ENGINEERING FAIR), яка проходила в червні 2019 р. у м. Ізмір (Туреччина), Єлизавета привезла бронзову медаль.

Завдяки Політехнічному ліцею НТУУ "КПІ" м. Києва, КПІ ім. Ігоря Сікорського та Київській МАН, сучасна молодь має змогу рухатися вперед та розвиватися на терені науково-практичної  роботи.

Оксана Співак, зав. кафедри фізики Політехнічного ліцею
Олег Козленко, зав. УНЛКТ ФМФ