Трифон Максимович Башта народився 14 лютого 1904 р. на Полтавщині в багатодітній родині коваля. В 1914 р. сім'я переїхала в м. Ашхабад. Вісімнадцятирічним юнаком – після закінчення технічного залізничного училища – почав працювати помічником, а потім – машиністом потягу Середньоазіатської залізниці.
В 1923 р. родина Т.М. Башти повернулася до України. Після закінчення робітфаку в 1925-1930 рр. він навчався на механічному факультеті КПІ. У 1930-31 рр., навчаючись в аспірантурі КПІ (кафедра металорізальних верстатів), викладав у Інституті промзв'язку, був там заступником директора з навчальної роботи. Згодом його направили до Москви: закінчив Інститут червоної професури при ЦК ВКП(б) (1934 р.) та заочно механіко-математичний факультет Московського державного університету (1932 р.).
З 1934 р. Т.М.Башта працював у Експериментальному науково-дослідному інституті металорізальних верстатів. Тут він створив й очолив бюро гідравлічних передач – конструкторський і дослідницький центр, який першим у СРСР почав проектувати і впроваджувати гідравлічні передачі в конструкцію вітчизняних верстатів.
У 1935 р. Т.М. Башту обирають Ученим секретарем технічного відділення Академії Наук СРСР. У 1935-1936 роках під керівництвом Т.М. Башти було створено перший вітчизняний завод з виробництва гідравлічних приводів.
У 1938 р. Трифона Башту звинуватили у шкідництві й заарештували. У в'язниці доля звела його з А.М. Туполєвим. Коли останньому доручили створити авіаційне конструкторське бюро, одним із перших до нього ввійшов Т.Башта. Він вперше у вітчизняній практиці створив системи гідроприводів, що забезпечили виконання силових функцій керування бойових машин.
В 1940 р. Т.М. Башту достроково звільнили. Під час війни він працює спочатку інженером-коструктором фронтових авіаремонтних майстерень, а згодом стає начальником лабораторії Льотно-дослідницького інститутту авіаційної промисловості.
В 1946 р. за пропозицією Т.М. Башти було створено дослідно-конструкторське бюро та завод посадкових пристроїв та гідравлічного обладнання літаків №279. Трифон Максимович став Головним конструктором та директором заводу. Більш ніж півстоліття всі літальні апарати, літаки, гелікоптери, ракетна та космічна техніка, включно всім відомий “Буран”, оснащувались та оснащуються виробами, сконструйованими на основі винаходів та розробок Т.М.Башти.
З 1955 р. Трифон Башта жив у Києві, працював в Інституті інженерів цивільної авіації (сьогодні – Національний авіаційний університет). Він – автор понад 200 друкованих праць, останню з яких видав у віці 79 років. Під його керівництвом підготували і захистили кандидатські дисертації близько 120 осіб, а докторські дисертацій – 12 осіб. Його учні очолили чимало наукових і конструкторських організацій колишнього Радянського Союзу і країн СНД.
Помер Т.М. Башта 17 вересня 1987 р. Похований у м.Києві.
Інф. “КП"