Осінній сезон Національний художній музей України (НХМУ) розпочав надзвичайно потужно. Лише кілька днів минуло, як закрилася виставка живопису видатного поета, мистецтвознавця і художника Максиміліана Волошина, присвячена сторіччю Дому поета, а вже 4 жовтня шанувальників образотворчого мистецтва запросили на відкриття виставки Василя Кричевського "Між авангардом і традицією".
Василь Кричевський (31.12.1872 (12.01.1873) – 15.11. 1952) знаний в Україні передусім як видатний архітектор. Він став фундатором нового національного стилю в архітектурі – українського архітектурного модерну. Зауважимо принагідно, що В.Кричевський був автором проекту будинку для київських письменників, який у стилі 30-х років минулого століття мав власну назву "Роліт" (тобто "Робітник літератури"), виконробом при будівництві якого був перший редактор газети "Київський політехнік", випускник КПІ, відомий письменник Іван Ле.
Утім, кожний архітектор є, чи, принаймні, має бути художником. Василь Кричевський був художником непересічним. Однак можливість переконатися в цьому на власні очі нинішнє покоління киян отримало тільки тепер – остання його прижиттєва виставка в столиці України пройшла 1940 року. На ній, до речі, експонувалося 1055 творів. Проте до наших днів дійшла лише частина творчого спадку митця – багато робіт було втрачено в часи Другої Світової війни і згодом, під час поневірянь його сім'ї за кордоном. Цьому сприяли трагічні події його біографії – через низку обставин шістдесятидев'ятирічний митець з родиною залишився на окупованій території, згодом, хвилюючись за долю доньки, чоловік якої був з сім'ї прибалтійських німців, та за сина, котрий з оточення повернувся додому, залишив країну, мешкав у Парижі, а останні роки життя провів у Каракасі (Венесуела). У 2003 році його нащадки передали в дар Україні понад 300 його творів, які поповнили збірки багатьох українських музеїв, у тому числі й НХМУ. Тож на нинішній виставці глядачі можуть побачити близько 70 живописних та графічних творів з фондів Національного художнього музею України.
Не можна не згадати, що Василь Кричевський був не лише талановитим зодчим і живописцем, майстром книжкової графіки та сценографом, але й неперевершеним знавцем і дослідником народної творчості. Власне, саме українське народне мистецтво було живильним ґрунтом його творчості і переосмислювалося в його власних роботах, які стали взірцем гармонійного поєднання традиції та авангарду. А ще, він був першим ректором Державної академії мистецтва в Києві (тепер Національна академія мистецтва і архітектури), а пізніше – професором Архітектурного і Мистецького інститутів (між іншим, серед його учнів був Олександр Довженко) і першим художником українського кіно. Ну а один з його дизайнерських творів відомий усім – Василь Кричевський створив Великий і Малий герби УНР, у яких використав знайоме кожному сучасне графічне зображення давнього княжого знака – тризуба. Тож представлені в НХМУ картини і графічні аркуші є тим більш цікавими, що розкривають особливе бачення світу людиною ренесансного масштабу. Працюватиме виставка до 10 листопада 2013 р.