Серед громадських проектів, які були запропоновані викладачами і студентами нашого університету і стали переможцями конкурсу Київської міської державної адміністрації "Громадський бюджет 2017", є проект зі створення студії для виробництва масових відкритих онлайн-курсів "Belka MOOC" в НТБ КПІ ім. Ігоря Сікорського, запропонований  студенткою 5-го курсу ФБТ Єлизаветою Ілюсенко, співзасновником вільного простору Belka Валентином Четверіковим та командою викладачів, студентів і аспірантів.

Масові відкриті онлайн-курси – це навчальні курси, які розміщуються онлайн і розраховані на всіх зацікавлених користувачів, що мають доступ до інтернету – незалежно від віку, національності чи країни проживання. Вони містять відеолекції, конспекти, презентації, тести. Термін "масові відкриті онлайн-курси", англійською – massive open online course (МООС) – уперше був запропонований Дейвом Кормієром у 2008 році, а 2012-й за версією "Нью-Йорк Таймс" став роком масових відкритих онлайн-курсів. Тоді, у 2012 році, у світі одночасно запрацювали відразу три провідні сучасні платформи онлайн-освіти: Coursera (заснована викладачами Стенфордського університету), Udacity (заснована викладачами Стенфордського університету, розвитку набула завдяки курсам лекцій Технологічного інституту Джорджії) та edX (спільний проект Гарвардського університету та Массачусетського технологічного інституту).

Нині у світі існує більше 7 тисяч відкритих онлайн-курсів, функціонує безліч платформ, які надають доступ до курсів, а для того щоб  правильно їх обрати, існують агрегатори курсів, де за ключовими словами можна знайти потрібні користувачу курси і ознайомитися з відгуками на них слухачів.

В Україні першу спробу створення масових відкритих онлайн-курсів було здійснено у 2013 році на базі Київського національного університету імені Тараса Шевченка, де відкрили "Університет онлайн". Проте проект не став популярним. Навесні 2014 року стартував проект EdEra, спрямований у вигляді онлайн-курсів допомогти школярам підготовуватись до зовнішнього незалежного оцінювання. А перша успішна платформа відкритих онлайн-курсів в Україні – платформа Prometheus – була заснована у жовтні 2014 року Іваном Примаченком та Олексієм Молчановським. Зараз на платформі 65 курсів. Усі вони викладаються українською мовою та більшою частиною розроблені провідними українськими викладачами. Нині Prometheus має понад 425 тисяч активних користувачів, їх кількість постійно збільшується. До речі, нещодавно у платформи з'явився мобільний додаток для Android та iOS. Крім того, з метою сприяння викладачам у розробці онлайн-курсів, у 2016 році Prometheus запровадив курс "Як створити масовий відкритий онлайн-курс".

Доступ до відкритих онлайн-курсів дає можливість розвивати змішане навчання, яке передбачає поєднання загальновживаних викладацьких практик (лекції, аудиторні практичні заняття, семінарські заняття, майстер-класи тощо) із цифровим складником – інформаційними технологіями для перегляду лекційного матеріалу, виконання домашніх завдань, автоматизації процесу тестування тощо. Сучасні технології дають можливість перенесення лекційного матеріалу в онлайн за допомогою створення відеолекцій та їх розміщення на відповідній платформі. Аудиторні заняття перетворюються на проблемо-орієнтовані лекції, протягом яких викладач може пояснити незрозумілі місця із онлайн-матеріалу та на більш складних прикладах подати додатковий матеріал і обговорити його зі студентами. Це спонукає студентів до самостійного навчання та критичного мислення, дозволяє поглибити засвоєння навчального матеріалу, оптимізує викладацький час. Частину практичних занять або їх повний цикл також можна перенести в онлайн та повністю автоматизувати.

У 2016 р. платформа МВОК Prometheus спільно з ініціативною групою студентів, викладачів та аспірантів КПІ ім. Ігоря Сікорського, Українського католицького університету, Львівського НУ ім. Івана Франка, НУ "Львівська політехніка" розробила пілотний проект впровадження змішаного навчання в систему вищої освіти  України та представила його на засіданні розширеної Методичної ради нашого університету в червні 2016 року. У 2016/2017 навчальному році пілотний проект одночасно запрацював у цих чотирьох ВНЗ. У всіх них був упроваджений кращий курс з основ програмування CS50 від фахівців Гарвардського університету. У квітні 2016 р. цей курс був перекладений українською мовою, що дозволило адаптувати його для викладання в українських вишах. Минулого року курс випробували на ФІОТ, ПБФ, ФЕЛ.

У 2016–2017 рр. у КПІ ім. Ігоря Сікорського активно створювались і власні онлайн-курси. З'явився курс філософії від В. Д. Піхоровича, курс підвищення цифрової грамотності "Цифрові комунікації в глобальному просторі" від команди викладачів, аспірантів та студентів КПІ ім. Ігоря Сікорського; наші викладачі взяли участь у створенні курсів з підготовки до ЗНО з української мови і літератури та математики

Для створення нових масових відкритих онлайн-курсів потрібне якісне обладнання і команда, яка б допомагала викладачам не тільки відзняти матеріал, але й розробити онлайн-курс – від навчального плану до впровадження. З цією метою планується створення студії для виробництва відкритих онлайн-курсів "Belka MOOC", яка буде знаходитись у приміщенні Науково-технічної бібліотеки ім. Г.І.Денисенка нашого університету.

Команда проекту має на меті  створити технічну та методичну можливість для всіх охочих розробляти онлайн-курси, а особливо – для викладачів ВНЗ, насамперед – КПІ ім. Ігоря Сікорського.

На реалізацію проекту з бюджету Києва у 2018 р. буде виділено 2 млн грн. Уже в січні 2018 р. планується розпочати закупівлю обладнання – камер, комп'ютерів для монтажу відео та створення графіки будь-якої складності, звукового обладнання, комплекту професійного освітлення для студії та ін.

Створення масового відкритого онлайн-курсу – непроста справа. Вона  потребує значних зусиль автора, зокрема кропіткої роботи над методичним складником. Команда BelkaMООС буде проводити навчання охочих долучитись до проекту, майстер-класи для викладачів, які бажають розробляти власні  онлайн-кури, надавати їм підтримку у онлайн та офлайн-форматі та та залучати всіх небайдужих до покращення освіти в Україні.

Радміла Сегол, доцент ВПІ, канд. наук із соціальних комунікацій