День 24 лютого 2022 року змінив життя українців. Війна вдерлася у кожну родину, в кожний дім. Уже 25 лютого за рішенням Оперативного штабу на базі департаменту навчально-виховної роботи було сформовано Гуманітарний штаб, який згуртував небайдужих співробітників і студентів задля забезпечення повноцінного функціонування університету.
І, насамперед, – задля забезпечення студентів, співробітників і мешканців району, що шукали захисту від ракетних обстрілів в укриттях КПІ, продуктами харчування, предметами першої необхідності, ліками. Спільно зі студентами було організовано належну роботу гуртожитків, дотримання порядку та безпеки в укриттях. Студенти увійшли до ТрО, будували блок-пости та здійснювали цілодобове чергування. Ні на день не закривався жоден із гуртожитків.
* * *
Спільно з Центром міжнародної освіти було надано допомогу десяткам іноземних студентів та організовано їхню евакуацію з Києва. За підтримки ЦСХ ми зі студентами готували та забезпечували безоплатне харчування для команди волонтерів, вахтерів, електриків, механіків, які працювали без вихідних, майже цілодобово.
У гуртожитках знайшли притулок 53 родини студентів і співробітників, які вимушені були покинути місця проживання або втратили житло.
Співробітники факультету менеджменту і маркетингу та профком студентів допомагали налагодити логістику постачання продуктів і госптоварів. Руку допомоги подали колеги з Львівського державного університету імені Івана Франка. Продукцією власних виробництв допомагали приватні компанії. На запити Чернігівської та Харківської політехнік відправлено гуманітарні вантажі.
Цілодобово забезпечувалася оперативна інформаційна підтримка. Своєчасна, достовірна інформація давала змогу тримати руку на пульсі і не втрачати зв'язку зі студентами та викладачами. Підтвердженням цього є статистика активності в телеграмі: у ботах та на каналах зворотного зв'язку за рік надано понад 58 тисяч консультацій. У ботах зворотного зв'язку працівники департаменту відповідали практично у режимі 24/7. Число репостів інформації від ДНВР сягнуло 186 тисяч, а кількість переглядів постів – майже 18 мільйонів.
* * *
Попри вкрай несприятливі обставини, профорієнтаційна робота не переривалася. Залучення талановитої та вмотивованої молоді до навчання в КПІ здійснювали через налагоджену єдину платформу КПІАбітInfo. Створені інформаційні інструменти й активна залученість факультетів та інститутів значно вплинули на кількість вступників у 2022 році.
Враховуючи необхідність реалізації профорієнтаційних проєктів, університет суттєво закріпив свої позиції та продовжує розширювати присутність в інформаційному полі для вступників. Одним із головних завдань минулого року стало налагодження, підтримка коректного спілкування зі вступниками та їхніми батьками та оперативного реагування на їхні запитання. Так, у Чаті вступника представники департаменту, Приймальної комісії, факультетів та інститутів, а також студенти надавали роз'яснення і провели понад 32 тисячі консультацій.
Уже у квітні, попри обставини, було знайдено шлях продовження профорієнтаційної роботи – організовано зустрічі шкільної молоді зі студентами, які під'єднувалися з різних куточків світу та ділилися цікавими темами, давали корисні поради. Також у дистанційному режимі проведено семінари для вчителів шкіл-партнерів, а в змішаному форматі – КРІSchool.
Продовжено реалізацію Дня відкритих дверей в новому форматі – КПІАбітFest. Вступна кампанія 2022 року зазнала суттєвих змін, починаючи від формату проведення і закінчуючи значними змінами в термінах. Спільними зусиллями налагоджено роботу та проведено необхідні заходи.
Для презентації можливостей та нових ідей залишається майданчик ТехноАртКПІ. У 2022 році Інженерний фестиваль було проведено у форматі конкурсу суcпільно корисних ініціатив на тему "Відновлення. Відбудова. Відродження". Він уперше вийшов на міжнародний рівень.
Плідною залишається і співпраця з МАН та залучення обдарованої молоді загальноосвітніх навчальних закладів України до наукових робіт, зокрема учнів Політехнічного ліцею. КПІ проводив зустрічі зі шкільною молоддю, вчителями та надав підтримку в традиційних щорічних всеукраїнських та міжнародних проєктах. Важливим елементом цієї співпраці стало залучення 18 наших викладачів до підготовки наукових проєктів з молоддю. Окремо слід виділити здобутки наших колег, які отримали відзнаки та сформували величезний кейс наукових праць з вихованцями. Серед них особливо цінними є відзнака вчителя-волонтера від Global Teacher Prize Ukraine Людмили Булигіної та вихованця Олега Козленка, переможця Всесвітньої премії Global Student Prize 2022 Ігоря Клименка.
ДНВР спільно з Приймальною комісією та небайдужими активними студентами-волонтерами провів масштабну інформаційну роботу і забезпечив супровід вступників та їхніх батьків у новоствореному консультаційному центрі. Розроблено інформаційний пакет-пам'ятку для вступників та "Каталог вступу 2022", проведено ознайомчі екскурсії та багато іншого.
* * *
Передумовою для успішного початку нового навчального року стало своєчасне поселення студентів у гуртожитки з урахуванням особливостей кожного курсу. На ресурсах університету розміщено зручні та зрозумілі інфографічні покрокові довідники та відео.
Станом на 1 жовтня 2022 року загальна кількість поселених до гуртожитків студмістечка студентів денної форми навчання становила 5825, тобто 27,6% від загального контингенту, що відповідає зайнятості майже половини житлового фонду. Загальна ж кількість запитів на місця для поселення покриває усі наявні місця. Найбільша по підрозділах кількість поселених студентів припадає на другий курс бакалаврату. Найменша – на 1-й курс. Фактично нині у студмістечку проживають 4000 мешканців. Більшість із них належать до вразливих категорій та потребують уваги й залучення до позанавчального життя університету. Особливо це стосується першокурсників.
Для належної інтеграції студентів 1-го курсу працювала платформа KPI first year, яка складається з комплексу заходів, під час яких здійснюється знайомство з адміністрацію, кураторами, студкураторами, ознайомлення з системою медзабезпечення, соціально-психологічної підтримки тощо. Вже традиційним став КПІtalks "Твій перший рік у КПІ". Він зібрав понад 150 студентів та 8 запрошених спікерів, які розповіли про особливості навчання та можливості самореалізації студентів у різних сферах університетського життя.
Для максимального занурення першачків в університетське середовище Дні першокурсників проводились не лише в онлайн, але й в офлайн форматах. Усього в рамках знайомства зі студентами проведено 78 інформаційних онлайн-зустрічей та 23 очних Дня першокурсника.
Взаємодія зі студентами після їхнього зарахування до університету починається на рівні кураторів. Саме вони оперативно налагоджували контакти зі студентами для вирішення актуальних питань початку навчання: поселення, розклад, контакт з викладачами, ознайомлення з нормативними документами і т.ін. Для допомоги кураторам першого курсу було проведено низку онлайн-зустрічей, розроблено пам'ятки. Безпосередній контакт з кураторами реалізується через новостворений телеграм-чат "Куратори, давайте поговоримо".
* * *
Минулий рік був сповнений викликів у частині організації традиційних процесів навчання в нових форматах, особливо коли працівники деканатів працювали дистанційно. За запитами студентів було вдосконалено систему обробки звернень щодо зміни індивідуальної траєкторії навчання та отримання електронних копій документів про освіту. Впроваджено алгоритми проведення занять та організації контрольних заходів в умовах воєнного стану і відключень електроенергії. Вдосконалено процедури формування та заповнення електронних відомостей з використанням "Електронного кампусу".
Результати літнього семестрового контролю показали зростання відсотка студентів, які вчасно склали сесію. Це обумовлено, насамперед, переведенням усіх заходів семестрового контролю у формат заліків і продовженням термінів його проведення.
Семестровий контроль осіннього семестру проводився у ще складніших умовах через обмеження енергопостачання. Це обумовило продовження термінів виставлення залікових оцінок, пріоритетне застосування формули перерахунку стартових балів для екзаменів та надання індивідуальних графіків навчання. Результати контролю продемонстрували доцільність застосування цих кроків, адже збереглася тенденція зростання відсотка студентів, які вчасно склали семестровий контроль.
Результати зимового контролю 2023 р. є кращими за результати довоєнної зими 2022 р., але дещо гіршими, ніж воєнного літа 2022 р.
Хоча загальна кількість відрахованих студентів у межах університету торік не лише не знизилася, а дещо зросла, у відсотковому співвідношенні спостерігаємо незначне зменшення кількості відрахувань. Розподіл відрахувань за курсами засвідчує суттєве зменшення як влітку 2022-го, так і взимку 2023-го, хоча зимові показники на першому курсі бакалаврату наближаються до довоєнних значень.
Особливістю 2022 року стало переведення студентів-контрактників 2019-2021 років вступу, які належать до пільгових категорій, на бюджетну форму навчання. Завдяки злагодженій роботі всіх підрозділів за навчальним напрямом 101 студента переведено на навчання за кошти державного бюджету.
Вчасно проведено організацію замовлення, супроводу і видачі студентських квитків та документів про вищу освіту для випускників університету. Кількість замовлених студентських квитків державного зразка для зарахованих на навчання студентів – 7223.
Проведено три випуски бакалаврів і три випуски магістрів. Кількість випускників відповідає рівню 2021 р. – 5627, із них з відзнакою – 313.
Своєрідним викликом стали видача та оформлення банківських карток у дистанційному режимі для студентів 1-го курсу. Спільно з ДЕФ розроблено чіткі покрокові інструкції для студентів, здійснено інформаційно-консультаційний супровід на всіх ланках. Разом у такий спосіб оформлено понад 5 тисяч карток.
* * *
Одним із мотиваційних важелів для студентів є різного виду стипендії. Насамперед академічні та іменні, що надаються за результатами успішного навчання та активної участі в науковій і громадській діяльності. Кількість студентів, які стають стипендіатами іменних стипендій, залишилася на позаторішньому рівні. Варто зазначити, що в лютому затвердженим лауреатам стипендії не було призначено, оскільки Кабінет Міністрів спрямував кошти на потреби ЗСУ.
З другого семестру 2021/2022 навчального року академічна стипендія призначається 40% студентів, відповідно до рейтингу успішності. У 2022 р. порівняно з 2021 р. показник кількості академічних стипендій за результатами зимової сесії збільшився на 5%, за результатами літньої – зменшився всього на 1%. Без затримок та вчасно здійснювалося призначення соціальних стипендій, соціального захисту, матеріального забезпечення студентів-сиріт. Кількість таких студентів сьогодні становить 1082.
Складні умови сьогодення не могли не відбитися на участі студентів у науковій та громадській діяльності і, відповідно, на нарахуванні додаткових балів. У другому семестрі 2021/2022 навчального року їхня кількість зменшилася на 39%, але вже в першому семестрі 2022/2023 року – збільшилася на 28% і вийшла майже на довоєнний період, насамперед завдяки громадській діяльності студентів.
Війна внесла корективи і змістила акценти у процесах академічної мобільності як у межах міжнародної співпраці з університетами-партнерами, так і на національному рівні. Впроваджено алгоритми прикріплення здобувачів до закладів вищої освіти з можливістю подальшого визнання університетом результатів навчання. Збільшено кількість партнерських програм із закордонними закладами. Удосконалено нормативну базу організаційного супроводу процесу мобільності. Унормовано питання збереження стипендій учасникам програм академічної мобільності. Створено нормативні документи, які спрощують процедуру оформлення мобільності, у тому числі ініціативної.
Для оперативної та ефективної підтримки здобувачів та НПП, які були змушені евакуюватися до країн Європи, створено "Порядок реалізації мобільності в умовах дії правового режиму воєнного стану", за яким отримано 826 звернень, із них 720 – від студентів. Найактивнішими факультетами/інститутами за кількістю таких звернень стали ФММ, НН ІПСА, НН ВПІ, ФІОТ. Найбільше звертались по допомогу студенти 2-го курсу. Країнами, де найчастіше шукали підтримку КПІшники, стали Польща, Німеччина і Чехія.
Кейс КПІ як українського ЗВО, в якому з перших днів війни розроблено дієвий алгоритм підтримки, було неодноразово представлено як приклад успішної практики на освітніх заходах в Україні та за кордоном. На 29 угод стала більшою їх кількість за програмою Еразмус +.
Завдяки різним програмам підтримки, відкритим партнерами, здобувачі та НПП змогли тимчасово долучитися до освітнього процесу університетів інших країн, стати амбасадорами своєї держави і долучитися до масштабного волонтерського руху за кордоном. Показники мобільності здобувачів у 2022 році істотно зросли (з 96 до 251), на 23 млн грн зросла загальна сума грантового фінансування учасників мобільності. За підтримки ДААД продовжувалася реалізація проєкту KPI International, спрямованого на оновлення стратегії інтернаціоналізації університету та залучення студентів до міжнародної діяльності. Для підтримки адаптації студентів-іноземців, а також для роботи над соціальними проєктами, орієнтованими на створення інклюзивного середовища, відкрито гурток соціогуманітарного напряму "KPI-BUDD" та спільно з ініціативною групою студентів розроблено проєкт Простору ресурсних кімнат "PECHERA KPI".
Завдяки поглибленню співпраці з польськими ЗВО ініційовано створення консорціуму "TRUST", діяльність якого спрямовано на підтримку міжнародних студентських проєктних ініціатив, взаємодію студентських гуртків, розвиток програм подвійних дипломів і сертифікатних програм між закладами вищої освіти. До реалізації підготовлено два проєкти – з Варшавською політехнікою та Львівською політехнікою із загальним обсягом фінансування майже 8 мільйонів гривень та з Університетом ім. Адама Міцкевича. Проєкти профінансовано Польською національною агенцією NAWA. Це перші проєкти, орієнтовані на підтримку інтернаціоналізації студентських гуртків.
У 2022 році у нас з'явилися нові партнери по спільних добротворчих волонтерських ініціативах. Особливо варто відзначити Університет Ройтлінгена (Німеччина), завдяки якому розпочато співпрацю з п'ятьма благодійними фондами.
Спільними зусиллями ми забезпечили КПІшників, які воюють на фронті, та військові шпиталі необхідними медичними засобами – передали допомогу для поранених українських військових, які перебувають на лікуванні та реабілітації у шпиталях Вінниці та Кривого Рогу. Окрім того, надано допомогу постраждалим від війни дітям та мешканцям м. Бородянки та Херсонської області, отримано три потужних генератори, а також друкарське обладнання від компанії "Morgenstern" для видавництва "Політехніка". Загальна вартість допомоги склала 950 тис. грн.
У роботі з молоддю на перший план вийшли психосоціальна підтримка, інклюзія, волонтерство, громадська активність. З перших днів війни психологи КПІ об'єдналися з колегами з інших ЗВО та запровадили комплекс інструментів для допомоги молоді, яка відчуває пов'язаний із війною стрес. Для здійснення оперативної підтримки та комунікації створено спільний чат у телеграмі "Психологи. Допомога". Проведено 500 консультацій, 10 вебінарів та інші заходи.
Практично без вихідних працює соціальна служба. Одним із головних її завдань є допомога студентам у визначенні власної соціальної ролі в суспільстві, розвитку комунікативних навичок і вміння працювати у команді. Спільно зі Студрадою та Київським міським центром крові організовано Дні донорів, започатковано День донора плазми. На постійній основі проводяться донації для поранених, які лікуються у Військовому шпиталі та Національному інституті хірургії.
Заходи соціального спрямування, що сприяють соціалізації та розвиткові критичного мислення студентства, здійснювалися через залучення до спільнот за інтересами. Значно активізувався волонтерський рух.
* * *
Важливим стимулом до навчання є усвідомлене ставлення до майбутньої професії. Формування такого ставлення у студентів забезпечувала діяльність Центру розвитку кар'єри: тут було побудовано систему професійної орієнтації, що базується на застосуванні практик передових університетів світу. Яскравим прикладом цього став ініційований центром Перший загальноукраїнський міжуніверситетський кар'єрний захід "Час працювати", який об'єднав 10 провідних університетів та 36 компаній України.
Звісно, продовжувалося укладення партнерських угод і супровід та доповнення загальної бази угод про співпрацю з партнерами університету. За минулий рік кількість партнерів збільшилася на 167. Важливим інформаційним інструментом у цій системі, окрім уже ефективно працюючих сайтів та соцмереж, стало створення інтерактивного багатофункціонального кар'єрного путівника, який став помічником не тільки для здобувачів вищої освіти, але й для вступників.
* * *
Війна не завадила роботі створеної ДНВР системи залучення здобувачів до діяльності за інтересами (гуртки, клуби, секції, олімпіади, конкурси). Участь у роботі гуртків брали 1750 студентів. Понад те, впродовж року було зареєстровано 26 нових гуртків. У них студенти об'єдналися задля вирішення конкретних завдань, у тому числі – роботи для сфери національної безпеки та оборони.
Певна річ, не всі гуртки були ефективними, проте слід відзначити 18 керівників, які заохочували студентів до роботи, особливо спрямованої на підтримку ЗСУ. Імена всіх цих осіб – як керівників, так і студентів, ми розкриємо після нашої перемоги.
Задля налагодження взаємодії студентів в Інноваційній екосистемі КПІ студент ФЕЛ Іван Загорулько представив концепцію цільової залученості студентів до роботи в гуртках і наукових групах. Це єдина платформа пошуку та розподілу охочих узяти участь у позанавчальних активностях (конкурси, хакатони, олімпіади). Презентація платформи відбулася в межах ХІ Міжнародного фестивалю інноваційних проєктів "Sikorsky Challenge 2022", де цей стартап виграв грант Президентського фонду Леоніда Кучми "Україна" на впровадження.
* * *
Попри те, що Міністерство освіти і науки через війну призупинило проведення всеукраїнських олімпіад, у КПІ олімпіадний рух не зупинився: проведено 18 загальноуніверситетських олімпіад, участь у яких взяли 750 здобувачів.
ДНВР забезпечував організаційну підтримку та популяризацію конкурсів, хакатонів від компаній-партнерів та тих, що проводилися на факультетах і в інститутах. Крім того, наші студенти успішно виступали й у всеукраїнських хакатонах у військово-оборонній галузі. Відзначилися студенти ФЕЛ і курсанти ІСЗЗІ: вони здобули призові місця та отримали нагороди і фінансування на впровадження своїх технічних рішень.
* * *
Не можна не згадати і про студентські ініціативи: активізував свою діяльність Арт-простір "Вежа", продовжували працювати KPI CyberSport, BestKyiv, Клуб екскурсоводів КПІ. Організовувалися квартирники, кінопокази, виставки, конференції, семінари.
За ініціативою громадського об'єднання "Студентський Парламент" започатковано та вдало реалізовано "Школу креативності КПІ" (KPI school of creativity), метою діяльності якої є інтеграція студентства в європейську спільноту винахідників. Проведено дві школи, причому одну з них у рамках нової секції Фестивалю "Sikorsky Challenge" – "Junior".
Простір для розкриття і реалізації потенціалу молодих людей під час їхнього навчання не буде повним без надання їм можливостей для розвитку фізичних та творчих здібностей. Протягом року студенти університету взяли участь та гідно представили КПІ у понад 80 спортивних змаганнях міжнародного, всеукраїнського та міського рівнів.
Для розкриття творчого потенціалу на базі Центру культури та мистецтв працює 10 творчих колективів, у роботі яких задіяно майже 200 осіб. Робота працівників і студентських творчих колективів цьогоріч була спрямована на фінансову підтримку ЗСУ та підтримку бойового й морального духу воїнів. Для цього було організовано 20 благодійних концертів. А ще проведено кілька виставок художніх творів у межах міжнародних арт-проєктів.
Відновив повноцінну діяльність Центр консолідації студентів. На його базі було проведено загалом 47 заходів: інженерні змагання, кінопокази, квартирники, Дні факультетів та першокурсників, встановлення рекорду України з виготовлення окопних свічок, проведено освітні заходи з жіночої самооборони, тактичної медицини тощо. Утворено хаб для творчих людей – "Музичну майстерню".
Окремо варто акцентувати увагу на національно-патріотичному вихованні та формуванні у студентів свідомого ставлення до подій у країні. Ще у квітні, після поновлення навчання, було розпочато організацію та проведення заходів на підтримку патріотичного духу, психоемоційного стану та розвитку творчих здібностей – тематичні благодійні ярмарки, аукціони, майстер-класи, спортивні змагання, виставки, відкриті лекції, пов'язані з історією України та її символами. А ще проведено 10 заходів з тактичної медицини, військово-патріотичного вишколу, тренінги з домедичної допомоги.
* * *
Студентство зробило величезний внесок у роботу університету з допомоги ЗСУ – від плетіння маскувальних сіток, виготовлення окопних свічок, збору гуманітарної допомоги до участі у створенні дронів та супутників.
Студентська рада КПІ працювала, акцентуючи увагу на розвиткові волонтерства. Переважна більшість ініціатив була спрямована на збір коштів для армії, донації, розвиток проєкту "Еко КПІ". Перераховано півтора мільйона гривень на ЗСУ, організовано збір коштів на тренажер "Корсар" від Благодійного фонду "Повернися живим", причому Студрада разом з КПІшниками здобула першість, завдяки чому наші студенти взяли участь у зустрічі з очільником фонду.
Профком студентів КПІ також постійно організовував роботу щодо допомоги ЗСУ та іншим силовим структурам і пришвидшення нашої перемоги. Про це свідчать цифри: зібрано 402 тисячі гривень для підтримки військових, зокрема студентів, які сьогодні воюють на передовій. Рекордом України стало виготовлення 13 тисяч окопних свічок – ця робота ще більше згуртувала КПІшників. А ще – збір гуманітарної допомоги для мешканців тих населених пунктів, які постраждали внаслідок бойових дій та окупації. Також студентська профспілка продовжувала організовувати спортивні змагання, кінопокази, трансляції футбольних матчів тощо.
* * *
Торік з ініціативи студентів було створено Громадське об'єднання "Студентський парламент КПІ ім. Ігоря Сікорського". Воно спрямовує свою діяльність на підтримку та розвиток університету та представлення його на міжнародному рівні. Результатами роботи стало озеленення, участь у донаціях, проєктах поселення/переселення студентів у гуртожитки, Школа креативності та отримання грантів на проєкти, які реалізовуватимуться в нашому університеті. Початок покладено – отримано фінансування за проєктом "Академічна співпраця в країнах Балтійського регіону" на суму 820 тисяч гривень.
Яскравим прикладом успішної діяльності студентів-волонтерів задля свого університету стала кампанія з поселення та переселення мешканців студмістечка з метою забезпечення їхнього компактного розселення у восьми гуртожитках без погіршення умов проживання. Це було викликано передусім необхідністю забезпечити доступність місць в укриттях. Процес переселення мав бути нелегким. На допомогу прийшли самі студенти: волонтери допомагали зібрати та описати речі, відправляли їх поштою або переміщували до камери схову. Загалом було переселено 2000 осіб, для чого було зроблено більше ніж 2000 телефонних дзвінків, організовано пересилання понад 140 посилок з речами тих студентів, які тимчасово проживали в інших населених пунктах. Це були три тижні щоденної праці. Завдяки їй утворилося нове потужне ком'юніті "Ініціативні волонтери", члени якого продовжують свою діяльність на благо університету і вже зробили чимало гарних справ.
"Велике переселення" плавно переросло у "Велике поселення", допомогу у вступній кампанії, організацію творчих заходів, перезапуск Колізею, донорство, допомогу в притулку для тварин, вивільнення приміщення НТБ для облаштування інноваційного укриття та безпосередню роботу над цим проєктом, роботу над стартапами та грантовими заявками, супроводження Фестивалю "Sikorsky Challenge". Нині це співтовариство нараховує майже 200 студентів, і їхнє число постійно зростає.
Разом ми подолаємо усі труднощі! Ми маємо бути єдиними, адже тільки тоді ми сильні.