Пошук ефективних методик навчання іноземних мов турбує з давніх часів і науковців, і викладачів, і студентів. Суспільний запит сьогодення та курс України на євроінтеграцію додають нових аспектів цій проблемі, серед яких вирізняються своєю важливістю такі:
- знання іноземної мови (переважно англійської) є необхідною передумовою для входження освіти України до єдиного європейського та світового освітнього і наукового простору;
- мобільність громадян (студентів, фахівців тощо) на міжнародному інтелектуальному ринку та побудова Європейського простору вищої освіти можливі лише за умови вільного володіння міжнародною мовою спілкування, якою фактично стала англійська мова.
Цією проблемою переймаємося й ми, викладачі англійської мови, у провідному ВНЗ України – НТУУ “КПІ”. Для нас викладання – це динамічний процес, а краще сказати – життя, яке складається з пошуків, творчості та самовдосконалення. Життя, сповнене радощів від досягнень, удосконалення й конкретних результатів, а інколи й проблем, конфліктів, непорозумінь. Декілька років навчання англійської мови студентів немовних спеціальностей здійснюється викладачами на чолі із завідувачем кафедри Т.П.Павловою. В умовах перебудови навчального процесу у світлі сучасних вимог на кафедрі весь час кипить робота: нові ідеї, цікаві зустрічі з провідними лінгвістами, методистами та науковцями, іноземними фахівцями та взагалі талановитими педагогами. Особлива увага приділяється інтенсивним методикам навчання, весь час ведеться роз’яснювальна робота серед студентів щодо підвищення мотивації вивчення англійської мови. За пропозицією Т.П.Павлової на кафедрі організовано “Асоціацію викладачів англійської мови” – це авангард, який досліджує сучасний стан, проблеми та перспективи мовної підготовки, розробляє та запроваджує новітні методики навчання. Серед завдань є й допомога молодим викладачам у подоланні труднощів “першого заняття”, знятті бар’єру скутості, що нерідко виникає і у молодих викладачів, і у студентів з низьким рівнем підготовки з англійської мови. У плануванні та організації семінарів-практикумів допомагають досвідчені викладачі Н.С.Саєнко, О.М.Леонова, Н.І.Карпенко та інші.
Спочатку неохоче говорили про свої проблеми, а коли з’ясувалось, що вони в нас спільні, – почали шукати шляхи їх вирішення. З часом завітали й інші викладачі, які із задоволенням ділились своїми методичними “секретами” та досягненнями. Проблем у викладачів англійської мови чимало. Одна з них – активне приєднання до Болонського процесу, який вирізняється високим динамізмом і масштабом та вимагає радикальних змін щодо підходів викладання англійської мови, активізації новітніх технологій навчання. Тобто, треба встигати за часом. Та існує своя власна специфіка викладання англійської мови в НТУУ “КПІ”. Це і навчання професійної англійської, і невелика кількість годин, і різнорівневі студенти в одній групі та інше. Але, незважаючи на усі ці проблеми, завдання викладачів – навчити студентів іншомовному професійному спілкуванню – реалізується досить успішно.
На кафедрі ведеться активна робота щодо впровадження мультимедійних технологій навчання іноземних мов. Впевнені, що нові інформаційні технології стануть невід’ємною, ефективною та результативною частиною навчання іноземних мов. Щорічно викладачами кафедри організовуються студентські науково-практичні конференції, на яких студенти 3-4 курсів усіх факультетівінститутів презентують свої дослідження за фахом англійською мовою. Цей напрямок роботи запроваджено методичною радою кафедри.
На засіданнях Асоціації створено експериментальні групи, проводиться випробування різних видів роботи, підбираються завдання, будуються моделі навчання, проводяться дискусії. З’являються результати: впровадження нових прийомів та методів навчання. Викладачі на засіданнях Асоціації діляться думками щодо переваг та недоліків нововведень у викладанні англійської мови, розробляють пропозиції щодо вдосконалення методів навчання.
Отже, робота Асоціації не проходить марно.