Сталий розвиток – досвід Голландії. Курс зі стратегічного планування: сталий розвиток та метод беккастингу

Щоб дізнатися, як стабільно розвиватися і розвивати, навчитися методу беккастингу – зворотного прогнозування, 22 травня 2012 року студенти і аспіранти НТУУ "КПІ" зібралися на курс Лео Янсена "Стратегічне планування: сталий розвиток та метод беккастингу". Курс було прочитано в рамках Tempus-проекту CREDO за організаційної підтримки Наукового товариства студентів та аспірантів і команди "Еврика". Варто нагадати, що метою TEMPUS-проекту CREDO, який  стартував у грудні 2010 року, є створення аспірантури європейського зразка за спеціальністю "Відновлювальна енергетика й природоохоронні технології" в НТУУ "КПІ" та ще у семи університетах Східної Європи та Азії.

Професор Янсен – відомий фахівець у сфері сталого розвитку, активний громадський діяч, з 1991 року був виконавчим директором зі сталих технологій у Генеральному директораті навколишнього середовища Міністерства житлового будівництва, територіального планування та навколишнього середовища Нідерландів, а в 1993-2001 роках – керівником кількох міжурядових програм у Нідерландах, пов'язаних із запровадженням сталих технологій. У Делфтському технічному університеті (TU Delft) посідав пост професора зі сталих технологій з 1990 по 1999 рр., а з 1996 року і дотепер очолює комісію зі сталого ровзитку.

Курс було поділено на дві частини – теоретичну і практичну.

Теоретична – це дві лекції з основних концепцій сталого розвитку та стратегічного планування. Основні їхні ідеї: необхідно брати до уваги потреби людства і розробляти шляхи їх задоволення, враховуючи при цьому й потреби майбутніх поколінь; технології не можуть бути нейтральними – реалізація будь-якого винаходу тягне за собою ті чи інші наслідки. Для цього необхідні фахівці. Отже, вже сьогодні система викладання та навчальні програми у ВНЗ мають бути скориговані відповідно до потреб сучасності та нових викликів. Нині недостатньо бути фахівцем лише у своїй сфері, тож випускники технічних вишів мають мислити системно, глобально, беручи до уваги безліч аспектів проблеми. Конче необхідно і пов'язати теорію з практикою – студенти та аспіранти мають уже в процесі навчання працювати над реальними завданнями і розв'язувати нагальні проблеми.

Практична частина курсу була організована у вигляді рольової командної гри із застосуванням методу беккастингу – зворотного прогнозування. Такі ігри вчать мислити критично і системно. Кожен у команді виконував певну роль: еколог, представник місцевої влади, науковець, забудовник-підприємець.

Учасники отримали завдання розробити стратегію створення комфортного місця проживання. Кожен зі стейкхолдерів (залучених сторін) мав відстоювати власні інтереси, водночас команда мусила виконати завдання – отже, довелося домовлятися. Над проектом працювали поетапно, на кожному етапі учасники отримували консультацію Лео Янсена та координатора TEMPUS-проекту CREDO у Швеції професора Королівського технологічного університету Ольги Кордас. Такий вид роботи виявився дуже ефективним – студенти змушені були активно працювати мізками, робота у команді сприяла народженню нових ідей. А вчасні поради та коментарі координаторів тримали у правильному "коридорі".

Загалом, попри інтенсивність курсу, протягом лекцій та гри учасники зробили суттєвий крок у розумінні глобальних процесів, було покладено початок розвитку їх системного, глобального мислення і, можна сподіватися, мотивовано до подальших дій.

Євгенія Кугук, член НТСА, студентка ФЛ

Запрошуємо усіх, хто цікавиться концепцією сталого розвитку та перспективами його впровадження на інтенсивний курс зі сталого розвитку та стратегічного планування із застосуванням методу беккастинг (backcasting), що розпочнеться 22 травня 2012 року о 9:00. Викладач курсу - професор Лео Янсен, Дельфтський технічний університет (TU Delft), Нідерланди.

В рамках курсу буде проведено дві лекції та рольову гру із застосуванням методу беккастинг. Учасники курсу матимуть можливість поставити питання професору Янсену та іншим провідним спеціалістам у сфері сталого розвитку. Разом з професором Лео Янсеном до України завітають й інші спеціалісти зі сталого розвитку з провідних університетів Європи - KTH (Стокгольм, Швеція), TU Delft (Дельфт, Нідерланди), UPC (Барселона, Іспанія).

Інтенсивний курс професора Янсена буде проходити в рамках Tempus-проекту CREDO. Метою проекту CREDO є створення аспірантури європейського зразка за напрямком "Відновлювальна енергетика та природоохоронні технології" в НТУУ "КПІ" та ще семи університетах країн Східної Європи та Азії. Просимо звернути Вашу увагу, що для участі в лекціях та рольовій грі потрібно зареєструватися.

Кількість місць на участь у рольовій грі обмежена. Відбір учасників на неї відбуватиметься на основі даних реєстраційної форми, зокрема описаної мотивації. Зареєструватися необхідно не пізніше 19 травня. Інформація про результати відбору учасників буде оголошена 20 травня. Участь у курсі безкоштовна. Курс буде проводитися англійською мовою. Ми з радістю відповімо на Ваші питання з приводу курсу. Питання надсилайте за адресою: projects@eureka.kpi.ua

Створення навчальної програми третього циклу вищої освіти – докторської програми з відновлюваних джерел енергії та природоохоронних технологій

510952-ТЕМPUS-1-2010-1-SE-TEMPUS-JPCR

«Створення навчальної програми третього циклу вищої освіти – докторської програми з відновлюваних джерел енергії та природоохоронних технологій»

«Creation of Third Cycle Studies – Doctor Programme in Renewable Energy and Environmental Technology»– «CREDO»

http://www.eucredo.info

Термін реалізації проекту: 15/10/2010 – 14/10/2013

Цілі проекту

Загальна ціль:

Збільшення потенціалу в галузі освіти, наукових досліджень, інновацій і використання знань в області відновлювальних джерел енергії та природоохоронних технологій Боснії і Герцеговини, Киргизстану, Молдови та України шляхом співпраці з європейськими університетами в рамках докторської програми

Конкретні цілі проекту:

  1. Впровадження передової докторської програми, що відповідає положенням Болонського процесу, в області відновлювальних джерел енергії та природоохоронних технологій (REET) у восьми університетах – партнерах до листопада 2011 року
  2. Розробка спільної Web – платформи для докторської програми REET, як мультидисциплінарного та інноваційного навчального середовища для дослідницької освіти
  3. Підвищення освітнього і науково-дослідницького потенціалу в галузі відновлювальних джерел та природоохоронних технологій шляхом підготовки викладачів і проведення Міжнародної літньої школи для докторантів
  4. Зміцнення зв’язків між університетами, підприємствами та соціальними партнерами з метою сприяння передачі технологій та інноваціям
  5. Забезпечення поширення результатів та стабільності докторської програми REET після завершення фінансування Програми Темпус

Діяльність

  1. Розробка навчальних планів, курсів і навчальних матеріалів для докторської програми в області відновлювальних джерел енергії та природоохоронних технологій (REET) в університетах – партнерах
  2. Підготовка викладачів/керівників в університетах ЄС
  3. Розробка спільної Web – платформи для докторської програми REET
  4. Обладнання REET лабораторій в університетах-партнерах
  5. Впровадження докторської програми REET в університетах-партнерах
  6. Спільна Міжнародна літня школа для докторантів
  7. Розробка рекомендацій щодо створення спільних докторських програм серед партнерських університетів
  8. Проведення нарад і семінарів для різноманітних зацікавлених сторін
  9. Комунікація та поширення результатів проекту. Інформаційна компанія для докторської програми REET і Платформи

Очікувані результати від проекту:

  1. Впроваджена докторська програма, відповідна положенням Болонського процесу, в області відновлювальних джерел енергії та природоохоронних технологій (REET) у восьми університетах-партнерах
  2. Спільна Web – платформа для докторської програми REET як мультидисциплінарного та інноваційного навчального середовища та для дослідницької роботи
  3. Підвищення освітнього і науково – дослідницького потенціалу в області відновлювальних джерел енергії та природоохоронних технологій в університетах-партнерах шляхом підготовки викладачів і проведення Міжнародної літньої школи для докторантів
  4. Мережі серед університетів-партнерів, підприємств і соціальних партнерів, спрямовані на сприяння передачі технології та інновації
  5. Результати проекту широко поширені в країнах-партнерах і учасницях ЄС.

Партнерство:

  • Королівський Технологічний Інститут (Стокгольм, SE)
  • Торгова палата Федерації Боснії і Герцеговини (Сараєво, BA)
  • Делфтський технічний університет (Делфт, NL)
  • Європейський енергетична компанія (Київ, UA)
  • Об’єднана спілка Киргизії при Міністерстві енергетики (Бішкек, KG)
  • Киргизький науково-технічний центр «Енергія» (Бішкек, KG)
  • Киргизький Державний Університет будівництва транспорту та архітектури (Бішкек, KG)
  • Міністерство освіти і науки (Бішкек, KG)
  • Національна асоціація для освоєння поновлюваних джерел енергії (Кишинів, MD)
  • Національний університет водного господарства та природокористування (Рівне, UA)
  • Національне агентство з вищої освіти (Стокгольм, SE)
  • Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут" (Київ, UA)
  • Ошський технологічний університет імені M.M. Aдушев (Ош, KG)
  • Талліннський технічний університет (Таллінн)
  • Технічного університету Каталонії (Барселона, ES)
  • Технічний університет Молдови (Кишинів, MD)
  • Державний аграрний університет Молдови (Кишинів, MD)
  • Університет Баня-Лука (Баня-Лука, BA)
  • Університет Сараєво (Сараєво, BA)

Координатор проекту в Україні:
Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут"

Відповідальна особа:
Професор Євген Нікіфорович, Член-кореспондент Національної академії наук України

Контактна інформація:
Телефон: +380 44 3716530, електронна пошта: eugenen[at]kth.se