Рік дистанційного навчання став роком напрацювання нових форм роботи зі студентами і накопичення нового досвіду. Викладачам фізвиховання, мабуть, було найскладніше, адже уявити собі студента, який за дистанційними рекомендаціями виконуватиме якісь вправи, досить важко.
Попри всю фантастичність ідеї дистанційного викладання фізвиховання, викладачі спортивних відділень кафедри фізвиховання, в тому числі й тенісу, розробили дистанційні курси для студентів 1 і 2 курсів. Використали для цього електронну платформу Moodle, про яку практично всі викладачі ФВ вперше почули тільки влітку карантинного 2020 року. Пристосування навчальних планів до можливостей дистанційного вивчення дисципліни потребувало зміни звичних уявлень про ведення занять. Слід зазначити особливу роль адміністратора платформи Moodle Світлани Олексіївни Благовірної та її професійний підхід, невтомність та безмежне терпіння, без яких освоєння викладачами нової для себе технології було б неможливе. Багато хто з викладачів скористався і рекомендаціями спеціального курсу "Розроблення дистанційних курсів з використанням платформи Moodle", який вона проводила.
У намаганні наблизити дистанційний курс до "звичайного", в його завдання було включено відеозразки комплексів вправ, створені силами викладачів кафедри. Студентам пропонувалося за відеозразком виконувати вправи, знімати виконання на відео і надсилати викладачу на перевірку. Решта завдань курсу була суто теоретичною.
З початком нового семестру фізвиховання було переведено з обов'язкових до вибіркових дисциплін. Першокурсників вирішили не примушувати рухатися, покладаючись на їхнє чітке усвідомлення необхідності руху і самостійного прийняття рішення, чи потрібен їм рух взагалі. Замість усього однієї пари ФВ на тиждень, коли вони обов'язково мали побігати, пострибати і пограти, відірвавшися від конспектів і ґаджетів, першокурсники тепер повинні сидіти в аудиторіях і слухати обов'язкові лекції про те, яким має бути здоровий спосіб життя. Звичайно, при цьому ніхто не забороняє їм займатися спортом у "необов'язкових" спортивних секціях. Але без отримання за це рейтингових балів, що все ж таки важливо для студента.
У студентів другого курсу є шанс на рухову активність з нарахуванням при цьому рейтингових балів – якщо вони оберуть для вивчення ФВ як вибіркову дисципліну. Для цього було здійснено новий структурний розподіл видів спорту, за яким у березні відбувся запис на вибіркові дисципліни. І виявилося, що фізвиховання цікаве нашим студентам! За результатами запису курс фізвиховання обрали приблизно 75% усіх студентів!
Підбиваючи підсумки змін, що відбулися впродовж незвичайного минулого навчального року, слід констатувати: усі студенти отримали уявлення про теоретичні засади спорту, яким вони займаються. Наприклад, студенти-тенісисти ніколи раніше не отримували такого детального уявлення про теорію тенісу, яка насправді є дуже складною і потребує щонайменше знань фізіології, геометрії, фізики та психології. Викладачі фізвиховання опанували нові технології викладання, і тепер Moodle та Zoom для них стали звичною практикою. Вироблено нові підходи до викладацького обміну інформацією та звітності. Можна сказати, що рік "дистанційки" привів до суттєвих змін і зрушень, а кафедра фізвиховання виконала величезний обсяг роботи. І хай би там як було, можна впевнено стверджувати, що набутий упродовж минулих місяців досвід надалі стане викладачам фізвиховання у пригоді.
Сьогодні важко передбачити, як розвиватиметься епідемічна ситуація надалі й чи дозволить вона повернутися в новому навчальному році до звичної організації занять з фізвиховання та тренувань. Одне можна стверджувати точно: університет мусить виховувати всебічно розвинених фахівців. Тобто, не лише розумних і кваліфікованих, але й здорових і фізично міцних. Вирішальну роль у цьому має відігравати саме "живе практичне фізвиховання". До цього зараз повертаються європейські та американські університети, які вже пережили кількарічний період витіснення фізвиховання теоретичними курсами. Це досвід, яким варто скористатися.