У наш час бути науковцем престижно і модно. Таку думку висловлюють ліцеїсти Політехнічного ліцею НТУУ "КПІ ім. Ігоря Сікорського" – навчального закладу, який активізує і підтримує наукову діяльність своїх учнів, сприяє розвитку їхніх здібностей. Ліцеїсти не лише порушують актуальні питання, а й знаходять практичне застосування своїм винаходам. Предметні олімпіади, науково-технічні виставки, фестивалі, конкурси дають змогу продемонструвати свої вміння і навички, але особливу увагу в ліцеї приділяють конкурсу, який цього року відбувся 11–14 жовтня у рамках Фестивалю інноваційних проектів "Sikorsky Challenge". Конкурс науково-технічної творчості школярів "Intel-Техно Україна" – це національний етап міжнародного конкурсу науково-технічної творчості школярів Intel ISEF (International Scienceand Engineering Fair). Саме цей конкурс, який проводиться на базі Національного технічного університету України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського", дає унікальну можливість конкурсантам, крім оцінки фаховим журі своїх проектів, отримати ще гранти на їхню реалізацію, а переможці представляють свої проекти на Всесвітньому фіналі науково-технічних проектів Intel ISEF у США.
Із 10 проектів, які вийшли до суперфіналу конкурсу, – два представили учні Політехнічного ліцею НТУУ "КПІ ім. Ігоря Сікорського". Це проект ліцеїстки 11-го класу Каріни Семенко на тему "Перетворення електроенергії блискавки індукційним методом для подальшого використання" та проект ліцеїстів 10-го класу Єви Потокі, Аліси Коваль і Олексія Чалого на тему "Окуляри зі здатністю змінювати діоптрії".
Погляд в історію
В Україні конкурс "Intel-Техно Україна" проходить уже ввосьме. Серед перших учасників – Володимир Михайловський та Кирило Боронов, які згодом стали студентами КПІ ім. Ігоря Сікорського. З кожним роком зростала кількість учасників. Минулого року до індивідуальних проектів додались і колективні: у конкурсі взяли участь 18 ліцеїстів нашого навчального закладу. Вони представили 11 проектів, з яких призерами стали 10.
Цього року на розсуд журі уже 36 наших учасників представили 17 проектів. Двадцять два ліцеїсти, які представили 11 проектів, стали призерами. Вони посіли третє місце в категорії "Комп'ютерні науки" (проект "Home to go"), третє та два четвертих місця в категорії "Робототехніка та інтелектуальні машини" (проекти "Розумна система "Безпечний дім", "Портативний прилад перегортання сторінок", "Бездротове керування комп'ютером"), друге – в категорії "Фізика і астрономія", друге й четверте в категорії "Енергетика", друге, третє й два четвертих в категорії "Інженерія" (проекти "Система індуктивного живлення транспортних шляхів мегаполісів і їх агломерацій", "Окуляри зі здатністю змінювати діоптрії", "Okey, chess").
Співпраця з науковцями КПІ
Ліцей є структурним підрозділом НТУУ "КПІ ім. Ігоря Сікорського" і в процесі підготовки ліцеїстів керується вимогами, які університет висуває до своїх студентів. Тому науковці, викладачі і співробітники університету надають необхідну допомогу для реалізації наукових ідей учнів. Так, ФТІ протягом багатьох років опікується обдарованою молоддю нашого ліцею. Найбільшу кількість проектів на цьогорічний конкурс представили ліцеїсти 10–11-х класів напряму "Інформаційні технології". Під керівництвом викладача інформатики ліцею, Людмили Вікторівни Булигіної, яка працює на кафедрі інформаційної безпеки ФТІ, вони охопили категорії інженерії, комп'ютерних наук, робототехніки та інтелектуальних машин.
Наші ліцеїсти із задоволенням розробляють свої проекти в лабораторії кріогенної техніки фізико-математичного факультету. Під керівництвом доцента, к.ф.-м.н. Михайла Григоровича Лисенка, провідних інженерів кафедри Олега Володимировича Козленка та Віктора Володимировича Гаврилюка було виконано проекти призерів конкурсу науково-технічної творчості Володимира Михайловського (у серпні 2012 р. на міжнародній олімпіаді з астрономії та астрофізики отримав HonourableMention), Таміли Краштан, Дарини Ковальової, Анастасії Бабенко, В'ячеслава Цуркана, Анастасії Шаповалової, Дмитра Обозного, Дар'ї Дьячкової та інших. Педагогічними керівниками робіт були старші викладачі кафедри Тетяна Григорівна Чижська й Олексій Васильович Матвійчук та викладачі ліцею Тетяна Анатоліївна Суворова і Світлана Сергіївна Лисенко. А цього року всі чотири проекти, над якими працювали ліцеїсти на базі лабораторії, отримали призові місця. Це проекти Каріни Семенко, Миколи Мельника, Владислава Нескородова та Софії Лазарової.
З допомогою доктора технічних наук, професора, заслуженого винахідника України Ігоря Олеговича Мікульонка та лабораторії кріогенної техніки наші ліцеїсти оформлюють патенти на винаходи та корисні моделі, що свідчить про високий рівень підготовлених робіт.
Проекти-призери цьогорічного конкурсу
Друге місце в категорії "Фізика й астрономія" отримав проект учня 11-го класу Владислава Нескородова "Безконтактне гасіння пожежі і попередження осередків займання за допомогою високовольтного електростатичного поля". Розповідає керівник роботи Олег Володимирович Козленко: "Актуальність ідеї випливає з проблем сьогодення. Усі ми пам'ятаємо пожежу, яка спалахнула на нафтобазі "БРСМ-Нафта" у червні 2015 р. Тушили піною, використали чи не всі запаси. Виявилося дуже витратно. Тоді ми почали думати, які ще могли б бути варіанти. Згадали про рідкий азот, який міг би витіснити кисень, і процес горіння мав припинитися. Інший варіант – іонізація. Після низки експериментів подали заявку на патент".
Проект Миколи Мельника "Амортизатор-генератор електричного струму для електромобілів" посів друге місце в категорії "Інженерія". Він спрямований на пошук додаткової енергії для електромобілей, які сьогодні набувають все більшої популярності.
Проект Софії Лазарової "Покращення властивостей сонячної батареї, виготовленої з відпрацьованих радіоелементів" посів четверте місце в категорії "Енергетика". Пропонується вдосконалити сонячну батарею кристалами, вилученими з транзисторів, які мали б просто утилізуватися.
Дуже цікава робота у Каріни Семенко "Перетворення електроенергії блискавки індукційним методом для подальшого використання", яка посіла друге місце в категорії "Енергетика". У роботі досліджено блискавку як додаткове джерело енергії. У процесі роботи два експерименти закінчилися невдало, що не зупинило дослідницю. А на сьогодні Каріна вже подала заявку на кілька патентів.
Враження учасників
Єва Потокі, 10-й клас: Цей конкурс приніс багато змін у моє життя. Я отримала величезний досвід та безліч емоцій. Конкурс додав мені впевненості, допоміг розкрити свій потенціал. Мені дійсно захотілося втілювати свої ідеї, а не слухати поради знайомих – залишити все це і зайнятися чимось "більш важливим". При підготовці до конкурсу і під час представлення проекту я мала змогу спілкуватися з авторитетними людьми, які були зацікавлені в нашому командному проекті, бажали нам допомогти, і тепер я розумію, що саме цього мені не вистачало – зацікавленості й уваги.
Анатолій Санжаровський, 11-й клас: Уже другий рік поспіль беру участь у цьому конкурсі. Минулого року – в категорії "Комп'ютерні науки", у цьому – "Робототехніка та інтелектуальні машини". Підготовка до участі в конкурсі завжди активізує наукову діяльність і змушує замислитися над вибором теми проекту. Наш науковий керівник Л.В.Булигіна допомагає визначитися з цим, а також радить, на що краще звернути увагу, які проекти викличуть більшу зацікавленість. Цього року ми відчули, що й інші наші викладачі підтримували нас, з розумінням ставилися до наших пропусків уроків протягом конкурсних днів та допомогли з друком постерів.
Я радію кількості призових місць, які посіли мої друзі, але особливо з того, що Каріна стала суперфіналісткою. Засмутився за тих, хто не отримав нагороди.
Під час конкурсу ми активно спілкувалися одне з одним та журі. Це допомогло визначитися, в якому напрямі слід продовжити роботу над своїм проектом і на що звернути увагу при підготовці до участі в конкурсі Малої академії наук. Уже плануємо, який проект готуватимемо до наступного конкурсу.
Каріна Семенко, 11-й клас: IntelTeхнo – один з найатмосферніших конкурсів.
Минулого року мій клас брав участь у багатьох конкурсах, у тому числі й в Intel-Техно 2015. Це був наш перший конкурс, де ми намагалися показати свої швидко зроблені проекти. Конкурс, де в журі не тільки професори, академіки, науковці, а й студенти різних курсів. Журі може тактовно звернути увагу на проблеми в роботі так, щоб учасник не засмучувався і, вирішивши проблему чи врахувавши зауваження, продовжив розвивати свій проект далі. Також було міжнародне журі, захист проектів перед яким має бути англійською, що хвилювало учасників чи не найбільше, але після майстер-класу, що проходив після відкриття, у перший день конкурсу, ми трохи заспокоїлися, дізнавшись, що головне – донести ідею проекту, основні аспекти і вміти відповісти на стандартні запитання англійською.
Найкраще – це атмосфера, в якій перебуваєш під час конкурсу. Відкриваються нові можливості для знайомств з однолітками з усієї України, у кожного сяють очі від того, що зроблено, від кількості учасників тощо. І завжди поряд організатори, які допоможуть усунути всі проблеми.
Після завершення конкурсу і нагородження ми стаємо більш упевненими в собі і в тому, що створити щось нове і корисне нам під силу, було б бажання. Щиро вітаємо переможців, які отримують призи за І-IV місця, трохи сумуємо з тими, хто поїде додому без призового місця. Але, як виявилося, – це лише стимул вдосконалити свій проект, а наступного року показати кращі результати.
Порівняно з минулим роком, коли в мене було IV місце, цього року я пройшла до суперфіналу. Працюючи над своїм проектом протягом року, я брала участь у багатьох конкурсах, але жодний із них не поєднував у собі стільки можливостей. Третій день конкурсу – відкритий день. Це ще одна можливість для учнів – від малечі до студентів – прийти подивитись на проекти інших. І якщо проект цікавий, можливо, він надихне когось на нові ідеї і відкриття – і наступного року на конкурсі на один проект буде більше. Найбільше учасників цього року було від нашого Політехнічного ліцею, а все тому, що "можливості втрачати не можна, інакше вони почнуть втрачати тебе".
Наставники про конкурс
Директор Політехнічного ліцею НТУУ "КПІ ім. Ігоря Сікорського" Юрій Васильович Киричков високо цінує зацікавленість університету в підготовці талановитої учнівської молоді на базі своїх кафедр: "Це дуже правильно, що КПІ займається розвитком учнівської молоді, адже це дає можливість вчити учнів і показувати не ретроспективу, а перспективу розвитку науки, долучитися до цього процесу".
Відразу після конкурсу Людмила Вікторівна Булигіна, викладач інформатики ліцею, яка постійно наголошує, наскільки ж їй пощастило викладати таким здібним дітям, на сторінці в соціальних мережах привітала і підтримала всіх учасників: "Конкурс завершено. У кого він перший, у кого вже другий, хтось отримав призові місця, а хтось – ні, хтось вважає результат справедливим, і – навпаки, тому:
- Ситуації в житті поділяються на приємні і корисні. Визначте свою.
- У першому варіанті порадійте і продовжуйте працювати. У другому – трохи посумуйте і зробіть те саме. Але в будь-якому – зробіть чіткий аналіз і висновки.
Алгоритм працюючий і лінійний.
Дуже вам дякую за те, що і 11-й, і 10-й все більше стають командами (ідеально-однією хочеться!), і атмосфера починає створюватися "сама собою". Це взаємодія, допомога і відчуття єдності. У житті у вас буде багато проектів, але бажаю, щоб проект "Політехнічний ліцей НТУУ "КПІ ім. Ігоря Сікорського" став нашою гордістю.
Дякую ще раз усім, хто брав участь у конкурсі, хто підтримував, хто вболівав. Це – важливо. Рухаємось далі".