Знову наповнилися гомоном аудиторії й лабораторії Київської політехніки. Розпочався новий семестр. Заняття проходять у теплих облаштованих приміщеннях, гуртожитки вечорами привітно світяться вікнами та дзвенять молодими голосами. Та за всім цим буденним “побутом” стоїть повсякчасна копітка робота департаменту адміністративно-господарської роботи, спрямована на утримання існуючої матеріально-технічної бази в нормальному експлуатаційному стані і наступний її розвиток з метою створення нормальних умов для забезпечення навчальної, наукової діяльності, створення відповідних соціальних умов для студентів і співробітників університету.

Хочу поділитися основними результатами роботи університету з утримання і розвитку матеріально-технічної бази в минулому році та зупинитися на завданнях, що стоять перед департаментом у 2011-му.
В основу нашої роботи були покладені перспективний план розвитку матеріально-технічної бази університету, затверджені ректором плани ремонтних робіт, поточні рішення Вченої й адміністративної рад. Зауважу, що торік спільними зусиллями ректорату, господарських служб і всього колективу університету ми забезпечили виконання поставлених завдань.

Витрати на утримання матеріально-технічної бази. Загальна площа матеріально-технічної бази університету за минулий рік практично не змінилася і з урахуванням площі ВІТІ складає близько 550 тис. кв.м, у тому числі навчальних корпусів і об’єктів господарської діяльності – 408 тис. кв.м і 142 тис. кв.м студентських гуртожитків. Крім того, у нас на балансі 6 житлових будинків, 4 бази відпочинку для студентів і співробітників університету, паркова зона, сотні кілометрів зовнішніх інженерних мереж, елементи благоустрою та інші об’єкти. Частина з них є пам’ятниками архітектури й історії. Загальна територія, відведена університету в постійне користування, складає 118 гектарів, у тому числі бази відпочинку – 35 гектарів.

 Слід зазначити, що за 5 років сума загальних щорічних витрат на утримання матеріально-технічної бази виросла з 79,68 млн грн у 2006 році до 151,86 млн грн у 2010 р. Торік витрати склали: на комунальні послуги 48,18 млн грн, або 30% (у 2009 р. – 31,31 млн грн); на фонд заробітної плати основних господарських підрозділів – 33,82 млн грн, або 20% (у 2009 р. – 32,32 млн грн); на ремонтно-відновлювальні роботи (власними силами, підрядними організаціями й іншими способами) – 24,3 млн грн, або 14% (у 2009 р. – 24,75 млн грн); оплата господарських угод зі сторонніми організаціями (обслуговування, облаштування ліфтів, охорона, дезактивація, сигналізація, технічне обслуговування й інше) – 3,8 млн грн, або 2% (у 2009 р. – 2,3 млн грн); придбання обладнання –12,5 млн грн, або 7% (у 2009 р. – 15,3 млн грн); послуги зв’язку – 0,9 млн грн, або 0,6% (у 2009 р. – 1,5 млн грн); капітальне будівництво і проектні роботи – 0,68 млн грн, або 0,5%, за власні кошти (у 2009 р. – 2,85 млн грн); транспортне обслуговування – 5,15 млн грн, або 4% (у 2009 р. – 2,12 млн грн); придбання матеріалів, канцтоварів, малого інвентарю – 32,18 млн грн, або 19% (у 2009 р. – 32,18 млн грн).

Тепер докладніше.

Капітальне будівництво. У 2010 році освоєно 0,68 млн грн за рахунок коштів університету. Основні проекти, реалізація яких знаходиться у стадії проектування чи будівництва: добудова до навчального корпусу №35 для розміщення Українсько-японського центру (загальна площа – 2,2 тис. кв. м; строк введення в експлуатацію – 2011 рік, джерело фінансування – держбюджет; всього освоєно – 9,4 млн грн при повній вартості будівництва 21,2 млн грн; будівництво припинено через відсутність коштів з держбюджету); студентський гуртожиток на 374 місця по вул. Виборзькій (загальна площа – 8,65 тис. кв. м; строк введення в експлуатацію – 2011 рік, джерело фінансування – держбюджет, інвестиції; кошторисна вартість – 50,7 млн грн; на сьогоднішній день обладнано зовнішні інженерні мережі, завершуються роботи з облаштування пальового поля); навчально-лабораторний корпус ФАКС по вул. Борщагівській, 48 (загальна площа – 63,8 тис. кв. м; початок будівництва – 2011 рік, джерело фінансування – держбюджет, інвестиції; освоєно – 7,42 млн грн з кошторисної вартості об’єкта – 621 млн грн, у тому числі за 2009 рік – 1,1 млн грн власних коштів; розроблено і затверджено проектно-кошторисну документацію, розпочато підготовчі роботи); гуртожиток для студентів (Євро-2012) по вул. Металістів, 7-б (джерело фінансування – держбюджет, кошторисна вартість – 87,4 млн грн, уже закінчено розробку проектно-кошторисної документації, на даний час завершується проходження державної експертизи); міні-спортивний комплекс (загальна площа – 2,2 тис. кв. м; джерело фінансування – НТУУ “КПІ”, інвестиції; уже розроблено проектно-кошторисну документацію, на даний час виконано планування ділянки, земельні роботи); навчально-житловий комплекс по пров. Індустріальному, 1, у тому числі гуртожиток на 350 місць, добудова до навчального корпусу площею 6 тис. кв. м; початок будівництва – 2011 рік, джерело фінансування – інвестиції, уже розроблено проектно-кошторисну документацію).

Благоустрій території. Виконано ремонт тротуарів біля навчального корпусу №8 і в прилеглій до нього парковій зоні; облаштовано доріжки у студентському сквері та газони біля навчального корпусу №1 і в парку; виконано ремонт тротуарів на площі Знань, бруківки біля навчального корпусу №6 і бювета; завершено роботи з облаштування бруківки біля ЦКМ та з облаштування стадіону біля навчального корпусу №24.

Ремонтно-відновлювальні роботи. Загальний обсяг коштів, використаних у 2010 році на ремонтно-відновлювальні роботи і капітальне будівництво на об’єктах університету за всіма способами виконання (господарським, підрядним чи власними силами підрозділів), сягнув суми 24,98 млн грн (у 2009 р. – 28,95 млн грн). Структура витрат на ремонтні роботи така: загальнобудівельні роботи – 16,6 млн грн; санітарно-технічні роботи – 2,01 млн грн; електромонтажні роботи – 1,3 млн грн; зовнішні інженерні мережі – 0,36 млн грн; благоустрій території – 3,87 млн грн; покрівельні роботи – 0,6 млн грн. Між окремими виробничими підрозділами, що брали участь у виконанні ремонтних робіт, кошти розподіляються в такий спосіб: виробничо-експлуатаційний комбінат – 5,73 млн грн (у 2009 році – 5,73 млн грн); сторонні підрядні організації – 13,4 млн грн (у 2009 році – 17,24 млн грн); студентське містечко власними силами і студентськими будівельними загонами по ремонту гуртожитків – 3,27 млн грн (у 2009 році – 1,78 млн грн); підрозділами університету, у тому числі власними силами в обсязі  1,9 млн грн (у 2009 році – 1,35 млн грн) – в основному це витрати на придбання матеріалів.

На ремонтні роботи в навчальних корпусах було витрачено 13,9 млн грн, з них витрати централізованого фонду – 9,7 млн грн, а витрати підрозділів – 4,2 млн грн. Аналіз витрат підрозділів показує, що має місце збільшення фінансування на ремонтні роботи в підрозділах ІЕЕ, по інших підрозділах спостерігається деяке зниження. У даній ситуації факультетам та інститутам необхідно відкоригувати свої бюджети у бік збільшення фінансування ремонтних робіт у 2011 році.

Результати виконання програми ремонтних робіт, затвердженої Вченою радою: покрівлі (торік було виконано ремонт покрівель навчальних корпусів №№ 1, 4, 6, 7, 8, 24, 35, ЦСХ, центрального складу, профілакторію; разом з тим питання покрівель залишається досить гострим, на 2011 рік заплановано ремонт покрівель корпусів №№ 1, 8, 25, частково 4, 16); місця загального користування (у 2010 р. відремонтовано 21 місце загального користування, у тому числі по три в корпусах №№ 6, 18, 20, по два в корпусах №№ 7, 11, 22, по одному в корпусах №№ 1, 8, 14, 27; ремонт інших перенесено на 2011 р.; усвідомлюючи нагальність цього питання, необхідно передбачити в бюджеті 2011 року додаткові кошти на капітальний ремонт місць загального користування в навчальних корпусах); аудиторний фонд (торік відремонтовано 196 навчальних аудиторій і лабораторій, у цілому аудиторний фонд був підготовлений до навчального року); будівлі навчальних корпусів (корпус № 7 – укладено договір на геодезичні спостереження за деформаціями корпусу, на даний час корпус знаходиться в задовільному стані; корпус № 12 – постійно проводяться геодезичні спостереження за станом корпусу, на 2011 рік виділено 1 млн грн на проведення ремонтних робіт по зміцненню фундаменту корпусу; корпус
№ 17 – у 2010 році продовжувалася реконструкція фасаду і заміна вікон по всьому корпусу).

Серед підрозділів, що виконали значний обсяг робіт за власні кошти: ІЕЕ – 117,2 тис. грн, ЦФВС – 115,3 тис. грн, ФСП – 93,4 тис. грн, ФЕА – 51 тис. грн, ФЛ, ФММ та ін. Гідний уваги досвід деяких факультетів, коли закуповують будівельні матеріали і виконують ремонтні роботи фахівці, прийняті за контрактом чи договором підряду (ВІТІ, ІЕЕ, ЦФВС, ФСП, ФІОТ та ін.). Необхідно відзначити позитивний досвід деяких факультетів щодо залучення спонсорських коштів на виконання ремонтних робіт та оновлення навчально-лабораторної бази (ХТФ – 149,6 тис. грн; ФПМ – 30,9 тис. грн; ФСП – 17 тис. грн, ТЕФ та ін.).

Також хочу відзначити гарну організацію роботи ВЕК. Обсяг ремонтних робіт по НТУУ “КПІ” склав 5,73 млн грн (5,73 млн грн у 2009 році). У період підготовки до опалювального сезону відремонтовано інженерні мережі, проведено заміну застарілих опалювальних пристроїв на сучасні.

Виконуючи державну програму по термомодернізації будинків і споруд, в університеті було проведено заміну вікон і дверей. Силами РБУ виготовлено меблі для аудиторій, лабораторій, студмістечка. І це далеко не весь перелік виконаних робіт.

Утримання матеріальної бази студмістечка. Студмістечко НТУУ “КПІ” є складним соціальним організмом, у якому компактно розташовано 20 студентських гуртожитків, студентська поліклініка, санаторій-профілакторій. У студмістечку проживають близько 14 тисяч студентів, що дозволяє по чисельності мешканців порівнювати його з містом районного значення.

Ремонтні роботи проводилися на підставі планів, затверджених координаційною радою гуртожитків і адміністрацією студентського містечка. Основні напрями робіт: ремонт місць загального користування; часткова заміна вікон на металопластикові; реконструкція і ремонт ліфтового господарства; ремонт покрівлі; ремонт кімнат гуртожитків, коридорів; переведення гуртожитків на індивідуальні теплопункти з використанням енергоощадного устаткування; ремонт інженерних мереж і систем; благоустрій території студмістечка і студентських скверів.

Із загальної суми (19 257 тис. грн) доходів студентського містечка 6 141 тис. грн освоєно на ремонтно-відновлювальні роботи, з яких 2 177 тис. грн освоєно ремонтно-будівельною дільницею студмістечка, 611 тис. грн – ВЕК; 1 082 тис. грн – студентськими будівельними загонами, 2 271 тис. грн – підрядними організаціями.

Аналіз використання коштів на ремонтні роботи показує, що за останні три роки спостерігається тенденція зменшення фінансування робіт у гуртожитках з боку факультетів: з 384 тис. грн у 2008 р. до 84 тис. грн у 2010 р. Найбільш активно допомагали гуртожиткам факультети ІХФ, ЗФ, ФММ, ФЕА, ФЛ, ФСП, Інститут спецзв’язку та захисту інформації.

Незважаючи на великий обсяг проведених ремонтних робіт, матеріальна база студмістечка вимагає постійної уваги. Проблематичними залишаються: стан місць загального користування (гуртожитки №№ 10,11, 18, 19, 20 та ін.), стан інженерних систем і мереж (тим більше, що необхідно переводити гуртожитки на електроплити), стан теплового господарства тощо. Тож факультетам (інститутам) варто звернути особливу увагу на гуртожитки, адже вони входять до складу майнового комплексу факультетів (інститутів).

 Витрати на комунальні послуги. Проблема підвищення ефективності використання енергетичних ресурсів в університеті і зниження платежів за спожиті енергоносії залишається, як і раніше, досить актуальною, адже оплата комунальних послуг є однією з найбільших видаткових статей господарської діяльності НТУУ “КПІ”.

Коротко зупинюся на питаннях, пов’язаних з витратами і споживанням енергоносіїв і холодної води у 2010 р. За рік університетом спожито: теплової енергії – 75,59 тис. Гкал на суму 25,48 млн грн (у 2009 році – 68,18 тис. Гкал на суму 15,86 млн грн); електричної енергії – 21,62 млн кВт на суму 9,86 млн грн (у 2009 році – 19,72 млн кВт на суму 9,86 млн грн); води холодної – 1,63 млн куб. м на суму 5,08 млн грн (у 2009 році – 1,95 млн куб. м на суму 5,31 млн грн); газу природного – 197,1 тис. куб. м на суму 232 тис. грн (у 2009 році – 279,3 тис. куб. м на суму 274,3 тис. грн). Загальна вартість спожитих у 2010 році електроенергії, тепла, води і природного газу складає 42,094 млн грн (у 2009 році – 31,305 млн грн).

Тобто, за минулий рік порівняно з 2009 роком споживання природного газу і холодної води зменшилося: холодної води – на 8 %; природного газу – на 12%. Споживання теплової енергії виросло на 6,2%, електричної енергії – на 5,2%.

Аналіз причин збільшення споживання теплової енергії показує, що в 2010 році температура теплоносія зросла в середньому до 700 С порівняно з 500 С у 2009 році, що сприяло поліпшенню теплового режиму в навчальних корпусах. Вплив споживання тепла в залежності від температури теплоносія добре видно на прикладі корпусу №19. Разом з тим слід зазначити, що має місце і недогрів (у середньому в межах 18-20%).

Якщо порівнювати з 2007 роком, коли параметри теплоносія були ідентичні 2010 року, то проведені в 2009-2010 рр. роботи дозволили знизити споживання тепла на 9%. Водночас з метою покращення якості теплового режиму збільшено навантаження в корпусах.

Підвищення споживання електроенергії пов’язано з тим, що в рамках робіт із впровадження системи АСКОЕ наведено порядок щодо обліку електроспоживання. У 2010 році – у рамках енергозбереження – службами університету було виконано ряд робіт: виготовлено і встановлено 3 680 кв. м металопластикових вікон; установлено регулятори тепла в корпусах №№1, 4, 7, 31, АТП; проведено часткову реконструкцію систем опалення в корпусах №№1, 10, 12; виконано ремонт зовнішніх теплових мереж; встановлено індивідуальні теплопункти в гуртожитках №№3, 16, 17, 18, 19, 20; покращено стан водопровідного господарства в корпусах; утеплено корпуси і гуртожитки (при заміні вікон і вітражів прорізи частково закладалися пінобетоном); продовжено заміну ламп розжарювання на енергозберігаючі. У 2011 році варто продовжити таку практику, а також разом з ІЕЕ закінчити впровадження АСКОЕ та підготувати вхідні дані для обліку теплової енергії і води.

Університетом проводяться роботи щодо залучення коштів на енергозбереження в рамках проектів агентства з екологічних інвестицій. Разом з тим питання економії енергоресурсів і води залишається досить гострим і вимагає від керівників підрозділів, департаменту АГР і РМБ проведення скрупульозного аналізу причин отриманого приросту і застосування необхідних заходів зі зниження енергоспоживання.

Оздоровлення і відпочинок студентів і співробітників університету.

В університеті діє досить широка мережа баз відпочинку й оздоровлення. Найбільшою популярністю серед співробітників і студентів користується пансіонат “Маяк” на березі Чорного моря. Для університету це дійсно оздоровниця. У 2010 році в “Маяку” оздоровилося 2 123 особи (982 співробітники і 1 142 студенти).

Усі бази відпочинку були вчасно підготовлені до оздоровчого сезону. Незважаючи на те, що університет вкладає великі кошти в бази відпочинку, на сьогоднішній день вони не працюють на повну потужність, тому що путівки реалізуються не в повному обсязі. Приміром, пансіонат “Маяк”: квота путівок – 1260, а реалізовано – 749 (з 35 підрозділів квоту реалізували лише чотири – ВПІ, ТЕФ, ХТФ, ДУФ); база відпочинку “Політехнік”: квота путівок – 210, а реалізовано – 83 (з 35 підрозділів квоту реалізували лише два – ДЕФ, ДАГР); студентський спортивно-оздоровчий табір “Сосновий”: квота путівок – 192, а реалізовано – 150 (з 35 підрозділів квоту реалізували тільки шість – ММІ, ТЕФ, ФЕА, ВЕК, студмістечко, ДАГР). Проведена профкомами і ректоратом робота дала деяке збільшення кількості відпочиваючих, однак необхідно більш ретельно проаналізувати результати оздоровчого сезону і намітити заходи щодо більш повного використання оздоровчих баз.

На закінчення хочу відмітити чималий внесок у роботу департаменту адміністративно-господарської роботи таких підрозділів, як господарський відділ, АТП, соціально-побутовий відділ, відділ охорони праці, відділ контролю використання площ університету й енергоменеджменту та інших.

М.В.Печеник, проректор з адміністративно-господарської роботи