На початку лютого в Українсько-японському центрі приймали делегацію «Jetro-Warsaw» на чолі з Ачуо Маєда (Atsuho Maeda) – директором Варшавського офісу Японської зовнішньоторговельної організації (Japan External Trade Organization). Ця організація має на меті просування торгівлі та інвестицій із Японії і приїжджала в Україну, щоб поділитися успішним досвідом роботи в Польщі.

Японські інвестиції в Східній Європі носять циклічний характер. Максимум капіталовкладень за період 2005 – 2007 рр. припадає на 2-й кв. 2005 р. (3 млн дол.), інвестиції наприкінці 2005 – початку 2006 мали від’ємне сальдо та знову поновилися. Загальна кількість японських підприємств у Європі зростає (від 16 в 1994 році до 206 в 2006 р.), причому на Центральну і Східну Європу припадає 21% із 979 японських підприємств, що ведуть зовнішньоекономічну діяльність (2006 р.). Так, всесвітньо відомі корпорації мають в Європі та Росії свої автовиробництва, наприклад, Toyota (6 заводів), Honda (2), Suzuki (1), Nissan (3), Mitshubishi (1). За відомими автовиробниками на європейський ринок потрапляють менші японські фірми, які займаються виробництвом чи обслуговуванням великих виробництв. Аналогічних стратегій дотримувались і виробники телевізорів, наприклад, японські (Sharp, Sony, Panasonic, Toshiba, Sanyo, Pioneer, JVC), корейські (LG, Samsung), тайванські (BenQ) та ін.

Стимулами для іноземних інвесторів є не тільки збутові можливості, а й зниження податків та отримання субсидій, в адмініструванні – ставка на подальше вдосконалення прозорості ринку та правил ведення бізнесу.

Традиційні питання інвестора. Для японських інвесторів, як і для будь-яких інших, найголовнішими моментами, що визначають розвиток взаємин у сфері бізнесу, є, насамперед, вимоги до адміністрування, технічні стандарти, захист інтелектуальних прав та наявність інфраструктури. Інвестори хочуть бачити сталі адміністративні процедури та гнучкий підхід до кожного інвестора, прозорі й зрозумілі правила ведення бізнесу та прискорене вдосконалення глобальної логістики.

Коли приходить японський інвестор, найперше, що його цікавить, кому належить земля? Японські інвестори не працюють з посередниками, лише з органами місцевого самоврядування. На другому місці питання, як знизити цю ціну? Потім – в якому стані дороги, енергозабезпечення? Яка відстань до найближчих автомагістралей та залізничних станцій? Наскільки легкий доступ до клієнтів? Аспекти екологічності: вода, газ, електрика, каналізація, стан очисних споруд? Соціальні аспекти потенційних працівників? Лише позитивні відповіді на всі ці питання, точніше накопичення позитивної інформації про можливий об’єкт інвестування, стає приводом для дискусії про можливість такого вкладення коштів. Довготривалий процес підготовки в японському стилі управління проектами (“Nemawashi”) поєднується із швидкою реалізацією виваженого рішення.

Перспективи японських інвестицій в Україні. На даний момент японські інвестори розглядають можливості організації в Україні виробництва кондиціонерів (очікують значний попит влітку в Україні та розраховують на доступ до європейців через чорноморські порти), збирання вантажівок та виробництво запчастин до них (пов’язується із розвитком інфраструктури логістики в ході підготовки до проведення Євро-2012) та бізнес у сфері програмного забезпечення (наявність висококваліфікованого молодого покоління на базі університетів).

Пожвавлення інтересу до України зі сторони японських колег викликано кількома причинами. По-перше, вступ України до ВТО надає набагато ширші можливості для інвестування. По-друге, стратегічне географічне положення України (між Західною Європою і Росією, де Японія має свої бізнес-інтереси) дозволяє бути їй транзитною державою, використовуючи свої чорноморські порти та транспортні магістралі. Тобто, Одеса може стати новим Роттердамом. По-третє, очікуване подальше вдосконалення української інфраструктури приваблює не тільки торгові компанії, а й самих товаровиробників. Ще один аргумент – збільшення сумарних витрат на ведення бізнесу в Євросоюзі, в тому числі й за рахунок постійного зростання заробітних плат. Тому Україна має певний потенціал, для того щоб стати плацдармом для японських інвестицій.

Підсумки семінару.Українсько-японський семінар з обміну досвідом мав на меті показати українським колегам, що хочуть бачити японські інвестори з боку приймаючої інвестиції сторони, як вони ведуть бізнес у Центральній і Східній Європі, як вони приймають рішення про інвестування, чому їх цікавить Україна і що вони можуть нам запропонувати. Попри обмеженість тематики семінару «Японські інвестиції: успішний досвід Польщі», зала Українсько-японського центру була заповнена вщент. Переважну частину аудиторії склали державні службовці вищих органів влади України та місцевого самоврядування, представники посольства Японії, кількох інвестиційних компаній, преса. Така цільова аудиторія – зацікавлені в японських інвестиціях та відповідальні за створення належного інвестиційного клімату в Україні. Сподіваємось, українська сторона наблизилась на крок до розуміння потенційних партнерів із Країни Вранішнього Сонця.

Н.В.Сорока, асистент кафедри міжнародної економіки ФММ

Дата події