Учасники засідання профкому працівників КПІ ім. Ігоря Сікорського, яке відбулося 8 вересня, розглянули кілька питань. Першим у порядку денному стояло найнагальніше для початку нового навчального року питання: "Особливості організації освітнього процесу в університеті в умовах карантину". Другим – не менш важливе для колективу питання про фінансування університету на 2020/2021 н.р. Окрім того, було розглянуто особливості організації у період карантину оздоровчих заходів для членів профспілки та підбито деякі підсумки цьогорічного оздоровчого сезону.
Певна річ, найбільш жваво проходило обговорення першого питання, адже через пандемію нинішній початок навчального року докорінно відрізняється від того, до чого ми всі звикли. Про головні його відмінності розповів, відкриваючи засідання, голова профкому Михайло Безуглий. Потім він передав слово першому проректорові університету Юрію Якименку, який поінформував учасників засідання про деталі освітнього процесу в умовах карантину.
Отож перший проректор повідомив, що студенти 2 – 6 курсів продовжують навчатися в дистанційному режимі, а от перший курс навчатиметься в режимі змішаному. Тобто, для першокурсників частина занять проводиться дистанційно, а лабораторні та практичні заняття – в лабораторіях. Головна небезпека чатує на студентів не в лабораторіях, де можна організувати процес навчання та дотримуватися протиепідемічних правил, а в гуртожитках. Тому змішаний режим організовано таким чином, що дистанційне і очне навчання чергуватимуться. Наприклад, група першокурсників приїздить у понеділок. Вони знайомляться з університетом, викладачами, отримують студентські квитки, платіжні картки, ордери на поселення в гуртожитки на постійні місця. Навчання проходить з вівторка по четвер – 8 дисциплін (це 9 пар). Після цього група звільняє ці місця і продовжує навчання дистанційно, а до гуртожитку заїжджає інша група.
Юрій Якименко також відповів на запитання викладачів щодо організації освітнього процесу в умовах карантину. Запитання були різними, часом доволі гострими і не дуже коректними.
Отже на перше – "Чи можна вимагати від викладача роботу, якої немає в педагогічному навантаженні і яка не запланована в індивідуальному плані викладача?" – він відповів, що індивідуальний навчальний план (ІНП) при ненормованому робочому дні є тим документом (до речі, ще й фінансовим), який фіксує роботу викладача. Тож ІНП повинен відображати ті завдання, які викладач виконує. Коли у зв'язку з карантином за наказом по університету було здійснено перехід на дистанційний режим навчання, то відповідно мали бути внесені зміни і до індивідуальних навчальних планів. "Дистанційний режим роботи бюджетних державних організацій – це дуже відповідально, – зауважив Юрій Якименко. – Тому кожен керівник,
підписуючи табель, відповідає за роботу кожного працівника. Щодо роботи викладачів, то дистанційний режим – це не дистанційна форма навчання. Мова про повноцінний навчальний освітній процес за розкладом, виконання всіх форм занять, виконання всіх форм контролю (атестація, екзамени, заліки і захисти тощо). Працюючи в дистанційному режимі, викладач має використовувати усі форми навчання: лекції, семінарські заняття, тести, і при цьому не забувати спілкуватися зі студентами". Перший проректор нагадав і про те, що серед 1200 студентів було проведено опитування щодо якості дистанційного викладання і роботи викладачів і наголосив, що такі опитування проводитимуться і надалі, оскільки вони допомагають поліпшити якість дистанційного викладання, яке не повинно перетворюватися на просте розміщення конспектів лекцій чи освітніх матеріалів у MOODLE. Дистанційний навчальний освітній процес має бути повноцінним, наголосив перший проректор: студент мусить навчитися, а викладач має повністю відпрацьовувати своє навантаження і бути готовим реагувати на виклики часу. Юрій Якименко також повідомив, що при підготовці до занять у віддаленому режимі викладачі можуть використовувати аудіо та відео до занять. У цьому їм готові допомагати три університетські структури: Медіалабораторія, відділ технічних засобів навчання (хоча він і має дуже обмежені ресурси, але нікому з тих, хто звертається, у допомозі не відмовляє) та КБ інформаційних систем. Понад те, ІПО набирає слухачів на безкоштовні курси (підготовка в MOODLE) коштом університету.
Ще одне питання, яке цікавило викладачів, – чи необхідно створювати дистанційні курси для дисциплін зі спеціальності, набір за якою КПІ припинив і зараз лише довчаються декілька студентів?
"Тут має бути компроміс: з одного боку, ті студенти, що закінчують курс, мають його прослухати, – відповів Юрій Якименко. – Тож він має існувати. З іншого боку, вимагати ставити курс на стабільній основі, на довготривалий час не варто, адже все робиться на користь справи, і тому тут має бути довіра до факультетів і кафедр".
На запитання, навіщо розробляти дистанційні курси для магістрів-науковців, яких на кафедрах здебільшого по одній особі, він відповів, що цього ніхто не вимагає, адже у нас вибіркові курси. Тому за індивідуальними планами можна використовувати готові курси по окремих дисциплінах (особливо англомовні) із західних джерел.
Певне роздратування відчувалося в наступному запитанні-пропозиції: "В "Електронний кампус" не заведено дисципліни 2020/2021 н.р., платформа "Сікорський" не працює, регламент дистанційного навчання КПІ виконати неможливо, і невідомо, коли стане можливо. Викладачі користуються іншими програмами та технологіями. Пропоную скасувати вимоги до "ЕК" та платформи "Сікорський", оскільки адміністрація вчасно не підготувала їх". Утім, відповідь Юрія Івановича була цілком виваженою і переконливою: "Дійсно, в "Е-кампус" не заведено дисципліни 2020/2021 н.р. (станом на 8 вересня, коли проводилося засідання – прим. ред.), оскільки накази про робочі навчальні плани деякі підрозділи подали із запізненням та з помилками і це уповільнило роботу… Все буде завантажено, але зміщено в термінах за часом. На платформі "Сікорський" курси вже обновилися, а в "Е-кампусі" (навантаження викладачів і таке інше) до кінця тижня все буде довантажено. З 15 вересня "Е-кампус" працюватиме повноцінно".
Останнє запитання було радше схоже на не надто справедливу гнівну філіппіку: "Цікаво – скільки повноцінних дистанційних курсів з відеоуроками створило керівництво університету, факультетів? Зайдіть на платформу "Сікорський", і побачите – жодного. Не можете показати приклад – не вимагайте від інших".
"Коли ви вважаєте, що керівництву університету немає чого робити, окрім створення дистанційних курсів, [то ви помиляєтеся], – зауважив Юрій Якименко. – Ми можемо створювати курси, і я готовий помінятися місцями з будь-ким. Ми провели конференції світового рівня в дистанційному режимі, в яких взяли участь 28 країн, – 120 учасників, 2 пленарні засідання тощо. Керівництво університету отримує свою зарплату відповідно до своїх посадових обов'язків. До них не входить читання лекцій, хоча, водночас, всі вони вміють і можуть це робити. Це трохи провокаційне питання. Ми б хотіли, щоб приклади створення курсів були у викладачів, які мають на це бажання і час. Це їхня основна робота. Жодна посадова особа (ректор, проректор, декани) не працює за сумісництвом на викладацькій посаді".
З другого питання порядку денного виступив голова профкому Михайло Безуглий. Він поінформував учасників засідання про поетапне підвищення заробітної плати працівникам з 01.09.20, 01.01.21 і 01.06.22 та нормативні документи уряду, які врегульовують це підвищення, і повідомив, що поки що до реалізації заходів цього підвищення оздоровчі виплати для навчально-допоміжного персоналу будуть призупинені.
Заступник голови профкому Олександр Шейко доповідав з третього питання – щодо особливостей організації оздоровчих заходів у період карантину. Мова йшла передусім про організацію відвідування басейну ЦФВіС КПІ під час карантину. Для відвідування басейну працівниками-членами профспілки університету голови профбюро підрозділів повинні скласти список членів колективу фізичної культури свого підрозділу відповідно до форми, зразок якої розміщений на сайті профкому. Список подається в басейн один раз на квартал (тобто, у 2020 році – це 4-й квартал) до 30 числа (тобто, до 30.09). Кількість відвідувань на квартал складає 12. При відвідуванні басейну працівники мають пред'являти посвідчення працівника КПІ ім. Ігоря Сікорського, яке, водночас, є і перепусткою. З цього питання виступив і директор спорткомплексу КПІ ім. Ігоря Сікорського Андрій Гаврушкевич – він розповів про часи відвідування та роботу інших секцій. Окрім того, він також звернувся з проханням, за можливості, відвідувати басейн упродовж робочого дня, коли басейн майже вільний.
Директор департаменту майнових і соціальних питань С.А. Манзюк доповів про підсумки цьогорічного оздоровчого сезону, який проходив у непростих карантинних умовах. Через невизначеність щодо подальшого перебігу пандемії та ймовірності запровадження додаткових карантинних заходів, яка існувала наприкінці весни, навіть підготовка до нього розпочалася із запізненням – лише 25 травня. Відтак усі договори та дозволи оформлювались в екстреному режимі. Проте бази відкрилися, і заїзди почались за планом з 29.06.2020 року. Щоправда, перша зміна в ОК "Маяк" проходила без забезпечення відпочивальників харчуванням, але надалі бази надавали триразове збалансоване харчування.
С.А.Манзюк також повідомив, що в ОК "Маяк" було частково проведено косметичний ремонт кімнат, замінено частину труб, кранів, розеток тощо, а на березі моря було встановлено нові навіси від сонця. В СОТ "Політехнік" було відремонтовано дах в адміністративному корпусі та в альтанках. Утім, більшості робіт завадив карантинний режим та недостатня підготовленість до оздоровчого сезону.
Та хай би там як, загалом оздоровчий сезон пройшов вдало й наповненість баз перевищила прогнозовані результати на 50%. По "Маяку" вона становила 69 %. Кількість путівок зі знижкою отримали 126 співробітників, разом з ними оздоровились 65 дітей та онуків. Також було реалізо-вано 437 студентських путівок. СОТ "Сосновий" всього відвідали 138 співробітників і студентів (у тому числі було реалізовано 34 путівки). СОТ "Політехнік" відвідали 430 співробітників і студентів (у тому числі було реалізовано 14 путівок).
На базах відпочинку відповідно до рекомендацій МОЗ регулярно виконувалось оброблення поверхонь, проводився температурний скринінг працівників та відпочивальників, вони забезпечувалися антисептичними засобами, здійснювався контроль дотримання соціальної дистанції. Отож випадків захворювання на COVID-19 зареєстровано не було.
Наостанок Михайло Безуглий повідомив про деякі новації в оформленні грошової допомоги від профкому: тепер працівники-члени профспілки мають змогу отримувати її на картковий рахунок. Форму заяви про надання грошової допомоги розміщено на сайті профкому.