У навчальних програмах ВНЗ все більшого поширення набувають масові відкриті онлайн-курси (МВОК) – комбінації безкоштовних відеолекцій кращих викладачів, інтерактивних завдань та форумів для обговорення навчальних матеріалів. Такий формат "змішаної освіти" передбачає, зокрема, використання МВОКів провідних університетів країни в навчальному процесі менш потужних ВНЗ, де вони замінюють лекції та поточний контроль, залишаючи викладачам більше часу на індивідуальну роботу зі студентами та дослідження.

Три роки тому Стенфордський університет (США) запропонував усім охочим безкоштовно пройти три своїх курси через мережу Інтернет. Лише в одному з цих курсів тоді взяло участь близько 160 тис. студентів зі 190 країн світу. На червень 2014 р. у світі існувало вже близько 2600 МВОК. Масові онлайн-курси створюють десятки провідних університетів по всьому світу.

Як і кожна нова справа, МВОК здобули прихильників та опонентів. Останні не впевнені, чи можуть будь-які онлайн-курси конкурувати з досвідченим викладачем, що вживу працює зі студентською аудиторією. Та як свідчать наведені цифри, не просто можуть, а й перемагають у цій конкуренції. Якісний масовий відкритий онлайн-курс продемонстрував навчальні результати вищі, ніж аналогічній стандартний лекційний курс у кампусі кращого політехнічного університету світу – MIT.

Освітяни, кому не байдужа тема онлайн-освіти в Україні, об'єднують зусилля для надання найкращих навчальних можливостей кожному громадянину України незалежно від місця проживання, віку, статків та стану здоров'я. Зокрема, громадський проект МВОК "Prometheus" створює та розміщує на власному сайті онлайн-курси, надає безкоштовну можливість університетам, провідним викладачам та компаніям публікувати й розповсюджувати курси на цій платформі. Уже розпочато реєстрацію на перші навчальні курси університетського рівня від викладачів КНУ ім. Т.Шевченка, НТУУ "КПІ" та НаУКМА. Успішне завершення курсу дає змогу отримати електронний сертифікат, що підтверджує здобуті знання. Київські політехніки представили курси: "Розробка та аналіз алгоритмів" Олексія Молчановського та "Основи програмування мовою Python" Нікіти Павлюченка.

Нікіта Павлюченко – вихованець ФІОТ, веб-розробник із досвідом роботи більше 9 років, з 2011 р. викладач кафедри автоматизованих систем обробки інформації та управління ФІОТ. "Так склалося, – говорить він, – що ми живемо в 21-му столітті, а професія програміста досі є екзотичною та незрозумілою для більшої частини суспільства, подібно до ролі шамана для наших пращурів. Метою масового онлайн-курсу "Основи програмування мовою Python" є, насамперед, розвіяти цей міф та показати всім бажаючим, як працює персональний комп'ютер і що таке програмування".

Олексій Молчановський – старший викладач кафедри автоматизованих систем обробки інформації та управління ФІОТ, працює на кафедрі АСОІУ з 2006 р. У 2004 році закінчив НТУУ "КПІ" по спеціальності "Інформаційні управляючі системи та технології". Отримав диплом магістра комп'ютерних наук з відзнакою. У 2007 р. закінчив аспірантуру НТУУ "КПІ". Галузь наукових інтересів – системи штучного інтелекту, математична логіка. Автор понад 20 наукових публікацій. У 2013–2014 рр. проходив стажування в Georgia Institute of Technology (Технологічний інститут штату Джорджія, США) за стипендіальною програмою фонду Фулбрайт (США).

"Курс "Розробка та аналіз алгоритмів", – розповідає він, – ґрунтується на двох предметах, що викладаються в КПІ для спеціальності "Інформаційні управляючі системи та технології": "Теорія алгоритмів" та "Дискретна математика. Теорія графів". І хоча в обох назвах предметів наявне слово теорія, запропонований курс орієнтований передусім на розв'язання практичних задач".

Н.Вдовенко