Насичене та різноманітне життя студентів відрізняється великою перенапругою нервової системи. Навантаження, особливо у пору сесії, значно збільшується. Хронічне недосипання, порушення режиму дня та відпочинку, режиму харчування та інтенсивне інформаційне навантаження можуть призвести до негативних наслідків, наприклад, до нервово-психічного зриву. В подоланні виникнення таких ситуацій велику роль відіграє правильно організоване раціональне харчування, що зумовлює важливість якісної роботи центрів студентського харчування у вищих навчальних закладах.
Наприкінці минулого року до адміністрації університету почали надходити скарги від студентів щодо якості послуг мережі закладів Центру студентського харчування НТУУ “КПI”. З метою виявлення дійсного стану проблеми адміністрація університету ініціювала проведення соціологічного дослідження серед студентів, яке й було здійснено НДЦ “Соціоплюс” при факультеті соціології і права. В дослідженні взяли участь 603 студенти з усіх факультетів університету.
У результаті дослідження були отримані наступні дані. Третина студентів, що взяли участь в опитуванні, користуються послугами мережі закладів Центру студентського харчування НТУУ “КПІ” щодня. Ще чверть – декілька разів на тиждень, що говорить про достатньо великий рівень затребуваності цих закладів.
З іншого боку, 13,7% респондентів ніколи не користувались послугами мережі закладів Центру студентського харчування НТУУ “КПI“. Серед основних причин цього були названі такі: недовіра до санітарного стану зупиняє 33,8% студентів, ще 33,8% харчуються лише вдома, 31,3% не користуються послугами мережі закладів Центру студентського харчування через великі черги (діаграма 1).
Основною метою проведення дослідження було виявлення оцінки студентів, що користувались послугами мережі закладів Центру студентського харчування НТУУ “КПI”, щодо якості їх послуг. На жаль, отримані дані засвідчили, що 57,6% студентів оцінили якість надання послуг мережі закладів Центру студентського харчування як швидше низьку. Так, серед цих респондентів 21,7% визначили якість як однозначно низьку, а 35,9% – як швидше низьку, ніж високу. Високою якість надання послуг визнали лише 6,6% студентів, 35,7% студентів зазначили, що якість швидше висока, ніж низька.
Для розробки заходів, що могли б покращити ситуацію зі студентським харчуванням, необхідно було чітко визначити, які причини призводять до такої низької оцінки якості надання послуг. Виявилось, що найбільшою проблемою для студентів є великі черги (62,9% респондентів турбує ця проблема). Це пояснюється тим, що попит на послуги закладів студентського харчування є найбільш великим під час перерв, а під час занять – спадає. Крім того, як і очікувалось, ціни в цих закладах для студентів є високими – так зазначили 40,9% респондентів. Крім зазначених проблем, студентів турбує також санітарний стан закладів (34,4%) та несмачні страви (36,1%) (діаграма 2) .
Таким чином, проведене дослідження виявило, що, з одного боку, в університеті існує досить великий попит на послуги мережі закладів Центру студентського харчування, з другого ж боку, цей попит може бути сформованим більшою мірою відсутністю альтернативи, аніж якістю послуг, яка переважно визначається як низька.
Наостанок хотілося б звернути увагу на рекомендації студентів щодо покращення якості послуг закладів студентського харчування (діаграма 3). Всі вони детерміновані викладеними вище проблемами. А саме, студенти рекомендують знизити ціну харчування, розташувати більше пунктів харчування, звернути увагу на санітарний стан та якість приготування страв. І якщо деякі з цих рекомендацій неможливо реалізувати найближчим часом, то деякі з них вимагають лише докладання зусиль з боку керівництва цих закладів, наприклад, підвищення кваліфікації обслуговуючого персоналу або покращення інтер'єру.