13 листопада в НТУУ «КПІ» з лекцією на тему «Комерціалізація наукових досліджень. Венчурні підприємства. Економічний розвиток» виступив відомий бізнес-консультант, директор з інноваційних стратегій компанії «Consulting-Kaufman Canoles» і президент фірми «General Ideas» Мартін Кашубовські (США).
Компанія, яку очолює Мартін Кашубовські, працює зі стартапами та новоствореним компаніям, що прагнуть використовувати життєспроможні бізнес-моделі ведення справ, тому проблеми, про які він розповідав студентам, співробітникам і викладачам Київської політехніки, стосувалися цілком конкретних питань комерціалізації наукових ідей і створення та розвитку на їх основі ефективного бізнесу. Одним з головних месиджів, що їх він намагався донести до слухачів, – науково-технічна ідея лише тоді має шанси стати основою успішної справи, коли вона націлена на розв’язання реальної проблеми. Тобто якщо її втілення у життя дійсно потрібно людям. Тому однією з умов початку створення стартапу є врахування точки зору споживачів на те, чи потрібен їм товар або послуга, що їх пропонуватиме нова компанія. «Незалежно від того, наскільки гарними з наукової точки зору є ваші ідеї, бізнес починається зі з’ясування того, чи потрібно людям те, що ви хочете їм запропонувати, – наголошував лектор. – Відтак дуже важливо вийти поза межі лабораторії і почати спілкуватися з людьми й вивчати їх потреби».
На прикладі дуже відомих у світі компаній, що стали світовими брендами у своїх галузях, Мартін Кашубовські розповів про їхні стратегії та про помилки, які вони робили на початку свого шляху. Принагідно він зауважив, що практично будь-який стартап, навіть ґрунтований на блискучій ідеї, на першому етапі може зазнати певних невдач, тож до них слід бути готовими і невпинно поліпшувати як продукт, так і методи своєї діяльності на ринку: «Створення успішного стартапу – це процес з багатьма ітераціями, – підкреслив він. – Ніколи нічого не працює як потрібно з першого разу. Слід дослухатися до клієнтів, старанно вибудовувати бізнес і ніколи не зупинятися ані у його вдосконаленні, ані у розвитку».
У лекції була дана цікава класифікація стартапів – від малого бізнесу, метою якого є надання послуг побутового характеру, до «масштабованих» стартапів, що створюються як платформи для подальшої розбудови на їх основі все нових «додатків», та стартапів, які за певний час можна буде продати, тощо.
Починаючи власну справу, слід, на переконання лектора, не забувати про базові для бізнесу речі: враховувати потребу ринку у реалізації певної ідеї, виходити з нею на ринок вчасно, концентрувати зусилля на продажах і досягненні комерційного успіху, не фантазувати, а бути реалістом і вдосконалюватися, вдосконалюватися, вдосконалюватися... При цьому потрібно ще й пам’ятати про планування своєї діяльності (втім, не дуже жорстке – інколи плани варто і корегувати); вивчення і оцінку ситуації на ринку; просування свого товару, а значить – про співпрацю з медіа; про якомога швидший початок перших продажів і таке інше. Звісно, одній особі бути фахівцем у всіх цих галузях неможливо, тому потрібна злагоджена команда, що об’єднується навколо ідеї.
У своєму виступі Мартін Кашубовські зупинився ще на низці аспектів, які потрібно враховувати при заснуванні нових компаній, і відповів на запитання слухачів, зокрема, й про роль реклами та використання нових медіа та соціальних мереж у просуванні нових продуктів та ідей.