Аксіома про те, що той, хто володіє інформацією, той керує світом, у наш час актуальна як ніколи. Інформація стає найціннішим товаром, і володіння нею перетворює володаря інформації у володаря ситуації. Це не високопарні конструкти, що якимось чином мають підкреслити унікальність та значимість справи, а сьогоднішня дійсність.
Якщо розглядати інформацію з погляду суспільно значущої ролі, її потужного ресурсу, то можна говорити, що вона дає можливість адекватно реагувати та передбачати різноманітні процеси та події.
Соціальний освітній менеджмент базується на новій парадигмі управління, за основу якої беруться нові принципи та підходи. Один з основних факторів успіху в управлінні вищим навчальним закладом сьогодні полягає в умінні впроваджувати інновації й мобілізувати свої ресурси на вирішення нових завдань, які постають у зв'язку з реформуванням системи освіти. Інноваційність стає фактором виживання, стійкості й перспективності ВНЗ, дозволяє продуктивно працювати в безперервно мінливому зовнішньому середовищі.
Особливого значення для керівництва ВНЗ набуває соціальна відповідальність як перед студентським і викладацьким колективом, так і перед суспільством в цілому. Це значить, що місія університету, система його цінностей повинні відповідати суспільним інтересам. У зв'язку з цим соціальний аспект управління виходить на перший план.
Необхідно прагнути до комунікацій, які формують забезпечення навчального процесу для всіх студентів, викладачів та співробітників, чіткого визначення всіх проблем і перспектив для досягнення цілей. Це досягається шляхом залучення колективу до спільної постановки цілей і відпрацювання рішень, застосуванням демократичного стилю
управління, побудовою ефективного зворотного зв'язку.
Соціологічні дослідження поряд з іншими засобами дозволяють достатньо точно, глибоко й всебічно проаналізувати ситуацію, що склалася у ВНЗ, морально-психологічний клімат, загальний стиль управління, моральні цінності студентства, рівень організаційної культури, стосунки викладачів та студентів, якість освітніх послуг. Їх результати є своєрідним дзеркалом, в якому чітко відбиваються і досягнуті
успіхи, і наявні недоліки. Більш того, подібні дослідження можна назвати одним з універсальних джерел інформації для керівництва університету, вони не тільки виявляють різного роду проблеми, висвітлюючи їх, так би мовити, зсередини, але й показують дієві засоби для їх вирішення.
Типи соціологічної інформації знаходяться в складній взаємодії, обумовленій взаємодією теоретичного й емпіричного рівнів у соціології. Інструментальна інформація містить опис і пояснення різноманітних конкретних проявів загальних закономірностей, сформульованих у концептуально-теоретичній інформації. Концептуально-теоретична інформація визначає логіку і схеми, відповідно до яких формуються масиви інструментальної інформації. Практика соціального управління у сфері освіти в більшості випадків використовує інструментальну соціологічну інформацію. Власне для цього типу інформації важлива відповідність вимогам, що висуваються управлінням до соціальної інформації.
Очевидно, що для того, щоб соціологічна інформація відповідала інформаційним потребам університетського управління, потрібен тривалий і спрямований процес організації цього каналу інформації, що орієнтується на постійно оновлювані інформаційні технології й нові тенденції розвитку сфери прикладних соціологічних досліджень. В НТУУ “КПІ” система забезпечення соціологічною інформацією вже давно набула комплексного характеру й здійснюється на постійній основі.
Наш університет – це світ у світі. Світ зі своїми дійовими особами, своїми сподіваннями та переживаннями, зі своїми процесами та подіями, зі своїми проблемами, врешті-решт. Досліджувати та пізнавати цей наш світ можна теж по-різному. Рівень підготовки студентів перевіряє викладач за допомогою заліку або екзамену, статистичний відділ досліджує динаміку різноманітних кількісних і якісних показників нашого університету, а от швидку й достовірну “фотографію” будь-якого процесу або події, яка сталася або відбуватиметься в майбутньому в нашому університеті, і те, як на це відреагує наше “суспільство”, можна отримати за допомогою такого спеціаліста, як соціолог. В НТУУ “КПІ” соціологічну складову забезпечення управлінської діяльності забезпечує Науково-дослідницький центр прикладної соціології “Соціоплюс”, що входить до складу факультету соціології. Діапазон досліджуваних проблем досить широкий: від соціально-політичних уподобань студентів до дослідження проблеми корупції (до речі, наймасштабнішої в Україні) в університеті. Однак, слід зазначити, що соціологічні дослідження – це процес, запорукою успіху якого є ефективна взаємодія всіх учасників цього процесу (безпосередньо дослідницької групи, замовника (яким переважно виступає адміністрація університету/факультетів), респондентів (студентів, викладачів, співробітників) та розуміння кожною зі сторін важливості та корисності тієї інформації, яка в результаті такої взаємодії отримується. Слід наголосити, що проведення соціологічних досліджень забезпечує зворотній зв'язок між адміністрацією ВНЗ та студентами НТУУ “КПІ”. В університеті вже стало традицією здійснювати соціологічний моніторинг актуальних проблем студентської молоді, що проживають у гуртожитках, робити дослідження ціннісних орієнтацій студентства, визначати думку студентів щодо якості освітніх послуг, що надаються факультетами. Усі ці та інші проблеми знайшли своє відображення у відповідних управлінських рішеннях керівництва
університету.
На наш погляд, соціологічна інформація може бути максимально корисною і включеною в процес підготовки управлінських рішень в університеті у випадку, якщо виконуються дві умови: по-перше, ВНЗ здатен використовувати соціологічну інформацію ефективно; по-друге, наявна інформація є якісною і відповідає певним вимогам, що визначаються нормами діяльності ВНЗ. У нашому університеті обидві умови виконуються повною мірою.