Сьогодні інноваційна економіка потребує фахівців з широкими взаємодоповнюючими компетенціями, яким притаманні такі якості, як лідерство, креативність, інноваційність, рішучість, готовність брати на себе відповідальність.
Ринок сформував цілу низку вимог до бізнес-освіти, які не реалізуються тільки через наповнення студентів знаннями.
Від нас очікують вміння навчити, як знання використовувати, як приймати управлінські рішення в умовах постійної нестабільності і високого ризику, як вчитися неперервно, здобуваючи нові знання та набуваючи нових компетенцій.
Міжнародний університет фінансів, який розпочав свою діяльність у 1993 році і складає з НТУУ “КПІ” єдиний навчально-методичний комплекс, зорієнтований саме на надання необхідної системи знань і компетенцій з економіки, фінансів та менеджменту на основі широкого використання сучасних навчальних програм, інноваційних методик і технологій навчання.
Сьогодні університет бачить свою місію в підготовці фахівців міжнародного рівня, здатних забезпечувати сталий розвиток національної економіки у ХХІ ст.
Для її реалізації була вибрана модель управління університетом, яка нині характерна для абсолютної більшості лідерів світової бізнес-освіти. Ця модель базується на двох принципах.
Перший принцип – концентрація зусиль на створенні власних унікальних ресурсів і компетенцій: 1) високоінтелектуальний потенціал; 2) диверсифікований портфель освітніх програм; 3) глобалізований професорсько-викладацький склад і контингент студентів; 4) фінансовий потенціал, адекватний місії МУФ на основі багатоканального фінансування.
Другий принцип – постійна оцінка своєї діяльності за допомогою критеріїв, які відповідають вимогам ринку праці, очікуванням корпоративних і академічних партнерів в Україні і за її межами.
Сьогодні неможливо говорити про високий рівень бізнес-освіти, якщо не враховувати міжнародні стандарти щодо якості інтелектуального потенціалу університету.
Найбільш стратегічно важливим активом університету є його професорсько-викладацький склад. Специфікою кваліфікаційних вимог до викладачів є баланс теоретичних знань та бізнес-практики, а також навичок роботи за програмами магістерського рівня, і перш за все МВА.
Бізнес-освіта вимагає від викладачів глибокого розуміння логіки розвитку і проблем сучасної економіки і бізнесу, інноваційних підходів до навчального процесу, володіння нестандартними, в тому числі інтерактивними методами навчання.
Відмінності між класичним підходом до освітньої діяльності та інноваційним підходом, який реалізує МУФ, можна проілюструвати таблицею.
|
«Класичний» підхід | Інноваційний підхід (МУФ) |
Випускник | Менеджер | Бізнес-Лідер / Підприємець |
Підхід дозмісту | Управління як наука (академічність, передача наукових знань) |
Управління як практичне мистецтво (формування навиків і компетенцій) |
Методи | Лекції і семінари (запам'ятати і повторити) |
Проекти, ділові ігри, тренінги (освоїти і закріпити) |
Дослідження | Дослідження ради досліджень | Дослідження ради бізнесу ( в рамках розробки проектів розвитку) |
Інноваційний підхід передбачає навчання через практичні дії. Освітній процес в МУФ включає широкий спектр консалтингових проектів, тренінгів, імітаційних систем, кейсів, майстер-класів. Формування компетенцій майбутніх фахівців досягається шляхом набуття та передачі знань, навчання техніці, розвитку особистісних якостей, що представлено в таблиці на прикладі формування компетенцій з розробки та реалізації інноваційних проектів.
Тому, виходячи із місії університету, в першу чергу інвестиції спрямовуються на нарощування високопрофесійного штату викладачів і співробітників. Так, уже в цьому навчальному році додатково до нинішніх штатних викладачів залучені на постійній основі 6 професорів, докторів наук, 5 кандидатів економічних наук, доцентів. Але цього не достатньо.
Професійні викладачі повинні бути творцями нових знань, центром інтелектуальної роботи в університеті. Для цього є тільки один шлях – власні наукові дослідження, тісна співпраця з реальним бізнесом, зарубіжними університетами та бізнес-школами.
З метою забезпечення зв’язку навчального процесу, науки, інновацій та бізнесу МУФ зосереджує увагу на формуванні власних наукових шкіл, організовує співпрацю з академічними та галузевими науковими організаціями у сфері інноваційних технологій. З цією метою, зокрема, здійснюються наукові дослідження в режимі виконання конкретних проектів, науково-прикладних робіт для промислових підприємств, використовуючи інтеграційний потенціал комплексу НТУУ “КПІ” – МУФ. Слід зауважити, що керівництво університету вважає за необхідне розвивати наукову та підприємницьку діяльність студентів. На даному етапі студенти беруть участь у роботі наукових гуртків при кафедрах, вітчизняних та міжнародних наукових конференціях, демонструють свої знання в різноманітних конкурсах. Найкращі випускники університету вступають до аспірантури за спеціальністю “Економіка та управління підприємствами”.
Крім того, МУФ буде й надалі розвивати інститут зарубіжних і вітчизняних професорів на умовах обміну, підвищувати кваліфікацію викладачів шляхом стажування у провідних зарубіжних університетах та бізнес-школах.
Для забезпечення постійного професійного розвитку в університеті створюється Центр розвитку, який забезпечить доступ до кращих зразків мето-
дичних матеріалів, дасть можливість вивчення новітніх методик та освоєння передової практики викладання спеціалізованих дисциплін.
Відповідно до вибраної бізнес-моделі і прийнятим рішенням щодо її впровадження МУФ реалізує диверсифікований портфель програм бізнес-освіти на рівні бакалаврату, магістратури, аспірантури, а також МВА, ЕМВА за напрямами:
- “Фінанси і кредит”,
- “Менеджмент”,
- “Економіка підприємства”,
- “Банківська справа”.
Ці програми дають випускникам можливість значно підвищити свою ринкову вартість. На сьогодні розроблені і готуються до відкриття магістерські програми: “Міжнародний бізнес”, “Управління інноваціями”, “Управління людськими ресурсами”, “Фінанси корпорацій” та інші. Найближчим часом зусилля будуть зосереджені на впровадженні міжнародної програми Executive MBA для керівників і власників фірм (1,5 року), яка розроблюється спільно із Вищою комерційною школою Парижа (НЕС Paris), та очної програми МВА – з Чиказькою школою бізнесу. Це будуть дві основні сфери зростання університету.
Окрім навчальних програм, університет реалізує короткотермінові корпоративні програми та програми підвищення кваліфікації для керівників та менеджерів компаній і власників бізнесу. Програми орієнтовані на формування менеджерських компетенцій, вироблення ефективних підходів до прийняття рішень та їх реалізації (“Бухгалтерський облік та оподаткування”, “Фінансово-інвестиційний менеджмент”, “Міжнародний облік та аналіз”, “Трансфер технологій”, “Управління проектами”).
Усі ці програми різняться за багатьма найважливішими характеристиками (цільовими аудиторіями, тривалістю і т.д.), що, з одного боку, часто вимагає індивідуального підходу до управління розвитком кожної програми, а, з другого, – дозволяє одночасно успішно позиціонуватися на різних сегментах ринку бізнес-освіти і добиватися певних синергетичних ефектів.
Хотілося б більш докладно зупинитися на програмі “Друга освіта”, в рамках якої здійснюється підготовка бакалаврів та магістрів за напрямами підготовки: “Фінанси і кредит”, “Менеджмент”, “Економіка підприємства”, “Банківська справа”.
Одним з головних цільових сегментів, на який зорієнтована дана програма, є студенти технічних факультетів НТУУ “КПІ”. Сьогодні ні в кого не викликає сумніву, що успішна діяльність технічних спеціалістів у бізнесі можлива лише при доповненні їх професійних компетенцій глибокими знаннями у сфері економіки, фінансів, менеджменту, підприємництва та інновацій. Особливо це стосується тих студентів, які планують здійснити успішну кар’єру, стати керівниками чи створити власний бізнес. Важливо підкреслити, що розміщення НТУУ “КПІ” і МУФ в одному кампусі та їх організаційно-методична інтеграція надає суттєві конкурентні переваги студентам технічних факультетів “КПІ” порівняно зі студентами інших навчальних закладів:
- здобуття диплома державного зразка за прискореною програмою протягом двох (бакалавр) чи трьох (магістр) років;
- відсутність потреби у складанні вступних екзаменів, оскільки зарахування відбувається на основі співбесіди;
- адаптація навчального процесу МУФ до технічних спеціальностей НТУУ “КПІ”;
- збалансованість теоретичного і практичного навчання, комбінована форма організації занять (робота в малих групах, через реалізацію проектів, тренінги, круглі столи);
- ефективне поєднання класичної університетської освіти з сучасними міжнародними освітніми тенденціями;
- проведення занять у вечірній чи в інший зручний для студентів час (очно-заочна та дистанційна форми навчання);
- забезпечення широкого доступу до освітніх ресурсів, отримання повного пакету сучасного навчально-методичного забезпечення та постійна взаємодія з викладачами, в аудиторіях НТУУ “КПІ” за відповідним узгодженим розкладом;
- навчання за сучасними прогресивними технологіями та програмами на основі компетентнісного підходу, які відповідають потребам глобального бізнесу;
- пільгова вартість навчання та надання знижок на навчання на короткострокових спеціалізованих курсах професійної підготовки та підвищення кваліфікації;
- проходження переддипломної та фахової практики у фінансових установах і на промислових підприємствах.
Особливо важливим є те, що студенти “КПІ”, здобуваючи паралельну другу освіту в МУФ, одержують після закінчення навчання в доповнення до диплома “КПІ” другий диплом спеціалізованого університету у сфері фінансів, економіки, міжнародного бізнесу, менеджменту та інновацій. Це значно посилює конкурентні позиції таких випускників на ринку праці. Підтвердженням цього є те, що близько 30% випускників НТУУ “КПІ” – МУФ працюють саме на посадах провідних менеджерів промислових підприємств, очолюють міжнародні компанії, заснували власний бізнес тощо.
Слід також зазначити, що випускники другої освіти МУФ отримують додаткову перспективу – долучитися до проектів “Подвійний диплом” та здобути диплом у сфері економіки, маркетингу, менеджменту, фінансів в University of Indianapolis (США, штат Індіана), University of Le Mans (Франція) за освітньо-кваліфікаційними рівнями “бакалавр” та “магістр”. Ці програми започатковані Університетом з 2009 року. При цьому слід зауважити, що для успішної реалізації проектів “Подвійний диплом” Університет забезпечує поглиблене вивчення студентами ділової англійської, а з 2010 року запроваджуються інтенсивні курси ділової французької мови.
Реалізація цих програм дає можливість випускникам розширити комунікаційний міжнародний простір, отримати престижну роботу в провідних вітчизняних та глобальних компаніях.
У цьому контексті одним із ключових пріоритетів діяльності університету є широкий розвиток міжнародного співробітництва з провідними зарубіжними університетами, бізнес-школами і компаніями.
Університет бере участь у міжнародних програмах, активно співпрацює з компанією CISCO, Бюро “Камп’юсФранс”, Українсько-японським центром, Німецькою службою академічних обмінів DAAD, провідними навчальними закладами Росії, США, Німеччини, Франції, Польщі та ін.
Отже, розуміння завдань, які стоять перед сучасною бізнес-освітою в глобалізованому світі, та шляхів і методів їх вирішення є підґрунтям для реалізації місії Міжнародного університету фінансів з підготовки висококваліфікованих фахівців – лідерів бізнесу.