У середині квітня експозиція Державного політехнічного музею при КПІ ім. Ігоря Сікорського поповнилася цікавим експонатом – військовим автомобілем-амфібією ЛуАЗ 967М. Його офіційно передав політехнічному музею президент Всеукраїнського громадського об'єднання "Український військово-історичний музей" Анатолій Шумський.
Він розповів нашому кореспонденту про те, чим займається цей музей, про автомобілі ЛуАЗ та історію саме цієї машини, яка тепер знаходиться в експозиції політехнічного музею: "Ми, як музей, існуємо з 2012 року і займаємося збереженням предметів, які становлять історичну цінність, а також реставрацією, проведенням виставок, фестивалів та різного роду заходів. Партнерство з музеєм КПІ існує у нас вже кілька років, а цього року ми його закріпили договором, згідно з яким і відбулася передача автомобіля.
Чому саме ця машина? Наведу коротку довідку. ЛуАЗ-967М – це транспортер переднього краю, повнопривідний автомобіль-амфібія, який був створений і вироблявся з 1975 по 1989 рік на Луцькому автомобільному заводі на замовлення Міністерства оборони СРСР. Усього було випущено близько 20 тис. автомобілів, а сьогодні залишилось у використанні, думаю, всього кілька десятків. Його призначення – евакуація поранених з передньої лінії фронту, підвезення боєприпасів, а також виконання розвідувальних завдань (має дуже низький силует і максимально притиснутий до землі).
Передати цей експонат КПІ попросила директор Державного політехнічного музею при КПІ ім. Ігоря Сікорського Наталія Писаревська, бо співробітники музею просто мріяли про нього. До того ж, як виявилося, завідувач відділу музею Григорій Лупаренко – учасник АТО на сході України – бачив використання таких автомобілів на передній лінії бойових дій.
Анатолій Шумський розповів також про історію саме цього автомобіля, який відтепер стоятиме в експозиції ДПМ: "Вироблено його в 1986 році. Свого часу автомобіль передав нам генерал армії І.Ю.Свида. Використовувався він у військах Південного оперативного командування, зокрема на військових навчаннях, і на момент передачі був зовсім зношений. Його реставрацією ми займалися близько п'яти років, і тут не можу не відзначити неабиякі зусилля реставратора з нашої команди, одесита Сергія Атрощенка. Останні три роки ЛуАЗ-967М експонувався на виставках і фестивалях ретроавтомобілів".
А ще Анатолій Шумський поділився планами очолюваного ним ВГО "Український військово-історичний музей" щодо подальшого співробітництва з Державним політехнічним музеєм при КПІ. За його словами, виникла ідея створити на майданчику ДПМ виставку техніки, яка вироблялася в Україні, але випуск якої припинено. Є навіть певні міркування щодо експонатів.
Насамкінець додамо, що пошук автомобільних (і не тільки) раритетів та їх реставрація для Анатолія Шумського – не робота, а хобі. А працює він на підприємстві з переробки відходів лісової промисловості, яке сам створив і тепер очолює. Виробляє це підприємство паливні гранули. Тема нині дуже актуальна, погодьтеся. Та про це – іншим разом.