Якщо Вас немає в інтернеті, Вас не існує. Цю доволі сумнівну сентенцію чудово розуміє молодь. Діти і підлітки вже не уявляють собі інший спосіб пошуку, ніж той, для якого треба “клацати мишею”. Крутити диск чи гортати сторінки можуть люди, які ще не знають, яким зручним і швидким може бути пошук у мережі. Але для того, щоб пошук був ще й змістовним і корисним для нас, необхідно докласти зусиль. Наприклад, створити і супроводжувати власний сайт чи блог в мережі, викладати на ньому цікаву і бажано оригінальну інформацію і не забути змінити контакти, якщо телефонний оператор перейшов на новий код.

Зараз у світі понад 230 млн сайтів і 180 з них входять у мережу НТУУ “КПІ”. 90% інститутів і факультетів, а також 60% кафедр мають власні сайти (http://kpi.ua/portal). Ще 20 доменних імен залишаються незайнятими власниками – їх взяли, але ще не запустили проекти. Слід відзначити, що “зробити сайт” це тільки перший крок. Сайт діючої організації – це не книга, яку видали і поставили на полицю для читачів. Його треба постійно супроводжувати – оновлювати інформацію, розширювати наповнення, підтримувати зворотний зв’язок із користувачами.  Особливо показовою в цьому плані є приймальна кампанія. Кожне слово може бути вирішальним для чиєїсь долі. Тому потрібно не забувати перевіряти матеріали, викладені для абітурієнтів, слідкувати за змінами в правилах, орієнтуватися у поданні інформації на випускників шкіл і коледжів та їх батьків. Не можна обмежуватися викладанням зображення стенду – великий графічний файл незручно завантажувати і переглядати, а його вміст не індексується пошуковими системами. Вступники часто питають про предмети, які читаються на кафедрі, про місця роботи випускників, про відмінності між різними підрозділами, які готують за одним напрямом. Ці питання напевно звучать і на Днях відкритих дверей, але не всі абітурієнти можуть їх відвідати, а сайт може розширити вашу аудиторію  на весь світ, якщо ви докладете зусиль.

Ми контактуємо з багатьма адміністраторами і веб-майстрами університетських сайтів і часто даємо поради та практичну допомогу. Щоб спростити цей процес, у “Лабораторії Інформ” КПІ-Телеком зробили рейтинг Web-сайтів інститутів, факультетів та кафедр і виставили за адресою http://webometr.kpi.ua у розділі “Рейтинг сайтів”. Моніторинг та рейтинг буде проводитись 2 рази на рік (до 31 липня і до 31 грудня). Рейтинг, що є зараз, відноситься “до 31 липня 2010 року”. Які можна зробити висновки з Рейтингу.

По-перше, сайти, які займають місця далі сорокового, – це нові або ті, що не супроводжуються (якість супроводження буде оцінена після другого рейтингу). По-друге, є сайти, які мають гарні місця у Google і погані в інших пошукових системах. Для просування сайту треба його зареєструвати у цих пошукових системах. Правила реєстрації також надано на сайті  http://webometr.kpi.ua у розділі “Сайти КПІ”.

Виникає питання: чому більше півсотні кафедр не мають особистих Web-сайтів? Відповіді можуть бути різними. Розглянемо і спробуємо надати коментарі.

Відповідь 1. Вся інформація про кафедру є на сайті факультету (інституту).

Коментар 1-1. Всі великі вищі навчальні заклади мають ієрархічну побудову, і на кожному рівні повинна бути відповідна інформація;

Коментар 1-2. Кафедра є основним генеруючим елементом. Підготовка фахівців різних рівнів, методичних посібників для навчання, наукових публікацій та інше робиться на кафедрі і дуже дивно, якщо кафедра ховається за ієрархією вищого рівня. На наш погляд, кожна кафедра повинна мати своє обличчя у вигляді Web-сайту.

Відповідь 2. Інформаційні технології це не наш напрям роботи, ми не знаємо, як це робити самим, а грошей на замовлення сайту в нас нема. Думаю, що така відповідь буде у 90% тих, у кого немає сайтів.

Коментар 2-1. Зараз інформаційні технології увійшли в усі галузі, а якщо їх у вас нема, то, може, щось не те у “Вашому королівстві”;

Коментар 2-2. Дійсно, побудова та супроводження Web-сайтів вимагає певних витрат. Але основне – це інформаційне наповнення вашого сайту, а воно робиться зусиллями колективу кафедри під керівництвом завідувача кафедри. Матеріал повинен бути структурований. На наш погляд, відсутність цього і є основною причиною відсутності вашого Web-сайту. Тут у багатьох є одна суттєва помилка, яка добре характеризується виразом: “не можна осягнути неосяжного”. Можна надати лише одну пораду. Сайт – це динамічне представлення інформації і його, на відміну від друкованої інформації, можна швидко змінювати. Тому залишайте собі ще подальшу роботу.

Є можливість мінімізувати витрати на створення та встановлення Web-сайту. На першому етапі доцільно планувати скромне титульне оформлення – логотип кафедри (якщо він є), логотип факультету (інституту) та назва кафедри. Для спрощення супроводження та отримання додаткових можливостей при подальшому вдосконаленні треба використовувати CMS (системи управління контентом). Це оболонка, яка дозволяє керувати вмістом сайту. Змінювати вміст сайту можуть і викладачі, які не пов’язані з інформаційними технологіями. Зараз ці викладачі отримують певні бали у рейтингу викладачів.

Вибір розробника. Досвід показує, що 80% студентів старших курсів інформаційного напряму підготовки (ІПСА, ФІОТ, ФПМ, ІТС) виконають таку роботу. Вже три роки студенти кафедри СП-САПР ІПСА в першому семестрі першого курсу роблять особисті сайти як індивідуальні роботи, а на 4-му курсі роблять спеціалізовані сайти (їх роботи можна переглянути в InterNet). Є цікаві й особисті розробки: так, Євген Антонович як впровадження магістерської роботи розробив Web-сайт для журналу “Технологія та техніка друкарства” (http://druk.kpi.ua). Грамотно побудований методичний матеріал дозволив передати супроводження сайту секретарю редакції журналу Оксані Зоренко. Як впровадження дипломної роботи спеціаліста Миколи Перколаба надано шаблони персональних сайтів викладачам та студентським групам кафедри СП-САПР ІПСА, при цьому викладач може ввести свою інформацію у “новини” сайтів студентських груп. Адреси: http://cad.kpi.ua розділ “Сайти викладачів” чи http://telef.kpi.ua/teacher у розділі “Викладачі”.

Шляхи пошуку виконавця для розробки вашого сайту можуть бути різними, але оплачувати роботу треба. Не радимо звертатись до так званих розробників Web-сайтів за оголошенням. Причин багато, і основна – це те, що у Вас не InterNet магазин, а простий інформаційний сайт.

Розміщення сайту і надання адреси в InterNet (хостінг сайту) робиться в НТУУ “КПІ” безкоштовно, а всі витрати взяв на себе КПІ-Телеком. Встановлення сайту повинно супроводжуватись підготовкою викладача або співробітника, який в подальшому буде здійснювати адміністрування сайту, його авторів і користувачів. Наша спільна мета – якнайкраще представити роботу НТУУ “КПІ” в мережі.

О.П.Цурін, Н.О.Цуріна