10 квітня 2008 року в рамках проекту міжнародного співробітництва “Українсько-японський центр» відбувся відкритий семінар “Підґрунтя та особливості японського менеджменту: погляд очевидця”, який провела Н.В.Язвинська – к.е.н., доц. кафедри промислового маркетингу ФММ.
Учасниками семінару були 2-й секретар Посольства Японії в Україні пан Мінаміно Дайсуке, директор проекту “Українсько-японський центр” пані ТамоеТамія, директор Українсько-японського центру НТУУ “КПІ” проф. Б.А.Циганок, представники державних організацій, викладачі та студенти НТУУ “КПІ”.
Зі слів доповідача, Японія займає 7-е місце у світі за рівнем людського розвитку, 2-е місце за номінальним ВНП на душу населення, 2-е – за кількістю комп’ютерів на душу населення та Інтернет-користувачів. Основним сектором японської економіки є послуги. Велика увага та підтримка приділяється розвиткові фундаментальних та прикладних досліджень. Японія – “країна малих підприємств”, де нараховується 5,7 млн малих підприємств та підприємців, що забезпечує зайнятість 88% населення (1-е місце у світі за часткою зайнятих).
Цікаво було дізнатись про модель корпоративного управління Японії порівнянно з США. Японія – країна колективного капіталізму, тобто працівники сприймають себе як одне ціле з компанією, на яку вони працюють. “Наша компанія” або “Моє підприємство” – так вони називають своє місце роботи, і для кожного працівника головним стимулом є збереження цієї роботи. Рада директорів представлена на 99% з топ-менеджерів, які отримують $300-600 тис. на рік. Рада директорів американської компанії зазвичай не пов’язана з топ-менеджментом, а представлена приватними особами, головною метою яких є отримання дивідендів (акціонерний капіталізм). Американські топ-менеджери, які працюють на власників, отримують $2-2,5 млн.
Практика японського менеджменту була представлена на прикладі компанії “Mimatsu Industry Co. Ltd.”, що займається виробництвом деталей для аерокосмічної та енергоатомної промисловостей, залізничного транспорту, точної електроніки. Річний обсяг складає близько $7 млн, і це при тому, що на підприємстві працює 51 робітник.
Що цікавого та корисного з японського досвіду є актуальним для України? Це ряд ідей, рішень та технологій від найзагальніших питань до тонкощів менеджменту. Так, важливо втілити в життя ідею передачі досвіду новим поколінням (щоб кваліфіковані працівники перед виходом на пенсію навчали молоді кадри, наприклад, тонкощам праці з обладнанням, та розкривали секрети успішної роботи). Важливо запровадити заощадливе користування ресурсами, технології утилізації відходів, системи енергозбереження, системи забезпечення безпеки та запобігання нещасним випадкам. Корисним є використання на українських підприємствах досвіду та технологій управління якістю від загальних ідей зменшення браку і особистого контролю якості до впровадження чіткого процесу управління якістю та ін.