Проблема інформатизації – одна із ключових, її вирішення наближає нас до створення інформаційного суспільства в Україні. Вона притаманна всім закладам і установам держави, і
в тому числі нашому університету. Проректор з наукової роботи проф. М.Ю.Ільченко люб'язно розповів кореспондентові “КП” про інформатизацію НТУУ “КПІ”.
– Михайле Юхимовичу, для початку розкажіть про історію створення та розвитку інформаційної мережі університету.
– У 1994 р. в КПІ при конструкторському бюро інформаційних систем (КБ ІС) було створено комп'ютерний телекомунікаційний центр (КТЦ), головним завданням якого стало забезпечення телекомунікаційного зв'язку для комп'ютерної мережі КПІ і обслуговування навчальних і науково-навчальних користувачів мережі, включаючи забезпечення доступу до мережі Інтернет. У 1996 р. за рахунок міжнародних грантів було введено в дію магістральну оптичну мережу, яка об'єднувала 1, 2, 7, 12 та
18-й корпуси університету. Ця мережа будувалась на одномодових оптоволоконних кабелях з використанням технології АТМ для передачі даних. Пропускна спроможність магістральних каналів становила 155 Мб/с.
Для забезпечення якісного доступу підрозділів до глобальної мережі Інтернет наказом ректора у 2000 р. було створено Інтернет-центр університету. Почала діяти робоча група з питань інформатизації університету, яка розробила “Концепцію розвитку інтегрованої інформаційної мережі університету”, затверджену наказом ректора навесні 2001 р. т им самим наказом КТЦ було перетворено у центр інформатизації університету.
З метою створення сучасної інформаційної інфраструктури університету на базі єдиної телекомунікаційної мережі та виконання заходів і положень “Концепції розвитку інформаційної мережі університету” в 2002 р. було створено науково-технічне об'єднання “КПІ-Телеком”.
– Які завдання поставлено перед НТО “КПІ-Телеком”?
– Головними завданнями НТО “КПІ-Телеком” було визначено розвиток та обслуговування:
- кампусових комп'ютерних і телекомунікаційних мереж і систем університету;
- зовнішніх каналів зв'язку з виключним правом організації виходу кампусової мережі НТУУ “КПІ” до мереж загального користування;
- систем фіксованого та мобільного зв'язку, що належать університету, включаючи систему охоронної сигналізації;
- бездротових систем і каналів у кампусі університету;
- інформаційного сайту університету, підрозділів та інформаційних ресурсів, що підлягають зовнішній презентації;
- захисту інформаційних ресурсів комп'ютерної мережі університету.
– У чому полягає необхідність такої централізації?
– Телекомунікаційна мережа та інформаційні ресурси університету є корпоративними. Їхнє використання регламентується низкою нормативних документів, виконання вимог яких в
університеті покладено на НТО “КПІ-Телеком”.
Централізація дозволила на тендерній основі вибирати одного провайдера, який надає послуги доступу до мережі Інтернет для всього університету, і зменшити їх вартість для підрозділів університету (див. табл.).
Зазначу також, що НТО “КПІ-Телеком” як структурний підрозділ є неприбутковим. Послуги всередині університету надаються без стягнення податку на додану вартість. Цим, зокрема, і пояснюється вигідна цінова політика НТО “КПІ-Телеком” для підрозділів.
– Які основні результати діяльності НТО “КПІ-Телеком” за три роки Ви можете назвати?
– Одним із важливих результатів діяльності НТО “КПІ-Телеком” є придбання та введення в експлуатацію нової цифрової телефонної станції на 1200 номерів. Для її підключення до районного телефонного вузла НТО “КПІ-Телеком” за власні кошти було
побудовано оптичний канал, який також планується використовувати для організації швидкісного доступу до Інтернет. Було створено новий центральний телефонний комутаційний вузол на 6000 телефонних ліній, поновлено на території кампусу близько 3 км магістральних телефонних кабелів. Для оперативного зв'язку створено систему “тривожна кнопка”, яка охоплює всі гуртожитки університету. Підготовлено та надруковано новий телефонний довідник університету.
НТО “КПІ-Телеком” активно розвиває інформаційну інфраструктуру університету. З моменту його створення було прокладено близько 8 км оптичного кабелю. Зараз підключено до кампусової мережі 28 корпусів університету. По оптичних каналах – 23 корпуси (1, 2, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 30, 31-й, бібліотека, поліклініка НТУУ “КПІ”). По мідних каналах – 5 корпусів (4, 8, 23, 28, 35-й). Влітку 2005 р. прокладено оптичні кабельні канали у 8-й та 35-й корпуси, введення їх в експлуатацію планується завершити до кінця цього року. Для збільшення пропускної спроможності мережі наприкінці 2003 р. проведено модернізацію магістрального обладнання шляхом переходу на гігабітні технології. У 2004р. НТО “КПІ-Телеком” розпочало модернізацію комп'ютерної мережі студмістечка (створено центральний гігабітний комутаційний вузол у 31-му корпусі та комутаційний вузол у 6-му гуртожитку; оптичний канал для підключення центрального вузла студмістечка до центрального вузла кампусової мережі; заведено нові лінії в 3-ій та 8-ий гуртожитки; створено оптичні канали в 1, 4, 7, 21-му гуртожитках). Станом на кінець 2004 р. 7 гуртожитків університету підключено до мережі по оптичних каналах із використанням сучасних високошвидкісних технологій передачі даних. У 2005 р. підключено по оптичному каналу 10 гуртожитків і заплановано підключити 16, 17, 18 та 20-й гуртожитки. Інвестиції в розвиток інформаційної мережі університету з боку НТО “КПІ-Телеком” в 2003 р. становили приблизно 100 тис. грн., у 2004 р. – 120 тис. грн.
Враховуючи зростаючі потреби підрозділів університету в доступі до глобальних інформаційних мереж, НТО “КПІ-Телеком” було створено власний оптичний канал до центральної площадки інтернет-провайдерів та збільшено зовнішній інформаційний канал університету до 2 Мб/с. Університет також має підключення до “українського” сегменту мережі по каналу 100 Мб/с. Для надання можливості підрозділам університету брати участь у міжнародних навчальних проектах (у першу чергу з телемедицини), створено супутниковий приймальний канал. Користувачами Інтернету в університеті є понад 150 підрозділів та приблизно 4000 студентів у студмістечку. Обсяг отриманої користувачами мережі інформації з Інтернету збільшився з 210 ГБ у січні 2004 р. до 1240 ГБ у грудні 2004 р., а за серпень 2005 р. цей обсяг склав 2950 ГБ.
– Які послуги надає НТО “КПІ-Телеком” користувачам мережі?
– Нині НТО “КПІ-Телеком” надає підрозділам університету та студентам такий набір послуг.
1. Доступ до ресурсів внутрішньої мережі НТУУ “КПІ” з можливістю використання електронної пошти та розміщення сайту підрозділу на центральному сервері університету із зовнішнім і внутрішнім доступом до сайту.
2. Декілька схем доступу до мережі Інтернет.
3. Додаткові послуги, зокрема підключення вузлів користувачів до мережі, відкриття та підтримка за заявкою користувачів доменних імен у різних зонах, розробка веб-сайтів і т.ін.).
Тобто НТО “КПІ-Телеком” надає стандартний для будь-якого провайдера набір послуг. Якщо в якогось підрозділу виникне потреба в інших послугах, то за наявності технічних можливостей і, якщо це не викликатиме виникнення додаткових “вузьких” місць у системі інформаційної безпеки мережі, такі послуги буде надано.
Слід відзначити, що використання таких сервісів, як електронна пошта та телеконференції (так звані “новини” чи “форуми”) є безкоштовним для всіх користувачів мережі. Наприклад, тільки в серпні 2005 р. обсяг зовнішньої електронної пошти з гуртожитків склав 30,6 ГБ, а обсяг зовнішніх “новин” – 2056 ГБ. В університеті створено власний “форум”, який можна вважати дискусійним клубом за різними темами. Під'єднатися до цього форуму і брати участь в його роботі можна і з мережі Інтернет. За 4 місяці існування форуму його популярність постійно зростає, тільки за перший тиждень вересня було зареєстровано близько 56 тис. відвідувань.
Крім того, НТО “КПІ-Телеком” на центральному ФТП-сервері університету постійно оновлює бази найбільш поширених антивірусних програм (AVP, Clamav, DrWEB, Semantec), тож для автоматичного оновлення антивірусних програм користувачам мережі зовсім непотрібно використовувати Інтернет. Усе це можна зробити через внутрішню мережу. Також НТО “КПІ-Телеком” встановило сервер для оновлення продуктів Мicrosoft, що дозволяє користувачам мережі оновлювати програмні продукти без виходу в мережу Інтернет, не витрачаючи кошти на такий трафік.
Для підрозділів університету НТО “КПІ-Телеком” безкоштовно розміщує сайти підрозділів на центральному сервері з організацією доступу до них із зовнішніх мереж. Уже 12 підрозділів університету користуються такою послугою.
Про всі ці та інші послуги НТО “КПІ-Телеком” можна детально дізнатися на сайті.
НТО “КПІ-Телеком” також надає підрозділам університету послуги зі створення власних локальних обчислювальних мереж. Було створено таку мережу на 218 робочих місць у бібліотеці НТУУ “КПІ”, де відвідувачі мають можливість не тільки користуватись внутрішніми інформаційними ресурсами бібліотеки, але й безкоштовно долучитися до інформаційних ресурсів мережі Інтернет, мережі ФБТ (на 31 робоче місце), приймальної комісії університету (на 33 робочих місця), ФЕЛ (на 22 робочих місця), управління міжнародних зв'язків (на 118 робочих місць), ММІФ (на 23 робочих місця), ФС (на 14 робочих місць), ІІТО (на 70 робочих місць). Крім того, до комп'ютерної мережі додатково підключено близько 160 комп'ютерів у різних корпусах університету. Практично закінчено роботи з підключення до мережі всіх центральних служб університету. У цьому році заплановано підключення ще 20 робочих місць у бібліотеці, а в майбутньому передбачається довести кількість комп'ютеризованих робочих місць у читальних залах НТБ до 150.
Ще одним напрямом діяльності НТО “КПІ-Телеком” є створення, супроводження та оновлення інформаційних ресурсів університету.
– Які інформаційні ресурси існують в університеті?
– Нині в університеті існують такі інформаційні ресурси та прикладні програмні додатки:
1) інформаційний сайт університету (адмініструється, супроводжується та оновлюється НТО “КПІ-Телеком”);
2) внутрішній інформаційний портал з нормативними документами університету та системою електронного документообігу (адмініструється, супроводжується та поновлюється НТО “КПІ-Телеком”);
3) у підрозділах наукового напряму реалізовано систему безпаперового обміну інформацією та документами; постійно оновлюється інформація на сайті про гранти, конкурси НДР і т.ін.;
4) у підрозділах навчального напряму використовуються:
а) система автоматизації діяльності приймальної комісії “Абітурієнт” (адмініструється та супроводжується персоналом приймальної комісії);
б) система автоматизації навчальної діяльності “Деканат” (установлена для апробації на двох факультетах);
в) автоматизована система планування навчального процесу (адмініструється та супроводжується ІОЦ забезпечення навчального процесу);
5) у бібліотеці – бібліотечна система ALEF (супроводжується та поновлюється співробітниками бібліотеки та розробниками);
6) інформаційні
ресурси Інституту інформаційних технологій в освіті (ІІТО) (обслуговуються співробітниками ІІТО);
7) інформаційні сайти та інші ресурси підрозділів (частина розміщена на центральному сервері університету – обслуговуються НТО “КПІ-Телеком”, частина на
серверах підрозділів – обслуговується персоналом підрозділу;
8) інформаційні ресурси на серверах гуртожитків (обслуговуються адміністратором та студентами гуртожитків, які роблять це з власної ініціативи).
– Які заходи заплановано для розвитку інформаційних ресурсів
університету?
– Відповідна комісія разом з НТО “КПІ-Телеком” розробила та реалізувала план заходів щодо вдосконалення інформаційної інфраструктури університету, а саме:
- розроблено, затверджено та роздано в підрозділи пакет нормативних документів, які регламентують основні засади підключення та використання інформаційних ресурсів мережі;
- підготовлено наказ про
забезпечення ефективного функціонування електронної пошти в університеті; - підготовлено проект нового положення про телекомунікаційну мережу НТУУ “КПІ”;
- розроблено інструкцію щодо захисту інформації на персональних комп'ютерах для користувачів мережі.
За участю НТО “КПІ-Телеком”:
- відкрито службові електронні адреси всім підрозділам на центральному сервері університету;
- розроблено структуру внутрішнього інформаційного порталу, почалося його інформаційне наповнення;
- реалізовано механізм електронного обміну нормативними документами для розміщення їх на інформаційному порталі та розсилки по підрозділах університету;
- закінчуються роботи зі створення та розміщення на внутрішньому інформаційному порталі бази телефонів і електронних адрес підрозділів.
Залишається актуальним створення єдиної інформаційної платформи управління університетом та всіма інформаційними ресурсами. Вирішення цього завдання в 2005 році було покладено на КБ інформаційних систем університету.
- Які ж нові результати ми зможемо отримати найближчим часом ?
- В частині телекомунікаційного забезпечення буде реалізовано проект підключення до мережі Інтернет безпосередньо через провайдера верхнього рівня, проект бездротового доступу до Інтернету в окремих корпусах університету, проект розширення номерного ресурсу телефонної мережі університету ще на 1000 міських номерів.
В частині розвитку інформаційно-ресурсного забезпечення за завданням ректора М.З.Згуровського кожна кафедра університету має отримати від НТО “КПІ-Телеком” свій сайт, де викладачі зможуть розмістити інформацію щодо змісту навчальних дисциплін, контрольних завдань тощо, доступ до якої дозволить вивести на новий рівень навчальну діяльність, в тому числі і в режимі дистанційного навчання. Інтенсивне наповнення інформаційними ресурсами відповідних баз
даних на рівні кафедр, факультетів, інститутів і загальноуніверситетських
підрозділів визначатиме подальший зміст нашої спільної роботи з активізації інформатизації університету.
– Будемо сподіватися, що розвиток телекомунікаційної мережі та розширення і наповнення інформаційних ресурсів НТУУ “КПІ” сприятиме вдосконаленню навчального процесу та покращанню підготовки фахівців.
Спілкувалася В.Савченко