Складання різноманітних рейтингів – надзвичайно популярна справа в усьому світі. Конкуренція зростає, інформація поглинає, а стислий список “найкращих” дозволяє заощадити час, а відповідно й гроші. До того ж, як зазначає Міністерство освіти і науки України, пропонуючи власну систему оцінювання, рейтинги сприяють відкритості та прозорості вищої освіти. “Ранжування вищих навчальних закладів потрібно абітурієнтам та їх батькам для вибору ВНЗ, адміністрації ВНЗ для ефективного адміністрування; роботодавцям для вибору якісної робочої сили; уряду та політикам для формування стабільної нормативно-правової бази...”, – говориться у звіті за 2007 рік.

Особливо поширені рейтинги в мережі Інтернет. Достатньо підрахувати кількість відвідувань сайтів за Вашим списком, щоб скласти власний рейтинг популярності ресурсів. Місце в таких переліках відображає більше уподобання відвідувачів сайту, ніж реальний стан справ. Але існують мережеві проекти, розробники яких створюють цікаві рейтинги з важливими параметрами аналізу. Участь у них і, відповідно, отриманий результат мають спонукати учасників до покращення власної діяльності.

Один з таких доволі відомих рейтингів запропонувала іспанська лабораторія Cybermetrics, яка належить до дослідницької групи CSIC – складової іспанського Міністерства освіти – “Webometrics Ranking of World Universities” (http://www.webometrics.info). З 2004 року двічі на рік здійснюється ранжування мережевої присутності ВНЗ зі всього світу. На даний момент аналізується близько 13000 установ вищої освіти з майже 18000 закладів, включених у Всесвітню базу вищої освіти (WHED). Серед них 11 українських ВНЗ ввійшли в опублікований перелік 4000.

Одним із важливих компонентів рейтингу є вибір параметрів, за якими оцінюється ВНЗ. Для аналізу взято 4 параметри:

* Розмір (Size) – число сторінок, регенерованих з чотирьох пошукових ресурсів – http://google.com, http://yahoo.com, http://live.com (http://msn.com), http://exalead.com. Відповідно, матеріали сайту мають бути публічними і досяжними із зовнішніх джерел, включаючи досяжність для пошукових роботів із зазначених ресурсів. Тобто, сайти з внутрішньої мережі НТУУ “КПІ”, ресурси FTP та бази з авторизованим доступом або неправильно оформленим файлом robots.txt не враховуються;

* Видимість (Visibility) – число унікальних зовнішніх зв\'язків (external links) на університетський домен. Дані беруться у Yahoo, Live Search, Exalead. Наприклад, у Вікіпедії (глобальній відкритій енциклопедії) є матеріал про наш університет і посилання на наш сайт до нього – маємо зовнішнє посилання. Чим частіше на сторонніх ресурсах вказують наші адреси – тим більше у нас зовнішніх зв\'язків;

* Цінні файли (Rich files) – файли у форматах, які зазвичай використовують автори для представлення та поширення власних робіт. Враховуються файли MS Word (*.doc), PowerPoint (*.ppt), Adobe Acrobat (*.pdf), PostScript ps, а також деякі інші (дані отримуються від Google). Автори рейтингу вважають, що велика кількість таких документів засвідчує, що на сайті зберігаються не тільки адміністративні звіти, але й наукові матеріали;

* Scholar – Google Scholar дозволяє оцінити кількість наукових матеріалів і їх цитованість для кожної академічної установи. Ці результати враховують публікації, звіти та інші академічні матеріали.

Вага цих параметрів така: Розмір-0.2, Видимість-0.5, Цінні файли-0.15, Scholar-0.15.

Окрім зазначених вище пошукових систем, використовуються дані ще від teoma.com, gigablast.com. Вважається, що всі вони мають великі, незалежні, створені власними силами бази даних, а їх система відновлення дозволяє фільтрувати результати в межах доменних зон.

Як видно зі змісту наведених параметрів, здійснюється спроба оцінити наукову діяльність академічної установи. Можна назвати багато недоліків такої оцінки. Це і формалізм та просування програмного забезпечення певних комерційних компаній, і неможливість оцінити реальне значення результатів наукових досліджень, і пріоритетність англомовних публікацій та інше. Але ця оцінка охоплює важливі сторони діяльності наукових організацій і вимагає присутності цих організацій в Інтернет.

Згідно з даними Webometrics, НТУУ “КПІ” зайняв 2205 місце з 4000 університетів світу , і попереду нас з України лише КНУ ім.Т.Г.Шевченка – 1481 місце.

Фактично це не положення Web-сайтів, а стан оприлюдненої наукової роботи, оціненої за інформацією, що надано на сайтах університетів.

Є цікава фраза в описі Webometrics: “Якщо Ви вважаєте, що отримали не гідне для Вас місце, то змініть мережну політику”. Аналізуючи стан Web-сайтів НТУУ “КПІ”, до цих слів варто додати вимогу змінити ставлення до електронних засобів інформації.

Інформаційний простір НТУУ “КПІ”

Основним джерелом інформації в сучасному глобалізованому світі є Web-сайт. Гістограму, що показує збільшення кількості Web-сайтів у мережі НТУУ “КПІ”, наведено на рисунку.

Інформаційний простір НТУУ “КПІ” сьогодні створюють понад 150 Web-сайтів, і їх кількість постійно збільшується. Нагадуємо, що згідно з рішенням Адміністративної ради університету, НТО “КПІ-Телеком” безоплатно надає доменні імена та хостинг підрозділам, громадським організаціям та ініціативним групам нашого ВНЗ. Понад 100 з них цим уже скористалися.

До мережі університету входять сайт НТУУ “КПІ”, сайти інститутів, факультетів, кафедр, наукових підрозділів, навчальні ресурси, міжнародні проекти та деякою мірою студентські сайти. “Міра” визначається використанням університетського доменного імені. Мережеві проекти, які не входять у зону kpi.ua, вважаємо нашими тільки ми. Для Webometrics – це сторонні ресурси, які не враховуються рейтингом. Навіть якщо вони повністю присвячені КПІ або його підрозділам.

Доступ до першого рівня навігації всіх сайтів інформаційного простору НТУУ “КПІ” забезпечує Web-портал. Якщо Ви не знайшли свій сайт у переліку, скоріш за все, Ваш адміністратор забув чи не захотів його зареєструвати на сайті

Розвиток Web-порталу, який здійснює НТО “КПІ-Телеком”, включає роботи, що частково виконані і знаходяться в дослідній експлуатації – автоматичний аналіз можливостей серверів підрозділів та термін останнього їх поновлення, автоматичний аналіз змін на сайтах порталу, автоматизований аналіз інформаційного наповнення сайтів порталу, автоматизований аналіз застарілої інформації на сайтах порталу, пошук інформації на порталі. Ці роботи пов\'язані з автоматичним аналізом сайтів і дозволяють глибше розуміти роботу Webometrics.

Чому низький рейтинг?

Обсяг інформаційного простору НТУУ “КПІ” достатньо великий і теоретично ми могли б випередити тих, хто обігнав нас у переліку. Але, якщо переглянути його вміст, то отримане місце можна вважати дуже високим. Пов\'язано це з тим, що на багатьох сайтах інформація застаріла, не поповнюється, відсутні мовні версії. Досить часто замість повнотекстового матеріалу стоїть телефон відповідальної особи. Замість створення нової сторінки виправляється стара, а новинна інформація взагалі з часом видаляється (замість переведення в архів).

Розглянемо лише деякі найбільш вагомі причини.

  1. Недостатня увага до функціонування сайтів. Нині вже не можна зробити сайт – і забути про нього. Це не книга – це щоденна інтерактивна газета, яку користувач бачить 24 години на добу і 7 днів на тиждень, і не можна кожний раз пропонувати користувачам номер за позаминулий рік. Інформацію потрібно оновлювати, розширювати, пропонувати нові послуги і постійно відслідковувати потреби Вашої цільової аудиторії – абітурієнтів, студентів, науковців або інших груп.
  2. Відсутність матеріалів, які оцінюються даним рейтингом. Мова йде про повнотекстові наукові роботи (найкращий випадок) або реферативні матеріали.
  3. Недостатнє анонсування заходів, подій, проектів на загальноуніверситетському сайті та сайтах підрозділів. Ми маємо більше співпрацювати. Наприклад, за рахунок експортування каналів новин (RSS).
  4. Практична відсутність сайтів наукових підрозділів і держбюджетних тем;
  5. Поганий стан мовних версій сайтів.
  6. Відсутність практики оцінювання наукових досягнень за присутністю в Інтернет та зовнішніх посилань на роботи.

Повноцінна присутність в мережі можлива лише за умови об'єднання зусиль багатьох підрозділів та авторів.

Заходи для підняття рейтингу

Багато університетів ставляться до всесвітніх рейтингів з часткою скептицизму – неможливо порівняти настільки різне. Проте, отримані нами результати чітко вказують, що присутність нашого ВНЗ в мережі недостатня. Потрібно терміново здійснити низку заходів, які дозволять покращити наші показники і до того ж будуть корисними для студентів та співробітників КПІ.

Першочергові дії:

  1. Нагадати керівникам підрозділів про необхідність постійного супроводження сайтів – їх просування в мережі (в тому числі реєстрації) та розвитку. Адміністратор сайту має бути забезпечений робочим місцем, постійно контактувати із співробітниками підрозділу, університетськими колегами, налагоджувати зв\'язки з дружніми сайтами України та світу. За відсутності комп\'ютера та доступу в мережу не може бути й мови про ефективний сайт;
  2. Усебічно розширювати вміст сайтів. Це не тільки навчально-методична та наукова інформація, а й адміністративні й новинні матеріали. Webometrics радить розміщувати ретроспективні матеріали, включаючи історичну інформацію, відео- та фотозвіти. Можлива також конвертація важливих неелектронних ресурсів. Наприклад, приведення накопичених електронних статей та підручників до вигляду, який сприймається Webometrics;
  3. Провести комплекс заходів щодо зміни ставлення до електронних засобів інформації (доповнення до оцінки рейтингу викладачів та науковців, корекція штатних обов'язків, обов'язкова наявність сайтів журналів, наукових підрозділів, держбюджетних тем та інше);
  4. Упорядкувати надання інформації про ВАКівські поліграфічні видання на відповідних Web-сайтах університету;
  5. Розширити мовні версії. Можна прогнозувати, що вище 1000 місця без повних мовних версій піднятися неможливо (для Інтернет українська мова, як і російська, фактично – локальні мови). Мовні версії, особливо англійську, бажано створювати не тільки для візитної (презентаційної) інформації, а й для наукових документів.

Подальші дії:

  1. Розробити комплекс заходів щодо популяризації сайтів мережі НТУУ “КПІ”;
  2. Актуалізація та розширення вмісту сайтів;
  3. Надання інформації в Інтернет про стан Web-сайтів підрозділів.

Виконання цих заходів вимагає не стільки рейтинг, скільки перспективний напрямок розвитку університету.

М.Ю.Ільченко, О.П.Цурін, Н.О.Цуріна