Редакція "Київського політехніка" продовжує публікувати матеріали звітів проректорів університету про роботу у 2024 році. У цьому номері увазі читачів пропонується текст доповіді першого проректора Михайла Безуглого "Розвиток інституційних засад забезпечення якості освіти в умовах сучасних викликів" на засіданні Вченої ради КПІ ім. Ігоря Сікорського 10 березня.

 

Держава, її освітянська галузь, а відтак і університетські спільноти задля забезпечення стабільного функціонування продовжують розв'язувати складні задачі в умовах невизначеності, підтримуючи, а за багатьма напрямами й підвищуючи якість освіти.

Фундаментальним викликом, що стоїть перед університетами, є підтримка сталого контингенту здобувачів вищої освіти. Демографічна ситуація останнього десятиліття стала передумовою скорочення закладів вищої освіти в Україні, підвищуючи конкуренцію не тільки за місця державного замовлення, а й за контрактні. Пандемія COVID дещо пригальмувала ці процеси, проте повномасштабне вторгнення спричинило лавиноподібний відтік абітурієнтів. Навіть розташування окремих ЗВО в безпечних регіонах або лише дистанційний характер роботи інших ЗВО біля лінії зіткнення не дозволили уникнути загального скорочення контингенту студентів.

kpi images kpi images

КПІ ім. Ігоря Сікорського залишається найбільшим виконавцем державного замовлення в Україні за трьома рівнями вищої освіти , проте загальна чисельність здобувачів знижується. Державні гранти на здобуття вищої освіти були запроваджені для  розширення кількості вступників за рахунок бюджетного та приватного співфінансування, але при цьому підсвітили їхню кон'юнктурність за окремими спеціальностями. Гранти мають покрити вартість підготовки талановитих абітурієнтів з високим вступним рейтингом, яким для вступу в конкретний виш не вистачило місць на бюджеті. Водночас, і про це свідчить статистика використання грантів, зокрема на інженерні спеціальності КПІ, – ця модель має суттєві недоліки, які можна вважати певним обмеженням доступності вищої освіти з огляду на дві причини: по-перше, зависокий рівень прохідного балу для отримання гранту без диференціації за спеціальностями; по-друге, значна кількість вступників з високими балами – це діти, які мали доступ до якісної освіти в школах або можливість позашкільної підготовки до вступу на платній основі.

kpi images

Впливати на другу складову академічними заходами на рівні університетів украй важко. Ефективним інструментом цього є хіба що створення механізмів і програм із залучення представників бізнесу, у тому числі регіонального, для покриття підготовки до складання НМТ. Однак це передбачає індивідуальний підхід до окремих вступників в інтересах конкретного бізнесу. Подібну співпрацю КПІ вже розпочав з представниками Фастівської громади, провівши профорієнтаційні заходи для 130 школярів в інтересах НН ІМЗ, ХТФ, НН ММІ. На черзі опрацювання підходів і 8-10 тижневої програми в рамках "Освітньої ліги КПІ".

Ми добре навчились реалізовувати підходи в залученні потенційних вступників до університету. Для нас вони вже стали традиційними, проте ще 5 років тому вони в КПІ вважалися революційними, а для багатьох ЗВО залишилися непосильними до сьогодні. Підвищення якості організації та кількості залучення абітурієнтів є наслідком збільшення Днів відкритих дверей факультетів/НН інститутів та інших подій як проміжної складової до раундів КПІАбітFest. Окрім того, KPISchool, екскурсії капмусом, взаємодія з Малою академією наук, ефіри на YouTube, каталоги вступника, активні чат-боти з тисячма підписників є профорієнтаційною візитівкою університету, що активно оновлюється і розвивається.

kpi images

Важливим складником популяризації вступу до КПІ є відновлення інтернаціональної стратегії залучення до університету здобувачів. Це не лише  посилення ролі КПІ в міжнародних рейтингах, а й можливість забезпечити фінансову стабільність університету як в частині оплати праці, розвитку матеріально-технічної бази, так і напрацювання сталих контактів для проєктної та дослідницької взаємодії. Ще одним суттєвим акцентом є просвітницька місія щодо можливості навчання в КПІ українців, що перебувають за кордоном. Цей напрям не менш складний за попередній, разом з тим він спрямований не лише на вирішення завдань університетського рівня, а й на сприяння поверненню наших співгромадян, а також формування в них стійкого ототожнення свого майбутнього з Україною. Формами реалізації тут може бути дуальна освіта, індивідуальні освітні траєкторії для забезпечення рівного доступу до освіти, програми підготовки до вступу громадян старших 25 років, які перебувають поза межами України.  Ми закликаємо усі освітні підрозділи не нехтувати навіть найменшими можливостями, що дозволять залучати українців за кордоном до навчання в КПІ. Третім акцентом, вочевидь, стає активізація залучення до інженерної освіти дівчат. Гендерний дисбаланс тридцятирічного ставлення до технічної освіти не став перешкодою до появи талановитих фахівчинь, викладачок, винахідниць, управлінок. Це лише приклад, який, втім, повинен нині стати одним із напрямів профорієнтаційної стратегії факультетів і навчально-наукових інститутів.

kpi images

Не можна залишити поза увагою ресурс, який впродовж багатьох років за різних умов вступу забезпечував університет сталим притоком підготовленої молоді – це доуніверситетська підготовка . Попри переважно онлайн-формат її здійснення та обмеженість додаткових преференцій для вступу лише за окремими спеціальностями, доуніверситетська підготовка ще не розкрила свій величезний потенціал як у частині взаємодії з абітурієнтом, так і в залученості освітніх підрозділів до вирощування свого майбутнього студента. Зміна менеджменту Навчально-наукового Центру інноваційного моніторингу якості освіти покликана не тільки збільшити кількість слухачів підготовчого відділення та різноманітних курсів з підготовки до НМТ, ЕВІ та іншого – до числа його пріоритетів має увійти і перегляд підходів до організації та проведення ректорського контролю як частини самоаналізу фундаментальної та фахової підготовки здобувачів вищої освіти.

kpi images

Домінуючим підходом у формуванні інформаційної та медійної обізнаності про КПІ дотепер була децентралізована залученість освітніх підрозділів. Це часто ставало причиною розгубленості абітурієнтів та їхніх батьків не тільки через широкий спектр пов'язаних інформаційних ресурсів, але й у зв'язку з наявністю освітніх програм за однаковими спеціальностями, які, втім, закріплені за різними кафедрами, факультетами та ННІ. Отож нині в університеті активно формується Єдина Точка Входу для абітурієнта . Нею стане сайт https://vstup.kpi.ua/, який виконуватиме функцію орієнтувального хабу для вступників.

Водночас, час не стоїть на місці, а профорієнтаційна спрямованість роботи університету потребує нестандартних, асиметричних дій . Таких, які за останні роки стали нормою для сприйманості в середовищі 15-17-річних старшокласників. Якщо освітніх програм ЗВО не можна знайти в соціальних мережах, в яких майже "живуть" випускники середньої школи, надія на сайти кафедр і факультетів, а також на їхні фейсбук-сторінки, на які можуть звернути увагу батьки та люди старшого поклоніння, стає примарною. В основу створення нової інформаційної стратегії, особливо за тими підрозділами, за якими університет має багаторічну тенденцію до зниження контингенту, ми мусимо покласти результати соціологічного дослідження Центру аналізу та соціологічних досліджень (CISR) використання молоддю певних соціальних мереж, проведеного влітку 2024 року практично після завершення тогорічної вступної кампанії в Україні.

Іміджевий центр KPI4U, створений наприкінці 2024 року, покликаний трансформувати інформаційну структуру університету передусім задля посилення профорієнтаційної складової нашої діяльності. Проте левова частина цієї роботи полягає у формуванні актуального контенту саме його носіями, тобто освітніми підрозділами. Численні повідомлення про події, пов'язані з діяльністю керівництва університету, повинні бути замінені популяризацією статей науковців, викладачів, піаром наших винаходів і  розробок, стартапів і досліджень, а особливо історіями успіху наших студентів і випускників. Це усе те, що при атестації наукових установ відносять до критерію "Вплив закладу на громаду та суспільство". Якщо 104 кафедри університету підготують по 3 повідомлення на рік – ми забезпечимо постійну присутність університету в соціальних мережах упродовж навчального року. Якщо таких повідомлень буде по 5, ми вийдемо на рівень інформаційної достатності. Вважайте ці значення KPI (англ. кey performance indicators – ключові показники ефективності) кафедр у частині забезпечення централізованої пізнаванності університету на національному та міжнародному рівнях.

Звичайно, цілком слушними є зауваження колективу щодо того, хто займатиметься цим на кафедрах, факультетах, ННІ. І ось тут слід перейти до другого базового виклику для забезпечення якісної освіти – збереження та розвитку кадрового потенціалу.

У нинішніх надскладних умовах важливо не просто вчасно, а з випередженням реагувати на кадрові виклики, що полягають у збереженні якісного кадрового складу за умов відтоку професіоналів і здобувачів вищої освіти за кордон; забезпечення умов для професійного і кар'єрного зростання працівників; збереження науково-педагогічних колективів підрозділів в умовах відновлення "формульного" фінансування, яке вочевидь не може запрацювати для університетів з підвищеним коефіцієнтом у рівні оплати праці, оскільки усі показники враховують базові тарифні ставки.

Відповідно до чинного законодавства у контракті ректора прописані цільові показники діяльності закладу вищої освіти, досягнення яких керівник ЗВО повинен забезпечити у визначені контрактом строки, та механізм перевірки досягнення таких індикаторів. Саме з метою забезпечення досягнення цільових показників в університеті вже запроваджена і продовжує вдосконалюватися система ключових показників ефективності у контрактах проректорів за напрямами, деканів факультетів/директорів НН інститутів, завідувачів кафедр.

kpi images

Виконання завдань, які стоять перед університетом, неможливо реалізувати без продуманої та ефективної системи управління людськими ресурсами університету, яка враховує сучасні вимоги, зокрема стратегію планування, оцінювання, мотивації та розвитку персоналу. Підґрунтям реалізації такої стратегії є формування якісного кадрового складу шляхом прозорого конкурсного відбору НПП, функціонування системи оцінювання НПП, вдосконалення системи мотивації, формування кадрового резерву, підвищення кваліфікації тощо. Протягом 2024 року в університеті проведено конкурсний відбір на заміщення 729-ти вакантних посад НПП, зокрема 10-ти деканів/директорів, 17-ти завідувачів кафедр, 96-ти професорів та інших.

kpi images

Протягом останніх років в університеті функціонувала система рейтингів і звітності про виконання індивідуального плану, виконання ліцензійних умов провадження освітньої діяльності, результатів щосеместрового опитування здобувачів "Викладач очима студентів" і рейтингів НПП. Але система ця потребує оновлення та перегляду. Тому з метою упорядкування процедури щорічного оцінювання НПП, яка, до речі, передбачена Законом України "Про вищу освіту", та оптимізації різних видів звітувань в університеті вже розпочалася робота з розробки та впровадження інформаційної системи ЄДИНОГО щорічного наскрізного оцінювання, зокрема наказом №НОД/105/25 від 10.02.2025 затверджено показники для такого оцінювання.

Нагадаю, що визначення строків укладання контрактів з НПП здійснюється на основі рекомендацій Вченої ради, які базуються на найбільш вагомих показниках діяльності університету. Це істотний мотивуючий фактор для поліпшення НПП своїх досягнень у професійній діяльності, а в результаті – й університету загалом. Крім цього слід продовжувати формування кадрового резерву та омолодження колективу НПП шляхом залучення до викладацької діяльності випускників магістратури та аспірантури – це майбутнє нашого університету.

З огляду на постійні виклики, стрімкий розвиток інформаційно-комунікаційних технологій, науково-педагогічний працівник, щоб йти в ногу з часом, має постійно вдосконалювати свої навички та підвищувати кваліфікацію. У 2024 році підвищення кваліфікації в Інституті післядипломної освіти здійснило 510 наших НПП (за 11-ма програмами), 159 – пройшли стажування у провідних вітчизняних наукових, освітніх та виробничих установах і 101 НПП –  за кордоном.

Спростилося формування особової справи для участі у конкурсному відборі НПП. ЕКК тепер не вимагають зайвих паперів, зокрема скасовано деякі з додатків для подачі на конкурс. На черзі оновлення Положення про конкурсний відбір НПП, мета – ще більша уніфікація та скорочення процедур.

Цьогоріч в університеті введено в дію нову Стратегію розвитку, а також політики, що характеризують здатність університету до стійкості та сталого розвитку. Невід'ємною частиною цих фундаментальних документів є шляхи реалізації кадрової політики університету, зокрема: запровадження єдиної системи звітності без дублювання показників; конкурсний відбір при заміщенні вакантних посад; забезпечення умов для професійного і кар'єрного зростання працівників; збереження балансу між молодими фахівцями і досвідченими працівниками, передача досвіду, формування кадрового резерву; вдосконалення матеріальної та нематеріальної складових системи мотивацій та заохочень; забезпечення психологічного комфорту та належної соціальної підтримки працівників; вдосконалення системи опитувань працівників з метою отримання зворотного зв'язку щодо задоволеності умовами праці, врахування думки колективу працівників при прийнятті управлінських рішень; забезпечення рівних прав і можливостей для усіх категорій працівників; збереження корпоративного бренду та цінностей (традицій).

Особливо хочу акцентувати увагу на оновлені Умов вступу до закладів вищої освіти , які вчергове поставили університети перед екзистенційними викликами. Згідно з проєктом Порядку прийому в 2025 році планувалося змінити розрахунок конкурсного балу з врахуванням "профільності" четвертого предмету НМТ (для більшості технічних спеціальностей – це фізика або хімія).

При застосуванні формули проєкту 2025 року конкурсний бал для більшості вступників (які обирають, наприклад, іноземну мову) буде суттєво зменшуватись. Якщо перерахувати конкурсні бали, які в 2024 році визначалися за цією формулою, то половина вступників до КПІ за технічними спеціальностями не набере навіть мінімально необхідного балу 130 для участі в конкурсі на бюджет.

За результатами громадського обговорення проєкту Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2025 році, до якого надзвичайно активно долучився і наш університет, Міністерство освіти і науки зменшило вплив четвертого предмету НМТ, ввівши в знаменнику формули розрахунку конкурсного балу усереднене значення коефіцієнтів для четвертого "профільного" предмету та предмету, який складає вступник. Крім того, для спеціальностей ІТ галузі було зменшено ваговий коефіцієнт фізики з 0,5 до 0,4. Завдяки цьому для багатьох вступників до КПІ ім. Ігоря Сікорського підвищуються шанси на вступ навіть за умови складання інших вибіркових предметів, а не фізики.

kpi images

Інституціональним викликом забезпечення якості продовжують залишатися постійно змінювані процедури провадження освітньої діяльності, зокрема в частині акредитації освітніх програм. Це спонукає до постійної рефлексії у функціонуванні внутрішньої системи забезпечення якості освітнього процесу в КПІ. Так, минулого року на державному рівні запроваджено процедуру постакредитаційного моніторингу освітніх програм, але в КПІ ще на початку 2024 року розроблено та впроваджено систему внутрішнього постакредитаційного моніторингу, яка дозволяє на постійній основі моніторити виконання рекомендацій експертних груп і галузевих експертних рад. Влітку 2024 року відбулися зміни у процедурах акредитації освітніх програм, зокрема НАЗЯВО запроваджений так званий "перелік суттєвих недоліків" , який жорстко формалізував умови отримання умовної акредитації. Проте запроваджена відділом акредитації та ліцензування багатоетапна перевірка акредитаційних справ із залученням зацікавлених підрозділів дозволяє завчасно реагувати на виявлені недоліки та усувати їх у найкоротші терміни. Змінилися умови отримання акредитацій з визначенням "зразкова", тобто тепер по суті чітко визначено певні критерії, за якими необхідно отримати оцінки "А", що значно ускладнює взагалі саму можливість претендувати на зразкові акредитації. Попри це в нашому університеті здійснюється постійний моніторинг, імплементація та поширення кращих практик, виявлених під час проведення попередніх акредитацій, на інші освітні програми на етапі їх щорічного оновлення. В умовах посилення процесів інтернаціоналізації набуває ще більшого акценту практика акредитацій освітніх програм іноземними агентствами. Отриманий досвід роботи з румунськими та французькими експертами відкриває нам широкі можливості для збільшення кількості визнаних міжнародними агенціями освітніх програм і в наступних роках.

У 2024 році в університеті акредитовано за повною процедурою 32 освітні програми (4 бакалаврських, 25 магістерських та 3 докторів філософії), з них 2 – із визначенням "зразкова". Також три освітні програми бакалаврів пройшли процедуру міжнародної акредитації Румунським агентством із забезпечення якості вищої освіти. Шановні колеги, хочу звернути увагу, що за весь час в університеті акредитовано НАЗЯВО вже 242 освітні програми, що складає 86% від їх загальної кількості.

kpi images

Усі складники навчально-виховного напряму , а особливо поновлення їхнього  повноцінного функціонування, пов'язане зі збільшенням контингенту здобувачів вищої освіти, що перебувають на очному навчанні в університетському кампусі та проживають у  студентських гуртожитках. Суто організаційна робота, що домінувала протягом 2023 року, вже в середині 2024 показала стійку тенденцію для збільшення присутності і залученості до студентського життя та побуту на рівні, не нижчому за довоєнний період, проте зі зміщеними акцентами та більшою соціально-психологічною орієнтованістю.

Платформа КПІАбітInfo стала ключовим ресурсом інформаційної підтримки для вступників. У 2024 році розширено інформаційну підтримку вступної кампанії: створено консультаційний центр, розроблено пам'ятку для вступників тощо. Значну роль у цьому відіграли студенти-волонтери. Центр розвитку кар'єри ДНВР організовував десятки зустрічей, вебінарів і майстер-класів. Уже втретє відбувся міжуніверситетський захід "Час працювати", що об'єднав 14 університетів і 60 компаній. Спільно з Міністерством стратегічних галузей промисловості реалізовано два заходи в рамках кар'єрного проєкту "Молодь ОПК". Університет розширює партнерську мережу: в 2024 році додано 172 нових партнери, загальна кількість досягла 757. Водночас база договорів постійно оновлюється, враховуючи чинність угод та репутаційні ризики.

Традиційно у вересні на факультетах та в навчально-наукових інститутах проходять Дні першокурсника. З переходом на змішане навчання ці заходи проводилися у рамках KPI First Year марафону. 31 серпня 2024 року студенти особисто знайомилися з викладачами, старшокурсниками, отримували студентські квитки, настанови з академічної доброчесності та брали участь у масштабному фестивалі на вул. Політехнічній. Для швидкої адаптації першокурсників до університетського середовища проведено KPItalks "Roadmap по КПІшці", а протягом року першокурсників інформували через офіційні ресурси.

kpi images

У 2024 році зареєстровано 28 нових гуртків освітнього та наукового спрямування. Загалом у гуртках займається понад 1900 студентів. Більшість адаптувала діяльність до сучасних викликів, зокрема співпрацюючи з військовими.

Важливими впродовж року були заходи національно-патріотичного виховання . Організовано вишколи та заняття з тактичної медицини. До визначних дат (День Незалежності, День ЗСУ тощо) готувалися інформаційні дописи, проводилися зустрічі з військовими.

Через карантин і повномасштабне вторгнення в Україні призупинено другі етапи Всеукраїнських олімпіад, проте в КПІ проведено 69 конкурсів, до участі в яких залучено понад 3800 студентів. Також проведено 10 хакатонів, зокрема NASA Space App Challenge, AI for Defence тощо.

Студенти організовували квартирники, кінопокази, конференції, хакатони. Волонтерський рух залишається важливою складовою іміджу університету, а активна студентська спільнота підтримує всі ініціативи.

kpi images

За напрямом академічної мобільності в 2024 році головним викликом стало ухвалення постанови Кабінету Міністрів України № 366, яка регламентує виїзд у межах академічної мобільності військовозобов'язаних студентів за кордон на один семестр. Це потребувало оновлення нормативної бази та документів, у тому числі й тих, які визначають  питання персональної відповідальності учасників щодо дотримання законодавства України та обов'язкового повернення для визнання результатів мобільності.

Кількість програм академічної мобільності та нових партнерів зросла, зокрема завдяки співпраці в межах альянсу ENHANCE, що сприяє подальшій інтернаціоналізації освітніх програм та структурних підрозділів університету.

У 2024 році призначено 45 іменних стипендій. Це відображає позитивну динаміку наукових досягнень студентів. Кількість соціальних стипендій зросла через збільшення студентів-пільговиків, зокрема внутрішньо переміщених осіб і дітей учасників бойових дій. Обсяг фінансування комерційних стипендій зріс у 2023 році, однак у 2024 році зафіксовано незначне їхнє зменшення через скорочення підтримки з боку окремих компаній. Водночас кількість партнерів та розмір стипендій за деякими договорами зросли.

Аналіз активності студентів у межах додаткових балів показав зниження на початку війни, але вже в 2023 році, попри енергетичні проблеми, спостерігалося зростання, а в 2024 році активність перевищила довоєнний рівень.

kpi images

Центр консолідації студентів відновив роботу після перерви, спричиненої повномасштабним вторгненням. Відновлено гуртки "Музична майстерня" та "Dance Hub", що стали важливими осередками підтримки студентів.

Організовано конкурс талантів "KPI ART", що об'єднав студентів у чотирьох номінаціях: вокал, хореографія, музичне та театральне мистецтво. Також проведено OPEN AIR "Пікнік з ЦКС", який включав майстер-класи, арт-терапію, фудкорт, фотовиставку та кінопокази.

Зміна формату проведення семестрового контролю в 2022 році зумовила сплеск показників своєчасного складання сесії, оскільки екзамени проводилися у дистанційному форматі з перерахунком рейтингу. Надалі відбулося повернення до традиційних форм контролю, що зменшило відсоток вчасного складання, проте сприяло дотриманню дедлайнів та поверненню до довоєнних вимог. Зимові сесії перших років війни через блекаути мали подовжені терміни, що також вплинуло на зростання показників успішності. Аналіз результатів літніх сесій показує, що в 2022 році спостерігався найвищий відсоток оцінок "відмінно" та "дуже добре" за останні 5 років. У 2023 році показники наблизилися до довоєнного рівня, і це опосередковано демонструє певне відновлення вимогливості викладачів.

У 2023/2024 навчальному році зросла кількість відрахованих, що пов'язано зі збільшенням кількості дисциплін, які вивчаються очно. Це стало викликом для студентів, які вже звикли до дистанційного формату навчання.

Академічні відпустки та повторне вивчення дисциплін набули поступового зростання у воєнні роки, що свідчить про гнучкість системи до обставин студентів. Найбільшу  кількість академічних відпусток зафіксовано в 2022 році, надалі їх кількість зменшувалася. Запити на повторне вивчення дисциплін постійно зростають. Це є позитивним сигналом усвідомлення важливості якісного навчання, але водночас створює ризики зниження відповідальності студентів за вчасне виконання поточних завдань.

Відділ соціально-психологічної роботи продовжує активно підтримувати студентів і працівників університету. У психологічному напрямі спостерігається зростання запитів, особливо пов'язаних із війною. У 2024 році їхня кількість перевищила показники 2022 та 2023 року, що свідчить про довготривалий вплив воєнних подій на сім'ї студентів. Збільшення числа запитів спричинило зростання штату психологів. Окрім індивідуальної підтримки ширше впроваджуються групові форми роботи.

Соціальний напрям розвивається динамічно: якщо на початку війни акцент робили на заходах соціально-культурного характеру, то нині значна увага приділяється профілактиці здорового способу життя та ментальному здоров'ю. Проведено масштабні ігротеки, тренінги з відновлення та стресостійкості, жіночої самооборони, щосеместрово організовуються Дні донора крові, а також відвідування притулків для тварин.

Соцслужба КПІ підтримує студентські ініціативи, зокрема проєкт "Світіння", у межах якого виготовляються окопні свічки. Активно розвивається комунікація через соціальні мережі, що сприяє ширшому залученню студентів.

Чинний режим здійснення освітнього процесу продовжував вимагати від інформаційних систем університету не лише стійкості, але й повного функціоналу та своєчасного оновлення. У 2024 році Конструкторське бюро інформаційних систем (КБІС) університету активно працювало над покращенням цифрової інфраструктури, спрямовуючи свої зусилля на реалізацію ініціатив Міністерства цифрової трансформації. Це включало серію стратегічних та оперативних кроків для підвищення рівня інформатизації університетської діяльності.

На початку року бюро впровадило систему керування проєктами JIRA. Це дозволило збільшити прозорість робочих процесів, оптимізувати розподіл задач і покращити комунікацію в команді розробників. Значну увагу було приділено безпеці комунікацій, відповідно до національних рекомендацій з кібербезпеки.

Розширення команди, у тому числі за рахунок активних представників студентського самоврядування, та покращення технологічного стеку були ключовими аспектами роботи КБІС у 2024 році. Було залучено нових фахівців, що дозволило підсилити проєктні групи та розширити спектр компетенцій підрозділу. Крім того, було визначено та уніфіковано вимоги для усіх проєктів – це забезпечило підвищену концентрацію у розробці та спростило подальшу підтримку програмного забезпечення.

У межах поліпшення матеріально-технічної бази бюро закупило нове обладнання для комп'ютерних класів і розпочало ремонт та модернізацію застарілої комп'ютерної техніки. Ці заходи допомогли забезпечити студентам і викладачам сучасні технологічні ресурси для навчання та досліджень.

Однією з основних задач КБІС у 2024 році було підвищення інтеграції освітніх даних. Завдяки розробленому прикладному програмному інтерфейсу (API), бюро успішно завантажило значну кількість освітніх даних у систему "MyKPI". Процес виявив, і продовжує виявляти, окремі баги в системі, які оперативно виправляються. Робота з освітніми даними також включала адміністрування та періодичне оновлення системи "Електронний кампус", що забезпечувало актуальність і доступність навчальних матеріалів для студентів.

У контексті підтримки навчального процесу КБІС забезпечило ліцензійне програмне забезпечення для діяльності комп'ютерних класів та провело низку заходів (покращення інфраструктури, обладнання і програмного забезпечення) для безперебійного проведення іспитів і навчальних занять.

Також важливим аспектом роботи бюро було підтримання загальноуніверситетських інформаційних систем, забезпечення безпеки даних і проведення аудитів для забезпечення їхньої відповідності вимогам сучасних інформаційних технологій. Зокрема, було задіяно значні зусилля для інтеграції та оптимізації різних адміністративних, освітніх і фінансових систем, що підвищило ефективність управління університетом і забезпечило більшу надійність інформаційної інфраструктури.

Важливим етапом приведення наявного спектру інформаційних систем університету "під єдину парасольку" стало розроблення та початок впровадження системи ідентифікації KPI ID, яка дозволить верифікувати користувача, його статус (здобувач вищої освіти або працівник університету) і надавати права доступу до усіх пов'язаних ресурсів: MyKPI, "Електронного кампусу", сервісів бібліотеки, КПІ Телекому, Студентського містечка, в перспективі – єдиної системи оплати послуг в університеті. До речі, цю ідею було покладено в колаборацію з іншими університетами України і Європи в межах подачі проєкту рівня Erasmus K2 "SMARTUM".

У 2024 році Спортивно-оздоровчий комплекс КПІ ім. Ігоря Сікорського пройшов значні зміни та вдосконалення, спрямовані на підвищення якості спортивних послуг та залучення студентів до активного способу життя. Центр фізичного виховання та спорту було реорганізовано у Спортивно-оздоровчий комплекс, до якого увійшли нові підрозділи, зокрема Центр студентського спорту, Відділ спортивних клубів, Відділ майданчиків "Малого спортивного ядра" та Центр психічного та фізичного відновлення. Метою реорганізації є створення нових змістів і напрямів у роботі, зокрема посилення реабілітаційної складової відновлення наших ветеранів, їх залученості та адаптації до цивільного життя. Значними викликами при цьому є, безумовно, оновлення матеріально-технічної бази, особливо з позицій забезпечення інклюзивності та безбар'єрності об'єктів і спортивних майданчиків. Автономія комплексу – це напрям адміністративних та управлінських зусиль нового керівництва. Позитивні результати цих зусиль вже мають фінансове підтвердження: тільки за четвертий квартал 2024 року Спортивно-оздоровчий комплекс отримав майже 40% своїх надходжень за увесь рік, забезпечивши перевиконання річного кошторису на 12%.

Спортивно-оздоровчий комплекс КПІ ім. Ігоря Сікорського надає широкий спектр послуг як для студентів і співробітників університету, так і для зовнішніх відвідувачів, забезпечуючи необхідні умови для спортивної, спортивно-масової та фізкультурно-оздоровчої діяльності, зокрема із наданням платних послуг фізичним та юридичним особам. За цим напрямом розробляються нові підходи до наповнення платних послуг та залученості працівників спортивно-оздоровчого комплексу, а також викладачів  кафедри технологій оздоровлення та спорту. У структурі Спортивно-оздоровчого комплексу функціонує Центр студентського спорту, на базі якого ефективно поєднується фізичне виховання зі спортивною і фізкультурно-оздоровчою роботою й організовано спортивні секції та клуби. Загалом спортивна робота проводиться із залученням 23-х спортивних секцій, на базі яких сформовано 10 збірних команд – з баскетболу, футболу, волейболу, спортивної аеробіки, єдиноборств та інші. Безперечно, тенденція залучення студенів до вибіркових дисциплін зі спортивних компетентностей залишає бажати кращого і об'єктивних причин цьому більш ніж достатньо. Проте відкриття нових освітніх програм другого рівня "Ерготерапеія" спеціальності І7 "Терапія та реабілітація" та "Фізкультурно-спортивна реабілітація та організація діяльності оздоровчо-спортивних закладів" спеціальності А7 "Фізична культура і спорт", асиметричні підходи, що проробляються спільно Центром студентського спорту та освітніми підрозділами, здатні забезпечити синергію для повернення студентів у спортивні зали, на майданчики та в басейн.

З метою залучення нових відвідувачів, просування Комплексу як бренду, інформування громадськості щодо заходів, які відбуваються у комплексі, восени 2024 року відновлено доступ та роботу його веб-сайту (https://sport.kpi.ua), facebook-сторінка (https://www.facebook.com/sport.kpi.ua/?locale=uk_UA/); телеграм-канал (https://t.me/sport_kpi/), які з вересня 2021 року не працювали. Здійснюються заходи з автоматизації процесів оплати і доступу відвідувачів до отримання індивідуальних спортивно-оздоровчих послуг.

kpi images

До активної роботи в 2024 році повернувся і Центр культури та мистецтв університету . Відновлено студентський конкурс талантів "КПІ-АРТ", проведено низку благодійних концертів на підтримку ЗСУ. Колективи ЦКМ взяли участь у "Поляні ФЕСТ", "Дні першокурсника", відзначенні Масляної, новорічних привітаннях та відеопривітаннях КПІшників. Усього до студентськів заходів і творчих колективів було залучено близько 500 учасників. Варто відзначити, що усі творчі колективи ЦКМ – а це Народна капела бандуристів, Народний ансамбль танцю "Політехнік", Народна студія живопису і графіки "Гармонія", Народна академічна хорова капела, Колектив сучасної хореографії театр-танцю "АРТ-балет", Вокальна студія "СОЛО", Вокальний ансамбль "Сьоме почуття", Колектив сучасної хореографії "Ейч ді Тім" – не лише були активними учасниками університетських заходів, а й популяризували університет на міжнародних і всеукраїнських конкурсах, концертах, акціях. У Картинній галереї ЦКМ КПІ ім. Ігоря Сікорського регулярно організовувалися персональні та тематичні виставки, що привертали значну увагу як студентів, так і працівників університету. Послуги, що надавав ЦКМ, також продемонстрували тенденцію до зростання. Це, з одного боку,  свідчить про повернення до стійкого попиту, а з іншого, полегшує навантаження на бюджет університету.

Попри виклики воєнного часу, наша Бібліотека продовжила розвиватися як сучасний інформаційно-освітній хаб, що відповідає потребам університетської спільноти й забезпечує якісну підтримку освітнього, наукового та культурного життя КПІ. У 2024 році фахівці Бібліотеки прийняли більш як 215 000 користувачів, із них понад 81 000 відвідали бібліотеку очно. У 2024 році колектив Бібліотеки КПІ вже вдруге у своїй історії здобув перемогу у Всеукраїнському конкурсі "Бібліотека року", який щороку проводиться Українською бібліотечною асоціацією. Забезпечив її проєкт "Сучасний освітній безпечний простір CLUST SPACE". Цей простір розпочав свою роботу 25 січня 2024 року і став першим в Україні смартукриттям на базі бібліотеки. Його створення дає можливість організувати безпечний та безперервний освітній процес. CLUST SPACE –  мультифункціональний простір з усіма принадами коворкінгу, читальної зали та функціями укриття, в якому наші користувачі, а особливо студенти, мають всі можливості для розвитку своїх ідей та проєктів. За 10 місяців роботи у CLUST SPACE відбулося понад 150 заходів різного рівня й масштабу: конференції, презентації, шахові турніри, відкриті лекції, круглі столи, форуми, хакатони, майстер-класи, воркшопи. Значну частину заходів присвячено оборонній тематиці: круглий стіл "Інноваційні безпілотні системи та технології", конференція "Об'єднуй, вдосконалюй, захищай" з проблем інноваційних безпілотних технологій для потреб Збройних Сил України, перший відкритий інженерний конкурс для школярів "Збудуй свою МРІЮ" спільно з компанією "Боїнг Україна", ІV Всеукраїнський інженерний хакатон SmaRTF тощо. Бібліотека стала справжнім плечем сили для КПІшної спільноти, оскільки як надає інформаційну підтримку для навчального процесу та дослідницької діяльності, так і згуртовує спільноту довкола важливих активностей, серед яких і допомога нашим військовим.

До того ж навіть у найтемніші часи у Бібліотеці є місця для навчання. Адже Бібліотека – один з перших підрозділів університету, де з'явилася автономна система електрозабезпечення. Завдяки їй вдалося забезпечити безперебійну роботу електронних ресурсів, а в самій Бібліотеці – стабільний Wi-Fi та освітлений хол 3-го поверху з працюючими розетками.

Підбиваючи підсумки, хочу подякувати колегам з усіх підрозділів, які забезпечили високі професійні результати та продемонстрували незламність і стійкість у забезпеченні життєздатності КПІ ім. Ігоря Сікорського в 2024 році!

Дата події