Рік тому мій син пішов в 11-й, випускний, клас Політехнічного ліцею НТУУ "КПІ". Щоб допомогти йому і його однокласникам зробити свідомий вибір майбутньої спеціальності та місця навчання, я вирішив ознайомити їх з технічними факультетами і кафедрами нашого університету. З початку осені і до середини весни я разом з класним керівником проводив для ліцеїстів фізико-математичного класу відвідування певного факультету або кафедри. Хочу узагальнити власний досвід і поділитися ним з читачами.
Передусім маю сказати, що на всіх технічних факультетах є відповідальні особи та інфраструктура для належної профорієнтації. Відпрацьованими є презентації факультетів, кафедр, спеціальностей і спеціалізацій. Фахівці, які проводили презентації, мають досвід проведення профорієнтаційних заходів. Зазначу також, що всі декани і завідувачі кафедр, до яких я звертався, виявили зацікавленість до зустрічей з майбутніми абітурієнтами. Дякую їм за підтримку.
На ліцеїстів справляли хороше враження гарно оформлені лабораторії з діючим обладнанням, роботу якого демонстрували майбутнім абітурієнтам. Зауважу, що реально діючі станки і лабораторні установки з їхніми шумом, вібрацією, спалахами зацікавлюють набагато більше, ніж картинки презентації на екрані. Саме устаткування є цікавим для сімнадцятирічних, адже відеоролики роботи техніки на Youtube вони й самі можуть побачити. До речі, на школярів сучасна техніка справляє більше враження, аніж техніка минулого століття.
Досить ефектним є запрошення на профорієнтаційний захід студентів факультету. Спілкування майбутніх абітурієнтів зі студентами є більш розкутим, аніж з викладачами. З цікавістю слухали ліцеїсти короткі розповіді викладачів про успішних випускників. Вони надихають майбутнього амбітного абітурієнта повторити шлях успіху.
До речі, школярів більш всього вразили ті заходи, де були декан, завідувач кафедри, професори, аспіранти та студенти одночасно. Зацікавленість факультетом відображається кількістю персоналу, який прийшов на профорієнтаційний захід. Майбутні студенти відчували увагу до себе зі сторони факультету.
Стосовно негативу. Погано сприймають школярі тривалі, понад 30 хвилин, презентації. Після уроків школярам важко довго сприймати інформацію, хоч вона є цікавою та важливою. Не варто розповідати їм про те, як користуватися особистим електронним кабінетом абітурієнта при обранні спеціальності. З цим вони самі розберуться. Не вражали майбутніх абітурієнтів комп'ютерні класи, адже нині комп'ютери є скрізь. Але вони з цікавістю оглядали такі класи, у яких, крім комп'ютерів, було й інше обладнання, зокрема 3D-принтери, роботи, станки, прилади. Важливим є вибір аудиторного приміщення, де проходить презентація, та прохід до нього. Більшого ефекту для абітурієнта надає та аудиторія, прохід до якої оформлений стендами, біля яких зупиняються фахівці та розказують окремі позитивні моменти життя факультету.
Здібності до тих чи інших наук, престижність тієї чи іншої професії, відгуки колишніх студентів про факультети – та основа, що визначає вибір спеціальності сьогоднішнім школярем. Сучасне інформаційне середовище, соціальні мережі, месенджери сприяють формуванню уявлень того чи іншого школяра про певну кафедру, спеціальність, навчальний заклад. Зі своїх спостережень і розмов зі школярами роблю висновок про те, що сучасного абітурієнта не задовольняє те, як представлені кафедри в інформаційному просторі. Але це тема для окремої розмови.
У цьому році зі 104 випускників Політехнічного ліцею 66 вступили до нашого університету. Найбільше вступило на ФТІ (18 осіб), ФПМ (11 осіб), ФІОТ (7 осіб), ТЕФ, ММІ, ФЕЛ (по 5 осіб). Загалом, випускники Політехнічного ліцею вступили на 10 технічних факультетів/інститутів. До речі, ліцей 2018 року посів у рейтингу за ЗНО 10-те місце у м. Києві та 18-те місце в Україні.
На завершення дякую керівництву та вчителям Політехнічного ліцею НТУУ "КПІ" за навчання мого сина, який також вступив та той факультет, на який хотів, побувавши на екскурсії. Успіхів студентам і терпіння їх батькам.