Бажання людини відірватися від землі й полетіти, мов птаха, – мрія, яка протягом тисячоліть залишалася лише мрією. Проте всемогутній людський геній долає будь-які перешкоди: зараз людина заради розваги чи спортивного інтересу може політати на повітряній кулі, за лічені години здолати літаком тисячі кілометрів, полетіти в космос… Та наша стаття присвячена не екскурсу в історію авіації, а ентузіастам-любителям неба, які навчаючись і працюючи в КПІ, не просто мріють літати, а втілюють власними знаннями й руками(!) свою мрію в життя.

Студентське конструкторське бюро легкої авіації та навігаційного обладнання “Абріс” фактично було створено майже п’ятнадцять років тому. Ми поспілкувалися з ініціатором створення та незмінним керівником “Абріса” старшим викладачем кафедри приладів та систем керування літальними апаратами Вадимом Борисовичем Колесніченком про роботу КБ, аероплани та, звичайно, польоти:

”На відміну від великих і потужних літаків, розвиток яких наразі є досить інертним, легка авіація розвивається дуже бурхливо: створюються нові класи літальних апаратів (дельтаплани, параплани), проводяться різноманітні змагання.

В СКБ “Абріс” працюють ентузіасти авіації – студенти та викладачі факультету. Студенти ФАКСу в рамках курсового проектування можуть попрацювати не лише теоретично, але й практично, так би мовити, своїми руками. Щороку кількість зацікавлених роботою в КБ коливається від кількох осіб до двох десятків, проте надовго залишаються лише справжні ентузіасти (на них, власне, й тримається вся легка українська авіація), які не бояться постійної кропіткої роботи.

Відсутність фінансування робіт спонукає колектив СКБ до кооперації з комерційними фірмами-виробниками авіаційної техніки. Ноу-хау СКБ в такому обміні є інтелектуальна власність – розроблені колективом досконалі комп’ютерні методики розрахунку аеродинаміки та міцності малих літаків. Зокрема, в кооперації з широко відомою у світі українською фірмою “Аерос” і французьким конструктором Філіпом Прево створений трикратний чемпіон світу у своєму класі двомісний літак “Sky Ranger”. На часі реалізація власних розробок СКБ та продовження співпраці з “Аерос” у проекті створення надлегкого мотопланеру, що важитиме менше ваги людини – 60-70 кг.

Вадим Борисович особисто познайомив нас з “дітищами” “Абріса”, розміщеними в дуже просторій залі при ФАКСі, в якій є спеціальні верстати, матеріали і де, власне, й проводяться заняття студентів КБ. Це одномісний дерев’яний літак, повністю зроблений руками студентів за відтвореною технологією 20-х років минулого сторіччя, та безпілотний літальний апарат “Птах”, створений для потреб прикордонної служби України (перша розробка СКБ, що отримала фінансову підтримку університету). Поруч розправив крила і готовий до злету гордість конструкторів – “Sky Ranger”.

До речі, про польоти. А де ж підіймаються в небо наші авіаентузіасти? З’ясувалося, що біля м.Обухова (Київської обл.) є дельтодром Ходосівка, на якому всі бажаючі можуть спробувати свої сили та випробувати своїх двокрилих друзів. Проте зараз є загроза зникнення дельтодрому. Причина банальна – продаж його території під земельні ділянки… Та справжньою Меккою для всіх аеролюбителів залишається кримський Коктебель. Недаремно ж його друга назва – Планерське. Щорічно в серпні саме в цей куточок Кримського півострова з’їжджаються всі аеролюбителі політати, позмагатися і просто гарно відпочити. Проте при всій любові до неба, кожному пілоту варто пам’ятати, що вдалий політ залежить не лише від майстерності людини (а без цієї умови взагалі не можна сідати за штурвал), а й від погодних умов. Дельтапланерний спорт – настільки ж травмонебезпечний для життя, як і альпінізм, якщо не більше. Як кажуть: вітер є вітер, небо є небо... Та ті, хто все ж наважуються підкорити висоту, не можуть вже забути цього хвилюючого відчуття ніколи і обов’язково хочуть полетіти ще й ще…

Майя Заховайко