Засідання відбулося в дистанційному режимі під головуванням ректора КПІ ім. Ігоря Сікорського М.З.Згуровського. «Сьогодні країна відзначає 35-ті роковини Чорнобильської катастрофи, – сказав ректор, відкриваючи засідання. – Для КПІ ця подія є дуже важливою. Вона безпосередньо торкнулася й нашого колективу. Ми пишаємося нашим випускником 1966 року Олександром Григоровичем Лелеченком, який віддав своє життя, працюючи в першій групі ліквідаторів. Я пригадую Олександра Петровича Шутька, завідувача кафедри екології, який постійно перебував тоді на ЧАЕС і в 1996 році пішов з життя ще доволі молодою людиною. На ліквідації наслідків катастрофи працювали й інші співробітники КПІ, й дуже багатьох з них також уже, на жаль, немає з нами. Зараз в КПІ працює 31 ліквідатор чорнобильської катастрофи. Тож для нас ця дата є дуже значущою». Далі учасники перейшли до обговорення поточних справ і завдань.
Перший проректор Ю. І. Якименко
Адміністративно-управлінська робота
Постійно забезпечується дотримання карантину і здійснення протиепідемічних заходів. У зв´язку з урядовим рішенням про продовження карантину по 30 червня видано розпорядження про продовження дії відповідних наказів по університету. На минулому тижні захворіло 2 особи, 3 – одужало. Помер 1 викладач з ФМФ.
Ведуться перемовини зі студентською поліклінікою стосовно початку (орієнтовно наступного тижня) проведення вакцинації співробітників університету, які входять до пріоритетних категорій.
Згідно з рішенням Вченої ради впроваджено вдосконалений перелік показників діяльності підрозділів і внесено відповідні зміни до положень «Про рейтингування підрозділів» та «Про «формульний» розподіл бюджетного фінансування між підрозділами».
Комісія з Колдоговору за результатами Конференції трудового колективу сформулювала затверджені тексти Колективного договору і постанов та очікує на результати підрахунків підписних листів.
На черговій нараді з підготовки та організації поселення в гуртожитки розпочато детальну розробку планів поселення з урахуванням кількох можливих сценаріїв залежно від епідемічної ситуації, зокрема: 1) очного режиму навчання; 2) змішаного режиму для всіх або для частини студентів з дотриманням санітарних та ізоляційних умов.
За результатами відвідування будівництва нового гуртожитку комісією за участю представників ректорату і студентського активу проведено нараду, на якій узгоджено питання обладнання та енергозабезпечення житлових кімнат.
Департаменти науки і інновацій та якості освітнього процесу розробили проєкт «Положення про наукові школи», який обговорюється і узгоджується перед розглядом на Координаційній раді.
Комісія з питань контролю за закупівлями. Здійснюється підготовка до проведення оптимізації та інформатизації процесу закупівель, розроблення покрокової інструкції.
СЕД. Завершується формування повного комплексу робочих місць. Проводиться процедура закупівель останніх 83 ліцензій, 55 з них за рахунок підрозділів. У результаті система «Мегаполіс» об'єднає 348 точок доступу, що забезпечить повноцінну роботу в системі всіх підрозділів.
Впровадження IP-телефонії. Встановлено і підключено першу партію з 30 апаратів, підготовлено до встановлення ще 33. Для підготовки до підключення наступних підрозділів до них надіслано таблиці для заповнення вихідних даних.
Освітній процес
Освітній процес здійснюється згідно з графіком та постійним забезпеченням поточного контролю в "Електронному кампусі». Студенти 4-го курсу направлені на практику, яка здійснюється з дотриманням умов карантину.
Проводиться підготовка до чергового календарного контролю. Він розпочнеться з 5 травня і триватиме до проведення захистів дисертацій наукових магістрів у травні.
Організовано й проводяться студентські олімпіади з математики, фізики і хімії.
Триває робота з перекладу англійською нормативної бази освітнього процесу з наступним її розміщенням на сайтах та інформаційних ресурсах.
21 квітня відбувся заключний захід «Ярмарку вакансій» – круглий стіл за участю 20 компаній, представників ЗВО, інститутів НАНУ. В заході активну участь узяли представники ректорату, викладачі і студенти КПІ, зокрема ФТІ, ІЕЕ, РТФ.
Приймальна комісія
Наказом по університету затверджено список відповідальних працівників - користувачів ЄДЕБО, проводиться їх навчання та підготовка для реєстрації вступників до магістратури, що починається 6 травня.
Здійснюється підготовка до проведення ЗНО – Єдиного вступного іспиту до магістратури: виділено аудиторії, формується кадровий склад працівників для супроводження іспиту.
Проведено прийом документів до докторантури. На 5 попередньо запланованих місць подано 4 заяви.
Акредитація
За результатами розгляду висновків експертних груп Галузевими експертними радами НАЗЯВО прийнято позитивні рішення з акредитації трьох ОП: бакалаврської і магістерської за спеціальністю «Прикладна фізика» (ФТІ) та бакалаврської за спеціальністю «Образотворче мистецтво» (ВПІ). Результати передано на затвердження колегії. Ще три програми знаходяться на різних етапах розгляду.
Продовжується підготовка до представлення на акредитацію PhD-програм. На минулому тижні проведено наради-семінари з гарантами ОП на ФЕЛ та ФМФ.
Розпочато проведення аналізу і відбору інженерних програм у поєднанні з договорами з профільними підприємствами, зацікавленими у випускниках, з метою підготовки і організації проходження відповідної Європейської інженерної акредитації.
Проректор з навчальної роботи А.А. Мельниченко
Минулого тижня розпочали анонсовану «Школу професійного розвитку інженерів-конструкторів», започатковану спільно з ДК «Укроборонпром». Заняття проводяться через платформу дистанційного навчання. Спостерігається високий рівень дисциплінованості інженерів - слухачів Школи.
Продовжується тестування наданих модулів HeRo Study Space від ТОВ «ІНВО ДІДЖИТАЛ ГРУП», яке показало як позитивні сторони цієї системи, так і наявність зауважень, що потребують подальшого доопрацювання.
Контролюється робота з підготовки англомовних версій нормативної документації щодо організації освітнього процесу з наступним її розміщенням як на факультетських сайтах, так і на сайті університету.
Завершено прийом документів до докторантури за державним замовленням у 2021 році. На сьогоднішній день це 5 осіб відповідно до держбюджетного замовлення. Деякі факультети розглядають прийом в докторантуру і за контрактами.
На виконання наказу «Про організацію підготовки іноземних аспірантів» підготовлено англомовні версії документів, що стосуються прийому до аспірантури.
Завершується перевірка наявності вступних програм до аспірантури на сайтах інститутів/факультетів, кафедр.
Підготовлено проєкт наказу про встановлення вартості підготовки в аспірантурі та докторантурі на 2021/2022 навчальний рік.
Видано розпорядження щодо затвердження розкладів екзаменаційної сесії. Розклад сформований на 90%.
Відпрацьовується проєкт наказу щодо внесення змін до складу Екзаменаційних комісій.
24 квітня взяли участь у Форумі вищої освіти, який об'єднав велику кількість вітчизняних університетів.
Триває робота з перевірки відповідності НП освітнім програмам докторів філософії в плані їхньої підготовки до акредитації.
Проводиться аналіз розподілу студентів за місцями практики. Координація взаємодії кафедр з організаціями, з якими укладено загальноуніверситетські договори на проведення практики студентів.
Доопрацьовано та виставлено на сайт osvita.kpi.ua отримані від кафедр силабуси «Іноземна мова для наукової діяльності» (англійська, німецька, французька, англійська для заочної форми навчання, для іноземних студентів) та «Філософські засади наукової діяльності».
Проведено консультативні зустрічі з гарантами та проєктними групами освітніх програм докторів філософії зі спеціальностей 111, 172,171, 153.
Проаналізовано навчально-методичне забезпечення освітніх програм докторів філософії (171,111,153,172) та надано рекомендації щодо усунення зауважень.
Завершено обробку результатів вибору бакалаврами дисциплін на наступний навчальний рік та передано інформацію на факультети.
Проводиться підготовчий етап для реалізації вибору дисциплін аспірантами 1-го та 2-го років навчання через систему «Електронний кампус».
Удосконалення сайтів підрозділів. Проаналізовано динаміку змін за результатами моніторингів за декілька місяців. Висновок: є кафедри, з якими треба дуже жорстко працювати. По окремих інформаційних ресурсах активних дій після зауважень навіть не здійснюється. В нас до 10 таких кафедр.
Продовжується перевірка проєктів сертифікатних програм та відповідних силабусів, які будуть впроваджені в наступному навчальному році.
Для закупівлі ліцензійного ПЗ ведеться оформлення тендерної документації. Розроблено проєкт плану забезпечення узагальнених потреб університету в ліцензійному ПЗ на 2021 р.
Здійснено перевірку та актуалізацію інформації, обов'язкової для публікації ЗВО, на kpi.ua. Опубліковано 3-й вебометричний рейтинг.
Здійснюється збір вебометричних даних для рейтингів квітня. Здійснюється збір даних majestic.com.
Здійснюється верифікація профілів науковців за даними Google Scholar (відібраними за результатами парсінгу).
Перевірено профілі 2475 НПП. Зібрано дані 2424 профілів Google Scholar.
Продовжуються роботи з розробки «Рейтингу НПП».
М.З. Згуровський
Ті 10 кафедр, які не реагують на зауваження щодо їхніх інформаційних ресурсів, це переважно випускові кафедри?
А.А. Мельниченко
Так.
М.З. Згуровський
А як у них складалася ситуація з прийомом у попередні роки?
А.А. Мельниченко
Є кафедри, у яких дуже непоганий прийом. Є навіть з дуже гарним прийомом. Але вони не звертають увагу на наші зауваження.
М.З. Згуровський
Гарні показники прийому обумовлені загальною кон'юнктурою їхніх спеціальностей чи чимось ще?
А.А. Мельниченко
Є кафедри, які проводять навчання з інформаційних технологій, але їхній сайт чи їхнє супроводження інших інформаційних ресурсів – на низькому рівні. Парадокс, але це так.
М.З. Згуровський
Але слід брати до уваги, що у рейтингу навчальних закладів за цим напрямом ми поки що йдемо вниз. Тому заспокоюватися, що до нас приходять студенти у зв'язку із сприятливою кон'юнктурою, ми не можемо. Бо порівняно з іншими університетами ми здаємо наші позиції, і це дуже хвилюючий сигнал.
Юрію Івановичу, це питання передусім відноситься до вашої прерогативи – робота з цими керівниками. Чому вони так ставляться до своїх обов'язків, особливо в час, коли окрім інформаційних ресурсів і соціальних мереж у них немає інших каналів спілкування з суспільством. Я чекаю від вас, Юрію Івановичу, від Анатолія Анатолійовича пропозиції щодо роботи з цими кафедрами.
Ще одне питання. Анатолію Анатолійовичу, коли буде впровадження перших модулів компанії «ІНВО ДІДЖИТАЛ ГРУП»?
А.А. Мельниченко
Це поки що тільки окремі модулі. Не всі модулі розробники нам надали. Я пропоную обрати факультет і на ньому починати відпрацьовування в тестовому режимі.
М.З. Згуровський
Як мінімум, тому що ми вже півроку ведемо розмову. Хотілося б, щоб ця розмова закінчувалась практичними результатами. Тому поетапно, у тестовому режимі, але щось уже потрібно впроваджувати. Продумайте це питання.
А.А. Мельниченко
Ми оберемо факультет, з яким розпочнемо цю роботу. Ми провели тестування модулів, які нам уже надали, але на майданчику реального факультету пропоную їх ще раз протестувати.
Проректор з навчально-виховної роботи Н.В. Семінська
Навчальна робота
Проведено засідання ради з навчально-виховної роботи. Ключові питання:
- зміщення термінів проведення календарного контролю на період з 05.05 по 20.05 (у зв'язку з державними святами та перенесенням вихідних днів);
- наголошено на необхідності завершити процес відрахування студентів 4-го курсу, на термінах проведення заліків з практики та термінах відрахування тих, хто не складе цей залік;
- акцентовано увагу на коректності оформлення подання декана/директора про відрахування студентів і необхідності викладення всієї інформації для належного обґрунтування підстав для відрахування.
Працюємо над оновленням порядку супроводження документів про вищу освіту. Його об'єднано з інструкцією щодо заповнення дипломів і додатків. Зміни обговорено з представниками ДООП, ВСД ЗВО, Видавництва «Політехніка». Продовжується коригування. Заплановано подальші дії щодо доведення до відома відповідальних осіб на факультетах/в інститутах порядку супроводження таких документів.
Проведено розширену зустріч з питань інклюзії із залученням представників адміністрації студмістечка, бібліотеки, соціальної служби, ДСМП та ДЯОП. Обговорено комплексну програму з розвитку інклюзивного навчання в університеті.
Відбулася нарада з компанією «LeoDoc» за участю представників Студради, КБІС та юридичного управління.
Працевлаштування
21 квітня в межах Ярмарку вакансій «beAhead. Весна 2021» відбулась панельна дискусія – круглий стіл «Віддалена робота та дистанційне навчання: досвід, виклики, кар'єрні можливості». Враховуючи актуальність теми та необхідність більш широкого залучення студентів університету до відкритого обговорення питань, до дискусії були залучені представники студентських організацій (Cтудрада, Bеst, Esteam, профком студентів). У заході також узяли участь представники факультетів/інститутів, 20 компаній, 5 Центрів кар'єри університетів України.
Здійснено супровід та підписано договори про співпрацю з ТОВ «Хандрексмобіліті», ТОВ «АТЛ-Автосервіс», Райффазен Банк Аваль.
20 квітня відбулась онлайн-зустріч з представниками компанії «Genesis», обговорено деталі подальшої співпраці. До зустрічі були запрошені представники ФТІ, ФМФ, ТЕФ, ФІОТ, ФММ, ІПСА.
22 квітня відбулася онлайн-зустріч з представниками компанії «SoftServe», на якій було презентовано пропозицію щодо їх участі в «КПІ-Open».
23 квітня відбулася онлайн-зустріч з представниками компанії «SoftServe», обговорено деталі подальшої співпраці. До зустрічі були запрошені представники ФТІ, ФМФ, ТЕФ, ФІОТ, ФПМ, ІПСА.
Профорієнтація
З 27 квітня по 3 червня розпочинаємо для школярів проводити «КРISchool». Програма складатиметься з 12 авторських онлайн-вебінарів інженерного спрямування та майстер-класів від викладачів університету.
23 квітня проведено профорієнтаційну онлайн-зустріч з відвідувачами підготовчих курсів ІМЯО, у межах якої відбулася презентація КПІ (факультетів/інститутів, спеціальностей). Учасникам також розповіли про особливості вступу, анонсували «КРISchool» та запросили їх до активностей університету.
Мобільність
Національна мобільність
Подано 2 заявки на участь у проєкті Британської Ради «САМ Україна» з Львівською політехнікою для інженерних спеціальностей та з Одеською політехнікою – для гуманітарних.
Підписано 2 договори про співпрацю з цими університетами.
Міжнародна мобільність
Спільно з Українсько-французьким центром КПІ ім. Ігоря Сікорського організовано інформаційний вебінар з Патріком Хенафом – координатором програми від Університету Лотарингії. Програма орієнтована на магістрів та аспірантів технічних спеціальностей.
За запитом студентів та кураторів з мобільності протягом наступного тижня буде проведено ознайомчі вебінари від відділу академічної мобільності для кожного факультету/інституту. Студенти матимуть змогу отримати відповіді на запитання.
Організаційна робота
28 квітня стартує олімпіада «ІПСА-ОПЕН». На неї зареєстровано 47 команд з 7 факультетів/інститутів університету. Проведено зустріч оргкомітету для підготовки та проведення заходу.
Поточні роботи з інформування студентів про заходи (олімпіади, конкурси, хакатони, студентські турнири), привітання переможців олімпіад.
М.З. Згуровський
Цими днями вшановуємо Олександра Григоровича Лелеченка, випускника енергетичного факультету КПІ 1966 р. Приклад його життя дуже важливий з точки зору виховання нинішнього покоління студентів. Чи доносите ви до студентів, хто це такий і який подвиг він здійснив? Як це у вас організовано?
Н.В. Семінська
Усю цю роботу дуже потужно робить Медіалабораторія по всіх своїх каналах. Крім того, цю інформацію поширено по всіх каналах Деканат. Зі свого боку, ми теж її намагаємося донести, але виникають певні накладки. Можливо, щодо цих подій нам потрібно працювати більш узгоджено з Медіалабораторією, щоб ми не робили одне й те саме.
М.З. Згуровський
У вас департамент виховної роботи. Саме на прикладах таких людей і виховуються наступні покоління. Ви виконуєте дуже багато операційної роботи. Вона, звичайно, важлива. Але вона тоді важлива, коли накладається на систему моральних, етичних принципів та цінностей. Якщо в цій частині є вакуум, то ця операційна робота може виховувати гарних функціонерів, але не завжди гідних громадян. Тому на перше місце у ДНВР має ставитись саме ця складова, а вже на неї накладатися вся операційна робота. Дійсно, Медіалабораторія багато чого робить, але робить тому, що вона висвітлює університетське життя за усіма його напрямами. А для вас виховання студентів є найголовнішою роботою. Я хотів би, щоб ми з вами мали спільне розуміння, спільне бачення.
Н.В. Семінська
Я повністю згодна. Існує деяка неузгодженість в підрозділах мого департаменту.
М.З. Згуровський
Від вас мають виходити сигнали, меседжі, система пріоритетів, а ваші виконавці повинні все це робити. До нас приходить багато молоді. Від університету вона чекає наповнення своєї свідомості, свого світогляду тими цінностями, які забезпечать їм і суспільству успішне майбутнє. В той же час ця молодь занурюється в дуже розбурханий, суперечливий і часто деструктивний інформаційний простір. І коли жодних позитивних меседжів виховного плану від педагогів немає, то молодь виходить з стін КПІ з тим світоглядом, який був їй навіяний суперечливим і конфліктним інформаційним середовищем, а не університетом. Тут ви маєте працювати на випередження, враховувати всі ці речі. І лише для цього потім організовується операційна робота.
Проректор з наукової роботи В.А. Пасічник
На виконання доручень ректора
У взаємодії з Радою Космічної програми КПІ ім. Ігоря Сікорського напрацьовано й попередньо погоджено проєкт наказу про інтеграцію космічних проєктів на базі ІАТ та ОКБ «Шторм».
Узяли участь у розробці проєкту Положення про Інститут передових оборонних технологій (ІПОТ).
Напрацьовано проєкт Положення про наукові школи і скеровано для ознайомлення голові Вченої ради М.Ю.Ільченку, першому проректору Ю.І.Якименку та голові Комісії з наукової та інноваційної діяльності Вченої ради О.В.Лінючевій. Це Положення практично передбачає проведення переатестації наукових шкіл КПІ. Оперативні наукові групи університету – це наш оперативний резерв, наукові школи – це стратегічний резерв, який повинен суттєво впливати передусім на міжнародний імідж КПІ та на підготовку наукових кадрів. На наступному тижні плануємо обговорити проєкт Положення на Координаційній раді та подати на затвердження Вченою радою університету.
У взаємодії з ДМС організовуємо участь наукових груп у конкурсі спільних українсько-словацьких науково-дослідних проєктів для реалізації у 2022-2023 роках. Інформація про умови разом із шаблонами типових документів, необхідних для участі в конкурсі, розіслана у підрозділи і продубльована на сайті science.kpi.ua.
На виконання рішень Координаційної ради
22 квітня спільно з ММІ, ФММ та ФСП проведено ІV Всеукраїнську науково-практичну конференцію «Створення, охорона, захист і комерціалізація об'єктів права інтелектуальної власності», яка присвячена Міжнародному дню інтелектуальної власності. В роботі взяли участь близько 50 НПП та студентів, у т.ч. представники НАН України, НДІ інтелектуальної власності НАПрН України та інші. Основні питання, які обговорювались під час засідання, – проблеми комерціалізації об'єктів права інтелектуальної власності (ОПІВ) науковими установами, потреба затвердження стратегії розвитку державної системи ІВ тощо.
Подано 1 заявку на винахід (ТЕФ), отримано 4 свідоцтва про реєстрацію авторського права (3 ІЕЕ, 1 ІХФ).
Завершено стартовий етап наповнення інформацією сайту інноваційних розробок КПІ ім. Ігоря Сікорського. Опубліковано записи про 15 наукових груп з 272, 21 наукову розробку, 8 патентів України. На фінальній стадії інформація ще про 11 наукових груп.
Робота у взаємодії з підрозділами університету
Спільно з Інноваційним холдингом «Sikorsky Challenge» завершено підготовку інфраструктурного проєкту створення МакеІТ Центру в КПІ ім. Ігоря Сікорського. На наступному тижні планується провести перемовини з потенційними донорами і партнерами цього проєкту і подати заявку.
М.З. Згуровський
Серед інших дуже важливих питань пріоритет слід надавати підготовці до проведення Х фестивалю інноваційних проєктів «Sikorsky Challenge». Часу мало, а цей захід внесено у календар державних заходів, отож відповідальність на нас покладається дуже велика. Прошу відкоригувати систему пріоритетів.
Голова Вченої ради М. Ю. Ільченко
1. Робота постійних комісій Вченої ради:
- Комісія з наукової та інноваційної діяльності (О. Лінючева) розглядає та доопрацьовує проєкт «Положення про наукові школи КПІ ім. Ігоря Сікорського» з метою внесення пропозицій та подальшого затвердження його Координаційною радою з удосконалення менеджменту науки в університеті;
- Комісія з етики та академічної доброчесності (О. Бруй) доповіла на Конференції трудового колективу університету про зміни до Кодексу честі КПІ у новій редакції.
2. За завданням ректора взяли участь у доопрацюванні тексту «Положення про Інститут передових оборонних технологій». Також обговорено можливу структуру та засади менеджменту його діяльності.
3. Стосовно виконання завдань Космічної програми університету:
- разом із фахівцями Українського державного центру радіочастот дооформлено проєкт технічного завдання на «Розробку заявки із загальним описом супутникової мережі «PolyITAN-30» у спеціалізованому програмному забезпеченні Бюро радіозв'язку Міжнародного союзу електрозв'язку;
- підготовлено лист-обґрунтування до МОН України щодо необхідності фінансової підтримки проєкту «Створення інженерного зразка наносупутника формату 12U для дистанційного зондування Землі».
За поданням Вченої ради університету Атестаційною колегією МОН України (наказ МОН від 19 квітня № 420) затверджено докторами філософії 14 осіб, кандидатами наук 8, докторами наук 3, доцентами 12, професорами 4, старшими дослідниками 2 особи. Також наказом МОН від 23 квітня №462 продовжено до 1 жовтня цього року діяльність спеціалізованих вчених рад за старими правилами.
Проректор з міжнародних зв'язків С. І. Сидоренко
1. Головне за тиждень
Делегація КПІ взяла участь в 4-му засіданні Робочої групи з науки та освіти (Робочої підгрупи з науки і інновацій) Організації за демократію і економічний розвиток – ГУАМ та представила «Програму КПІ з наносупутників» та «Інноваційну екосистему КПІ».
КПІ відвідала Наталі Берас, керівниця відділу з питань культури та співробітництва Посольства Французької Республіки в Україні, директорка Французького інституту в Києві, – з метою огляду і представлення громадськості муралу на стіні корпусу № 18 (ФІОТ) роботи французького художника-урбаніста Nelio. На 29 квітня 2021 року готується візит Й.В. Надзвичайного та Повноважного Посла Французької Республіки в Україні пана Етьєна де Понсена.
На 28 квітня 2021 року з 10:00 до 12:00 готується круглий стіл «Атомна енергетика: історія, сучасність, майбутнє» та о 12:30 – офіційне відкриття пам'ятника Олександрові Лелеченку.
На виконання доручення ректора М.З. Згуровського щодо аналізування причин, які дали підставу для зауважень до результатів роботи міжнародного напряму, опублікованих у журналі «Forbеs.Україна», почали цю роботу.
Робота із впливовими міжнародними організаціями.
1.1.1. Спільно з першим проректором Ю.І. Якименком, проректором А.А. Мельниченком та О.М. Новіковим, І.Г. Малюковою почали працювати над текстом угоди і проєктною пропозицією програми Cyber Security Program Фонду «CRDF Global Ukraine» з перепідготовки та перепрофілізації ветеранів АТО/ООС у галузі кібербезпеки. Для навчання Фонд планує сформувати 2 групи слухачів по 30 осіб, термін дистанційного навчання – по 3 місяці для кожної групи у першому та другому півріччях 2021 року.
Співпраця з посольствами
Відповідно до домовленостей, досягнутих під час візиту 3.03.2021 року Надзвичайного та Повноважного Посла Республіки Узбекистан в Україні Алішера А.Курманова, спільно з І.Г. Малюковою підготували та передали Посольству Республіки Узбекистан в Україні матеріали щодо концепції Інноваційної екосистеми «Sikorsky Challenge» та запрошення до участі у Фестивалі «Sikorsky Challenge» в серпні 2021 року.
2. Робота Координаційної ради з питань набору іноземних громадян на навчання в КПІ ім. Ігоря Сікорського та роботи з ними в період навчання
2.1. Від корпорації «Zhejiang Xipei Education Technology Co., Ltd.» отримано пропозицію від п'яти китайських університетів (Guilin University of Electronic Technology, Soochow University, Jiaxing University, Pingdingshan University, Xi`an Siyuan University) щодо створення китайсько-української спільної освітньої установи (100 студентів щороку), підготовки магістрів (30 студентів щороку), а також щодо започаткування бакалаврських програм подвійних дипломів (90 студентів щороку). Готуємо меморандуми про наміри.
2.2. За даними опитування, проведеного рейтингом QS, 86,3% абітурієнтів при вступі користуються послугами рекрутингових компаній і близько 13,7% особисто працюють із сайтами університетів, які обрали для навчання. Враховуючи це, проводимо пошук надійних компаній, що працюють на ринку України, для набору студентів до КПІ на навчання.
3. Активізація міжнародної проєктно-грантової діяльності
3.1. 21 квітня відбувся черговий (уже четвертий) вебінар для молодих вчених із серії під загальною назвою «Проєктні горизонти КПІ», їх заплановано провести протягом квітня – червня 2021 року. У вебінарі взяли участь 30 осіб. Представники Британської Ради в Україні – Юлія Соболь та Олександр Кириленко, менеджери освітніх проєктів ознайомили учасників з програмами Британської Ради в Україні та надали консультації щодо участі у поточних конкурсах. За результатами вебінару ДМС спільно з першим проректором Ю.І. Якименком та Т.М. Желясковою розпочали підготовку проєктної заявки в межах конкурсу Британської Ради в Україні за програмою «Вдосконалення викладання у вищій освіті України».
3.2. Відпрацьовуємо лист до КПІ (8.04.2021 р.) від Єврокомісара з питань внутрішнього ринку ЄС Террі Бретона про подання проєктних пропозицій для реалізації концепції низьковуглецевих водневих технологій в Європі до 2030 року (EU Hydrogen Strategy). Працюємо з підрозділами і діючими науковими групами КПІ, які готують проєкти в галузі відновлюваних та низьковуглецевих водневих технологій для направлення до 7 травня на розгляд European Clean Hydrogen Alliance.
3.3. Працюємо над виконанням доручення органів влади України щодо реалізації Національного плану з виконання резолюції Ради Безпеки ООН 1325 «Жінки. Мир. Безпека» на період до 2025 року, програми Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) та Європейської комісії з питань науки та інновацій «STIPCompass» (лист КМУ від 25.02.2021 року № 6173/0/2-21), з імплементації в КПІ положень Закону України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків».
3.4. Спільно із проректором В.А. Пасічником працюємо з Національним координатором проєкту ЮНІДО «Глобальна програма екоіндустріальних парків в Україні: реалізація на місцевому рівні» Антоном Клещовим щодо надання кандидатури до складу Консультативної ради проєкту та до Наглядової ради.
4. Робота групи по забезпеченню позитивної динаміки показників КПІ в світових рейтингах університетів
4.1. Спільно з проректором А.А. Мельниченком та в координації із Ю.І. Якименком, Н.В. Семінською, В.А. Пасічником працюємо над формуванням ТЗ для створення інтегрованої бази даних, які ключові світові рейтинги університетів вимагають від КПІ протягом року.
4.2. На запрошення редакційної колегії світового електронного журналу «QS Global Education News» направили статтю від КПІ, присвячену досягненням Космічної програми КПІ університету (в частині запусків супутників класу «нано»).
4.3. 21 квітня 2021 року опубліковано світовий рейтинг університетів Times Higher Education «THE University Impact Rankings» (так званий «Рейтинг впливовості»). Це новий рейтинг (старт відбувся у 2019 році), який побудовано за 17 цілями сталого розвитку ООН. КПІ другий рік поспіль присутній у ньому. У 2020 році КПІ займав 601+ місце з 766 учасників, у 2021 році КПІ обійняв місце в групі 800-1000, що пов'язано зі збільшенням учасників рейтингу до 1115. При цьому в 2020 році КПІ оцінювався за 4 цілями сталого розвитку, а в 2021 році – за 9.
Проректор з адміністративної роботи В. А. Кондратюк
Господарська робота
- Протягом тижня проводили індивідуальну роботу з виконання приписів з відповідальними по факультетах/інститутах за стан пожежної безпеки. Підготували технічне завдання й після розгляду на тендерному комітеті оголосили процедуру закупівлі виконання робіт щодо встановлення автоматичної пожежної сигналізації у 16-му та 18-му гуртожитках і 11-му та 21-му навчальних корпусах. Це ті об'єкти, приписи і матеріали по яких нині перебувають в Окружному адміністративному суді м.Києва;
- на попередньому тижні також отримали від цього суду рішення по гуртожитку №18. На жаль, не на нашу користь. З юридичним управлінням готуємо апеляцію, оскільки по цьому гуртожитку нам залишилося тільки встановити систему автоматичної пожежної сигналізації. Підтвердженням того, що решту вказаних нам недоліків уже усунено, є акти позапланової перевірки ДСНС, яка відбулася в січні. Послугу про встановлення сигналізації замовлено, інформацію про це розміщено на майданчику ProZorro. Плануємо цю систему встановити до червня. Власне, як і на інших об'єктах;
- підготували листа до районної ДСНС і головного управління ДСНС Києва та Київської області щодо перевірки виконання припису і встановлення автоматичної пожежної сигналізації у 15-му гуртожитку. Підготували також листа до районної ДСНС щодо виконання приписів за результатами проведеної планової перевірки. Динаміка їх виконання позитивна: значну частину приписів уже виконано, робота триває;
- на попередньому тижні в університеті було створено Добровільну пожежну дружину і підписано договір про забезпечення її необхідним інвентарем. Це також знімає частину зауважень і пунктів приписів до нас;
- продовжували виконувати обстеження об‘єктів зі складанням дефектних актів, де необхідно виконати капітальні та поточні ремонтні роботи;
- провели робочу нараду щодо виконання робіт з благоустрою території за 18-м навчальним корпусом і протягом тижня встановлювали бордюри, здійснювали планування території під нанесення шару родючого ґрунту, розробили план-схему системи зрошення;
- закінчуємо роботи з гідроізоляції будівлі Відділу авіації та космонавтики ДПМ;
- провели обстеження на герметичність дахів навчальних корпусів;
- спільно з факультетами/інститутами виконували роботу в межах двомісячника з благоустрою території університету;
- продовжуємо кронувати зелені насадження навколо навчальних корпусів та прибирання гілок і листя в парковій зоні;
- продовжуємо роботи з відновлення систем димовидалення в гуртожитках і навчальних корпусах та монтажу придбаного спеціального вентиляційного обладнання;
- продовжуємо готувати технічні завдання згідно з річним планом закупівель за господарським напрямом роботи та оголошувати процедури закупівель на майданчику ProZorro;
- спільно з департаментом навчальної роботи продовжуємо аудит навчальних площ щодо їх готовності до нового навчального року;
- працюємо над організацією транспортування до університету нового музейного експонату – літака «Ан-2». Розпочали роботи з виготовлення спеціальних інформаційних табличок;
- підготували та передали на погодження до Державного агентства водних ресурсів нормативний розрахунок водоспоживання та водовідведення в університеті на 2021 рік;
- підготували та уклали угоду з КПІ-Телеком на прокладання мережі інтернет до водолічильників у навчальних корпусах;
- розпочали роботу над удосконаленням методики розрахунку лімітів водоспоживання підрозділами університету;
- триває робота над розробкою положення для температурного моніторингу;
- продовжуємо працювати над оновленням сайту Служби енергоменеджменту;
- зібрали інформацію про кількість ртутовмісних ламп, що потребують вивезення у 2021 році. Підготували технічне завдання для закупівлі послуги з вивезення небезпечних відходів (лампи, шини, хімічні речовини, тирса).
Соціальний напрям
- У зв'язку із запровадженням локдауну, їдальні 1-го і 31-го корпусів, а також буфети в 24-му та 27-му корпусах призупинили роботу. Працює лише курсантська їдальня в корпусі №32;
- проводиться підготовка матеріально-технічної бази для забезпечення харчування в ОК «Маяк»;
- у дистанційному режимі відбулося засідання тендерного комітету. Виставили на тендер низку процедур на послуги з обробки вогнезахисним розчином дерев'яних конструкцій, послуги з утилізації твердих побутових відходів, багатокомпонентний датчик та вимірювальний підсилювач, послуги автовишки, автокрану, інформаційне обладнання, послуги з технічного обслуговування об'єктів газопостачання, вироби з дроту, електричні побутові прилади;
- уклали угоди на послуги з індивідуального дозиметричного контролю, послуги з програмування Freemax mini, технічне обслуговування копіювально-розмножувальної техніки, модернізацію установки нанесення покриттів, віконних конструкцій;
- згідно із заявками проводимо постачання товарів по підрозділах університету (мийні засоби, драбини, прапори, господарчі товари та інвентар);
- працює спільна з регіональним відділенням Фонду держмайна комісія, створена для перевірки режиму роботи орендарів і списання з них орендної плати відповідно до Постанови КМУ;
- проводимо роботу із закріплення та перезакріплення площ новоутворених підрозділів на факультетах і в інститутах;
- завершено роботу з формування списку співробітників, які працюють у шкідливих умовах, згідно з результатами атестації робочих місць, проведеної у 2021 році;
- триває робота зі створення програми розвитку інклюзивної освіти в університеті;
- продовжуємо складання контентплану та планування майбутніх заходів для залучення відпочивальників на бази відпочинку;
- працюємо над укладенням договорів на послуги з прання в ОК «Маяк», вивезення твердих побутових відходів, послуги з навчання посадових осіб ЦЗ та пожежної безпеки, послуги аварійно-рятувального обслуговування, перевірку пожежного гідранта, готуємо договір на послуги санітарного та епідеміологічного благополуччя населення для ОК «Маяк», СОТ «Політехнік» та СВСТ «Сосновий»;
- здійснили попередній огляд об'єктів СВСТ «Сосновий» та ОК «Маяк» для проведення вогнезахисної обробки дерев'яних конструкцій;
- проводимо роботу та оброблення корпоративних замовлень по базах відпочинку на весняно-літній період.
Безпека
- На попередньому тижні складних правопорушень на території університету виявлено не було;
- продовжуємо спільне з поліцією та Національною гвардією патрулювання території;
- спільно з представниками правоохоронних органів провели комплексне відпрацювання території скверу «Поляна». Цю роботу проводитимемо і надалі на регулярній основі. Виявлено кількох осіб, які не є студентами університету і вчиняли неправомірні, протиправні дії щодо наших студентів;
- розробили додаткові схеми спостереження та план закупівлі додаткових камер спостереження, п'ять з яких буде встановлено у сквері «Поляна».
Директор ІМЯО М.М.Перестюк
Доуніверистетька підготовка. Завершуємо навчальний рік і вже починаємо новий набір слухачів на літній період та новий навчальний рік.
Медіалабораторія. Закінчуємо роботу над другим, квітневим номером газети «Світ». Днями він вийде.
Начальник департаменту економіки і фінансів університету, головний бухгалтер Л. Г. Субботіна
Здано до МОН консолідовану фінансову та бюджетну звітність за перший квартал. Звітність прийнято без зауважень.
Платежі через Казначейство проходять з невеличкими затримками – до двох днів.
Нараховуємо заробітну плату за ІІ половину квітня. Плануємо, що наші співробітники отримають її до свят.
Виплачено академічну стипендію за квітень. Соціальну стипендію нараховано, її буде виплачено після отримання фінансування.
На постійній основі опрацьовуємо накази по особовому складу щодо працівників та здобувачів вищої освіти.
Надано до МОН розрахунок щодо отримання кредитів на навчання у сумі 1,7 млн грн на 45 осіб за пропозиціями підрозділів.
Разом з департаментом якості освітнього процесу підготовлено та опубліковано наказ про вартість навчання на 2021/2022 навчальний рік.
Разом з НДЧ підготовлено пропозиції щодо вдосконалення процесу придбання матеріальних цінностей за рахунок наукової діяльності. Набагато скорочено кількість документів, які мають надавати підрозділи.
Працюємо над виконанням наказів щодо реорганізації КБ «РИТМ» та підрозділу ІПО з підвищення кваліфікації працівників Мінпаливенерго.
Узяли участь у засіданні Ради з питань розвитку.
Підготували проєкт положення про перспективне планування й передали на опрацювання до комісій Вченої ради та голові Ради з розвитку В.Й.Котовському.
Директор студмістечка О. А. Іщенко
Епідемічна ситуація. Всі, хто хворів, одужав. Але є нові випадки: 3 студенти ІСЗЗІ з Казахстану і один студент ПБФ. Усі перебувають у гуртожитках на ізоляції, хворіють у легкій формі. Доставку всього необхідного для них забезпечуємо спільно з інститутом і факультетом.
Будівництво нового гуртожитку. Тривають роботи з внутрішнього оздоблення кімнат і місць загального користування. Монтуються системи автоматичної пожежної сигналізації, димовидалення. Прокладається мережа Інтернет. Студенти висловили побажання щодо встановлення в кімнатах ще однієї розетки. Будівельна компанія з цим погодилася, зроблять корекцію і змонтують. Темпи виконання робіт дещо сповільнилися. Це пов'язано з тим, що частина будівельників хворіють, але на комісії директор компанії пообіцяв, що після Великодніх свят вони все надолужать і ввійдуть у графік. Загалом запізнення не є критичним, тому ризиків затягнення строків здачі об'єкта поки що немає.
Ремонти в гуртожитках. Роботи тривають на 5 об'єктах: у гуртожитках №№ 4, 5, 6, 8 і 20. Половина – це ремонти місць загального користування, половина – приведення кімнат та інших приміщень у відповідність до протипожежних вимог.
Щодо пожежної безпеки. Висновки ми зробили і значно підсилимо увагу до робіт з документами, які нам на підпис дають працівники ДСНС.
Благоустрій. На виконання доручення ректора відремонтували лави та урни в скверах «Сосновий» та «Поляна». Продовжуємо озеленення і облаштування після зими територій біля гуртожитків.
Правопорядок. Складних правопорушень на території студмістечка впродовж минулого тижня виявлено не було.
М.З.Згуровський
Дякую. До завершення робіт на новому гуртожитку я прошу вас, Вадима Анатолійовича та членів інвестиційної комісії не входити в положення будівельної компанії, яка здійснює роботи. У неї мають бути ресурси, і вона не повинна допускати відхилень від домовленостей і графіків роботи. Ми повинні цього вимагати.
Директор Науково-технічної бібліотеки О. М. Бруй
20 квітня взяли участь у засіданні Комісії МОН з питань доступу до електронних наукових баз даних. Обговорювали план роботи Комісії, зміни до Порядку забезпечення баз даних установ, результати опитування, яке МОН проводило 2020 року щодо їх використання науковими дослідниками. Результати опитування надіслано до департаменту науки та інноватики. На майбутнє планується, якщо МОН дає доступ до якоїсь бази університету, а статистика використання є дуже незначною, то доступ забирають і передають іншій установі. Наступне засідання заплановано на 29 квітня.
Узяли участь у засіданні Робочої групи з питань розвитку інклюзивного освітнього середовища та цифрової освіти. Триває робота над проєктом «Інклюзивне середовище в Бібліотеці КПІ».
Інформування дослідників. Надіслано на кафедри інформацію щодо можливості налаштування віддаленого доступу до баз даних ScienceDirect та Scopus з використанням доменного імені установи. Кожен працівник університету може самостійно налаштувати віддалений доступ до цих баз, використовуючи власну електронну адресу в домені КПІ ім. Ігоря Сікорського (@kpi.ua). До повідомлення додано покрокову інструкцію з налаштування доступу від ДНТБ України.
29 квітня о 10:00 відбудеться круглий стіл «Академічна доброчесність в освітньому середовищі: виклики та практики». Його організаторами є Американські ради з міжнародної освіти та КПІ ім. Ігоря Сікорського. Для участі зареєструвалися багато учасників з усієї України, а також представники МОН, НАЗЯВО та інших організацій. Від КПІ в ньому братимуть участь проректор А.Мельниченко і заступник декана РТФ Володимир Адаменко.
Представлено зміни до Кодексу честі на Конференції трудового колективу.
21 квітня відбулось Публічне обговорення Стратегії Бібліотеки КПІ на 2021-2025 рр. (87 учасників).
М.З.Згуровський
Дякую. Велику роботу зроблено з підготовки нової редакції Кодексу честі. Ви чітко доповіли про зміни на засіданні Конференції трудового колективу. Тож важливі положення було прийнято. Щодо круглого столу. Він не повинен бути єдиним і камерним. Має бути системна робота, яка охоплюватиме широке коло студентства. Ґрунтуватися вона має на моральній, ціннісній основі. Для студентів це повинно бути не чимось механічним – це відповіді на питання, хто вони є, про відносини з суспільством і таке інше. Тому спробуйте саме таким чином організовувати таку систему роботи.
О.М.Бруй.
Ми з плануємо після травневих свят разом з Наталією Валеріївною і, думаю, зі Студрадою та профкомом студентів розпочати організацію таких дискусій в студентському середовищі.
М.З.Згуровський
Залучайте до цього ще й заступників деканів з виховної роботи, щоб вони брали в цьому безпосередню участь. Адже вони знають своїх студентів, можуть проводити з ними якісь локальні обговорення. Це також було б важливо.
Директор департаменту управління справами М. О. Мазур
Ми завершуємо процес впровадження програми «Мегаполіс». Тепер переходимо до підготовки впровадження нової програми відділу кадрів. Нині ми спільно з департаментом економіки та фінансів і планово-фінансовим відділом займаємося штатним розписом, щоб ми могли спокійно залити його в електронний формат.
Ми підготували і передали до Державного архіву проєкт Положення про експертну комісію визначення цінності документів. Після того як Державний архів погодить проєкт, ми зможемо затвердити це Положення наказом по університету.
М.З.Згуровський
Віталію Йосиповичу Котовський, прийміть нашу щиру вдячність за вашу роботу над організацією створення і встановлення пам'ятника Олександрові Григоровичу Лелеченку. Ви з Анатолієм Васильовичем Валієвим буквально вистраждали його, і все вдалося. Далі слід працювати над пам'ятником Борисові Євгеновичу Патону, над меморіальними дошками Борисові Патону та Вікторові Бар'яхтару. Це великі постаті, пам'ять про яких ми також мусимо увічнити на території університету. Тому давайте спільно з Анатолієм Валієвим розглянемо і погодимо ескізи, щоб ми могли починати щільно працювати зі спонсорами. Зголосилися вже компанії та учні цих великих людей, які хотіли б узяти на себе фінансову участь у створенні пам'ятників своїм видатним вчителям.
Голова Ради з питань розвитку університету В. Й. Котовський
Хочу додати таку інформацію. Триває робота комісії з питань аудиту, в тому числі по корпусу №28.
На минулому тижні пройшло засідання Ради з питань розвитку. Його учасники розглянули два питання. Перше – про фінансування проєкту будівництва табору «Глобус» – Рада ухвалила виділення на це 350 тисяч гривень. І друге – про ремонт у корпусі №14 у зв'язку з переїздом кафедри – ухвалено рішення виділити на це 320 тисяч гривень.
М.З.Згуровський
Хочу подякувати вам за вашу участь спільно з Юрієм Івановичем Якименком і багатьма нашими колегами у підготовці та проведенні Конференції трудового колективу. Це щорічна, але дуже важлива, знакова робота.
Голова Об'єднаного профкому М. О. Безуглий
Дякую. Ми готуємо комплект документів цієї Конференції, оскільки ми їх мусимо подавати в різні структури.
Щодо результатів голосування. Ми вже маємо попередній підрахунок. Уже точно відомо, що кожна з постанов набрала необхідну кількість голосів, тобто всі рішення прийнято. Очікуємо на остаточні результати підбиття підсумків.
В.о. голови Студради Назар Булавко
По Конференції трудового колективу. Завершуємо роботу по студентській частині. Працюємо з підписними листами, сьогодні нагадаємо студентам про необхідність їх відправлення – можливо, хтось про це забув.
Серед інших заходів варто відзначити зустріч з компанією «LeoDoc». Ми обговорили питання її взаємодії з ресурсами КПІ й надання медичної допомоги студентам КПІ.
У мене є запитання до Вадима Анатолійовича щодо камер спостереження. Вони будуть встановлені як вебкамери для стримів на корпусах №1, №7 та іншіх? Чи це будуть камери лише для департаменту безпеки?
В.А.Кондратюк
Це камери, які передаватимуть інформацію на серверне обладнання департаменту безпеки. Вільного онлайн-доступу до них не буде. Інформація з цих камер зберігатиметься протягом місяця. Тобто, протягом місяця будь-яка людина, проти якої в зоні спостереження цих камер було скоєно якісь протиправні дії, матиме право за заявою до правоохоронних органів отримати відповідну інформацію.
Голова Студентського профкому Ігор Степанюк
Триває чемпіонат КПІ з шахів. Пройшло вже 26 змагань по факультетах. Сьогодні плануємо проведення ще 5. На цьому тижні плануємо завершити факультетські змагання і після свят провести університетські турніри. Учасники долучаються.
Щодо планів на подальшу роботу. Наразі прагнемо зосередити всі сили на підготовці до оздоровчого сезону. Віримо, що він відбудеться. Адже епідемічна ситуація дає підстави до стриманого оптимізму в цьому плані. Тому готуватимемо і ресурсну базу, і вирішуватимемо інші питання.
Хотів би ще висловити наші побажання щодо нового гуртожитку. Вже незабаром його буде здано в експлуатацію. Ми це бачимо під час щотижневих відвідувань спільно з Олександром Анатолійовичем Іщенком. Можливо, настав час приймати рішення щодо того, як цей гуртожиток буде заселятися. Я знаю, що він планувався для заселення аспірантами. Але я прогнозую, що після того, як заселяться аспіранти, там залишаться вільні місця. Тому, можливо, у зв'язку з тим, що можуть з'явитися вільні кімнати, комісії з поселення чи з побутових питань варто вже тепер попрацювати над тим, кого і як там селити, бо дуже хотілося б, щоб цей гуртожиток був зразу заповнений. Тобто, слід подумати, щоб він максимально ефективно використовувався, який матиме номер тощо.
І коротка ремарка з приводу вакцинації та пріоритетних груп. Передусім необхідно, щоб наші працівники хотіли це зробити. Бо пріоритетні групи нині просто можуть не виявити бажання вакцинуватися. МОЗ стверджує, що мають надійти великі партії вакцини, і за заявками колективів у понад 50 осіб будуть приїздити мобільні групи і щепити всіх охочих. Ми не можемо упустити цієї можливості, щоб у вересні повернутися до максимально можливої в цих умовах організації очного режиму навчання.
Ю.І.Якименко
Що стосується поселення. Ми цей гуртожиток умовно називаємо «науковим». Тобто там житимуть в першу чергу аспіранти, напевно, якщо будуть місця, житимуть і магістри.
Що стосується вакцинації. Ми працюємо зараз зі студентською поліклінікою. Звичайно, є відповідне рішення уряду про пріоритети в організації вакцинальної кампанії, і ми повинні їх враховувати. Але в будь-якому разі будемо намагатися, щоби в ближчі терміни максимальну кількість і наших співробітників, і наших людей, про яких ішла мова, вакцинувати. Все це обговорюється.
М.З.Згуровський
Питання заселення нового гуртожитку вирішуватиме комісія з поселення. Щороку вона приймає рішення щодо розміщення студентів, бо контингент змінюється, інколи збільшується чи зменшується, відбуваються зміни на факультетах тощо. Я абсолютно погоджуюся з тим, що цей гуртожиток бажано б було відвести для аспірантів, щоб допомогти цій категорії наших здобувачів вищої освіти гарними умовами проживання. Тим більше, що сьогодні число охочих навчатися за PhD-програмами в КПІ мало б бути значно більшим. І цей фактор, нехай і побутовий, може якоюсь мірою спонукати прийняти для себе рішення щодо вступу до аспірантури і сприяти збільшенню числа підготовлених аспірантів. Але вирішувати все має комісія з поселення. Юрій Іванович як її очільник, і Наталія Валеріївна як його заступниця разом з членами комісії мають провести дуже прискіпливу і уважну роботу, щоб максимально ефективно заселити новий гуртожиток. У зв'язку з цим, напевно, відбудеться перерозподіл місць в інших гуртожитках, тож поставитися до цієї роботи слід максимально уважно і, звичайно, за участю студентів і органів студентського самоврядування.
Ю.І. Якименко
Ми щотижня розглядаємо такі питання, і, звичайно, залучатимемо до цієї роботи й Ігоря Степанюка та Назара Булавка.