Кілька десятків провідних фахівців з України, Королівства Нідерланди, Федеративної Республіки Німеччина, Об’єднаного Королівства Великої Британії та Північної Ірландії, Королівства Іспанія, Французької Республіки, Королівства Данія, Фінляндської Республіки, Австрійської Республіки, Швейцарської Конфедерації, Канади, Китайської Народної Республіки, Республіки Білорусь та Російської Федерації зібралися 23-24 вересня в НТУУ «КПІ» на семінар виконавців міжнародного інтеграційного проекту з розроблення керамічних паливних комірок «Demonstration of SOFC stack technology for operation at 600оC (SOFC600)». Цю зустріч зорганізували інженерно-фізичний факультет та Інститут проблем матеріалознавства (ІПМ) ім. І.М. Францевича НАН України.
Урочисте відкриття відбулося 23 вересня в залі засідань адміністративної ради. Учасників семінару привітали: П.І.Лобода – декан ІФФ, пан Берт Райтвельд – координатор міжнародного інтеграційного проекту, представник Енергетичного центру Королівства Нідерланди та О.Д.Васильєв – провідний науковий співробітник ІПМ НАН України.
Ключове питання семінару – створення та розвиток технологій найвищого світового рівня з метою вирішення енергетичної проблеми суспільства. У світі, крім енергетики, яка заснована на спалюванні органічних видів палива, на енергії атома та ядра, на так званих «нетрадиційних» видах тощо, існує поки що маловідомий в Україні вид енергетики – енергетики із застосуванням паливних комірок (fuel cells). Розвинені країни вважають паливні комірки за основний напрям вирішення енергетичних і екологічних проблем людства, а автомобілі на паливно-комірчаних двигунах найближчим часом замінять звичайні, які працюють на двигунах внутрішнього згоряння. Паливними комірками є пристрої, у яких хімічна енергія якого-небудь палива та кисню перетворюється у електрику та тепло безпосереднім чином. Звичайні «електричні батарейки» також є паливними комірками, паливом у яких служить метал оболонки.
Паливні комірки вже стали на шлях комерціалізації. Політики навіть експлуатують термін «воднева економіка», або «воднева енергетика», маючи на увазі те, що водень є найкращим з органічних палив, а паливні комірки є найкращою технологією використання водню. В хід пішло словосполучення: паливні комірки та водень. Паливними комірками опікуються перші особи розвинених країн та об’єднаної Європи. Президенти ініціюють амбітні програми і слідкують за їхнім виконанням. Паливні комірки стали першою темою міжнародного співробітництва. Розпочалася паливно-комірчана гонка. США розбудовують на них свою безпеку і законодавство. Світовий Банк фінансує демонстраційні проекти тощо.
Головне, чим приваблюють паливні комірки, – це економія палива та екологічна безпека. Їм потрібно у 2-3, а в авто – і в 4 рази менше пального, ніж існуючим системам, при практично нульових викидах шкідливих речовин у повітря. Споживаючи будь-яке органічне паливо та сірководень, вони, разом з добре розвиненим сільським господарством, вітряною та сонячною енергетикою, здатні забезпечити енергетичну та екологічну безпеку країни.
Головний девіз міжнародного семінару SOFC600: паливні комірки є не просто новою технологією, це новий, вищий стиль мислення та життя!
На завершення роботи семінару гості з 13 країн ознайомились з інженерно-фізичним факультетом та відвідали Державний політехнічний музей України при НТУУ «КПІ». Гості також мали зустріч зі студентами та співробітниками. Студентам старших курсів, магістрам та аспірантам ІФФ доктор В.Ж.Шемет (Німеччина) прочитав лекцію на тему «Розробка сплавів для твердотільних паливних елементів прямого перетворення хімічної енергії в електричну».