Підготовка наукових кадрів для системи вищої школи та Академії наук є почесним і відповідальним обов'язком нашого університету. Магістерська підготовка в НТУУ “КПІ” здійснюється вже понад 10 років і має на меті підготовку фахівців для інноваційної економіки, розробників новітньої техніки і технологій, фахівців для науково-дослідної та педагогічної праці. У попередні роки до магістратури вступали переважно “свої” бакалаври, рівень знань яких оцінювали за результатами академічної успішності. Незабаром все більше бакалаврів інших ВНЗ прагнутимуть отримати магістерський ступінь саме в КПІ. Тому виникла потреба в оціюванні знань вступників за єдиними критеріями, які було розроблено та оприлюднено на сайті університету.
На розширеному засіданні методради університету, що відбулося 18 грудня, розглядалися підсумки прийому до магістратури нинішнього року. Про хід та результати обговорення розповів начальник навчально-методичного управління І.О.Мікульонок.
– Ігоре Олеговичу, кілька слів про основні завдання університету як ВНЗ дослідницького типу в питанні підготовки висококваліфікованих фахівців.
– Одним з основних завдань, що постає перед університетом на найближчі роки, є пріоритетна підготовка інженерної еліти – магістрів, кількість яких поступово має зрівнятися з кількістю бакалаврів, а згодом і перевищити її.
Характерною рисою освіти сучасного фахівця в галузі інноваційної економіки має стати високий рівень методологічної культури, творче володіння методами пізнання і діяльності. Причому не тільки методами класичного природознавства, орієнтованими на пошук єдиного рішення, але й методами, спрямованими на формування та широке впровадження в освітню культуру міждисциплінарних, багатокритеріальних проблем, використання методів системного підходу до вибору оптимальних рішень, вирішення нестандартних, інноваційних завдань.
З метою належної підготовки магістрів, які були б затребувані сучасним ринком праці, необхідно посилити роль фундаментальної складової у змісті навчання; забезпечити підготовку фахівців на підґрунті наукових досліджень за актуальною тематикою, що проводять відповідні випускові кафедри та наукові керівники магістрів; створити конкурентне середовище для випускових кафедр, наукових керівників магістерської підготовки та студентів; послідовно впроваджувати жорсткий конкурсний відбір талановитих студентів; підвищити мотивацію всіх учасників навчального процесу: студентів, викладачів і випускових кафедр.
– Що потрібно для підготовки якісного магістра?
– Якість магістерської підготовки забезпечується декількома чинниками, зокрема: формуванням “квот магістрів”, що віддзеркалює якість науково-педагогічного та наукового потенціалу певної кафедри; призначенням висококваліфікованих керівників магістерських програм (спеціальностей); підвищенням вимог до наукових керівників магістерської підготовки та викладачів навчальних дисциплін магістерських програм; сучасним рівнем лабораторного та інформаційного забезпечення навчального процесу; якісним відбором до магістратури найбільш підготовлених студентів.
– Як названі Вами показники можна виразити в порівняльних величинах?
– Перша складова – визначення кафедральної “квоти” на підготовку магістрів обчислюється за формулою:
де n Ві – кількість викладачів і науковців кафедри, які мають вчене звання або науковий ступінь (кожний з яких може бути керівником не більше п'яти магістрів протягом навчального року);
a 1i – конкурсна оцінка магістерських робіт (середня за три роки);
a 2i – індекс якості за результатами ректорського контролю;
a 3i – відсоток працевлаштованих магістрів у наукових та освітніх установах (середнє за три роки);
a 4i – обсяг фінансування НДР на одного викладача (середній за три роки);
a 5i – кількість аспірантів і докторантів на одного викладача;
a 6i – кількість захистів дисертацій на одного викладача за три роки;
a 7i – кількість наукових публікацій на одного викладача за три роки.
Друга складова (кафедральна) визначається розподілом кафедральної квоти магістрів за окремими науковими керівниками з урахуванням середніх за три роки індивідуальних показників потенційних наукових керівників за такими характеристиками:
- кількість аспірантів та докторантів;
- кількість наукових публікацій;
- конкурсні оцінки магістерських робіт;
- відсоток працевлаштованих магістрів.
– Будь ласка, докладніше – яким чином сьогодні відбувається відбір бажаючих навчатися в магістратурі НТУУ «КПІ»?
– Забезпечення об'єктивного конкурсного відбору кращих студентів відбувається на підставі розрахунку інтегрального рейтингу (RI) вступників:
де RA – академічний рейтинг студента за програмою бакалаврської підготовки;
Ф – чисельний еквівалент оцінки з фахового випробування;
І – чисельний еквівалент оцінки з випробування з іноземної мови.
До речі, цього року вперше було запроваджено вступні випробування з іноземної мови, розроблені ФЛ (однакові для всіх факультетів та інститутів).
– Тобто, на факультетах (в інститутах) тепер займуться ще й «калькуляцією» ?
– Це серйозна й важлива робота, яка регламентована «Положенням про прийом на навчання за програмами ОКР «магістр» та «спеціаліст» (наказ № 1-28 від 17.03.2008 р.) і передбачає визначення RI за наведеною вище формулою. Цього року зараховано 1624 магістри (розподіл по факультетах – див. у табл.).
– З чого складається академічний рейтинг вступника?
– Академічний рейтинг визначається як сума академічних і творчих досягнень вступника за формулою:
де k i – обсяг i-го кредитного модуля бакалаврської програми;
q i – якість його засвоєння в оцінках ECTS;
r j – ранг творчих досягнень;
n j – кількість творчих досягнень відповідного рівня (встановлено 3 рівні: університетський – r j =0,5; міністерський або міжвузівський – r j =1; міжнародний
r j =2).
– Чи на всіх факультетах (інститутах) виконано вимоги наведеного вище Положення?
– Справа це нова, потребує відпрацювання та вдосконалення, тому під час засідання методичної ради, у якому взяли участь декани факультетів, директори інститутів і завідувачі кафедр, було висловлено деякі зауваження представникам факультетів, що стосувалися, зокрема, недоліків при визначенні академічного рейтингу вступників та вимог зазначеного Положення (останнє стосується ХТФ, ФПМ, ФТІ, а також ФБТ, ПБФ, ІПСА, ФІОТ, ФЕЛ, ВПІ, ФСП).
– На мою думку, вельми непросто визначити у цифрах творчі досягнення студентів.
– Згоден, проте ми не ставили собі за мету аналізувати рівень публікацій вступників – цим мають займатися відповідні кафедри. Моя особиста думка – для молодої людини важливий сам факт публікації, тим більше першої у своєму житті, а рівень її подальших наукових праць однозначно зростатиме. В цілому по університету цей показник становить 38,1 %, але в той же час студенти 23 кафедр взагалі не мали творчих досягнень, так що кафедрам є над чим працювати в цьому питанні.
– За підсумками обговорення, які результати першого досвіду повноцінного прийому вступників до магістратури?
Вважаю за необхідне звернути увагу на таке:
1. Відмітити недостатню частку вступників з інших вищих навчальних закладів (1,1 %, або 19 осіб), а також магістрів-іноземних громадян (0,9 %, або 15 осіб).
2. Звернути увагу на неприпустимість перевищення визначених квот магістрів на деяких факультетах і вжити заходів щодо підвищення рівня науково-педагогічних і наукових кадрів на цих факультетах.
3. Відмітити низький рівень показників магістрів-контрактників:
- інтегральний рейтинг – 15 (у магістрів-бюджетників відповідний показник 19):
- академічна складова – 3,95 (4,44);
- фаховий екзамен – 7,4 (9,4);
- екзамен з іноземної мови – 3,66 (4,28);
- творча складова – 0,1 (0,8).
4. Творчі досягнення мають майже 40 % вступників.
5. Вважати за доцільне підвищити ваговий коефіцієнт творчої складової у загальному інтегральному рейтингу вступника, який нині становить всього 4,5 %.
6. Деканатам факультетів та інститутів при проведенні наступного прийому дотримуватися затверджених загальноуніверситетських правил прийому.
І насамкінець хотілося б побажати кафедрам талановитих і наполегливих магістрів, а претендентам на це високе звання – здійснення своєї мрії.
Спілкувалася Н.Вдовенко
Факультет / інститут | Загальна кількість | Бюджетна форма (Б) | Контрактна форма (К) | Іноземні студенти (І) | 3 іншого ВНЗ (3) | Квота магістрів |
Всі | 1624 (66%) | 1482 (91%) | 142(9%) | 15 (0,9%) | 19(1,1%) | 2444 |
ІТС | 40 | 40 | 0 | 0 | 2 | 54 |
ІФФ | 74 | 70 | 4 | 2 | 4 | 136 |
ФСП | 90 | 83 | 7 | 0 | 0 | 20 |
ММІФ | 33 | 31 | 2 | 0 | 0 | 8 |
ФБТ | 21 | 19 | 2 | 1 | 0 | 25 |
ІХФ | 51 | 49 | 2 | 0 | 1 | 130 |
ФЕА | 55 | 52 | 3 | 2 | 0 | 84 |
ТЕФ | 108 | 106 | 2 | 1 | 0 | 155 |
ФМФ | 25 | 23 | 2 | 0 | 0 | 162 |
ЗФ | 23 | 20 | 3 | 2 | 0 | 57 |
ФММ | 170 | 144 | 26 | 0 | 11 | 76 |
ПБФ | 57 | 57 | 0 | 0 | 0 | 109 |
IПСА | 115 | 90 | 25 | 0 | 0 | 124 |
ФІОТ | 115 | 84 | 31 | 4 | 1 | 169 |
ММІ | 112 | 107 | 5 | 0 | 0 | 202 |
ІЕЕ | 109 | 108 | 1 | 1 | 0 | 130 |
ФАКС | 70 | 70 | 0 | 0 | 0 | 98 |
РТФ | 46 | 46 | 0 | 0 | 0 | 113 |
ВПІ | 43 | 42 | 1 | 0 | 0 | 58 |
ФЕЛ | 119 | 112 | 7 | 0 | 0 | 219 |
ФПМ | 65 | 51 | 14 | 0 | 0 | 54 |
ФТІ | 55 | 54 | 1 | 0 | 0 | 98 |
ХТФ | 28 | 24 | 4 | 2 | 0 | 163 |