Виїзне засідання Комітету з питань науки і освіти Верховної Ради України спільно з Консультативною радою з питань інформатизації при Верховній Раді України та представниками Міносвіти і науки України відбулося 12 березня в НТУУ “КПІ”.

Перед початком засідання присутні ознайомилися з експозицією Державного політехнічного музею при НТУУ “КПІ”, де представлено зразки техніки й технологій, що протягом десятиліть створювалися в Україні, зокрема в Київському політехнічному. Далі гостям докладно розповіли й продемонстрували розробки, виконані разом із підприємствами-партнерами на базі наукового парку “Київська політехніка”: унікальні антенні комплекси, цифрові телевізійні системи, енергозберігаючі технології в дії, радіаційностійка робототехніка, комплекс засобів обчислювальної техніки у захищеному виконанні, зразки виробів, отриманих за допомогою вакуумної електронно-променевої технології та ін. Ректор НТУУ “КПІ” М.З.Згуровський та проректор з наукової роботи М.Ю.Ільченко давали пояснення. Присутні висловили задоволення поточним станом справ на виконання Закону України “Про науковий парк “Київська політехніка” – поєднанням зусиль взаємозацікавлених учасників інноваційного середовища, які дають плідні результати і зиск для держави. “Ми сповнені великої пошани до нашої науки, до всього побаченого і почутого тут. Нам є чим пишатися, є з чим іти в Європу”, – підсумувала голова Комітету з науки і освіти Верховної Ради К.Самойлик.

Відкриваючи засідання, що проходило в залі адмінради університету академік М.З.Згуровський висловив упевненість, що результати обговорення сприятимуть подальшому формуванню інформаційного суспільства в Україні, зокрема в науці й освіті. “Хоча українська нація вважається освіченою, – продовжував він, – освіченість сягає 93%, країна займає невисокі місця у сфері інформаційних технологій: 62 місце (зі 104-х) за кількістю інтернет-хостів, 85 – за кількістю користувачів інтернетом, 55 – за кількістю телефонних ліній тощо. Україна має гарну систему загальної освіти, потужну фундаментальну освіту, та відсутність державної політики, спрямованої на пріоритетний розвиток інформаційних технологій, розпорошеність коштів, що виділяються на розвиток інформаційного суспільства, призводять до виникнення вітчизняних проектів, які конкурують між собою на міжнародній арені, а мали б бути партнерськими”.

У доповіді “Про хід виконання державної програми “Інформаційні та комунікаційні технології в освіті та науці на 2006–2010 рр.” перший заступник міністра освіти і науки А.М.Гуржій зокрема зазначив: “Україна займає четверте місце у світі за кількістю сертифікованих програмістів (після США, Індії та Росії), та це не сприяє становленню її як інформаційного суспільства”.

Перший проректор НТУУ “КПІ” Ю.І.Якименко ознайомив присутніх з діяльністю Асоціації державних установ URAN, яку він очолює. Асоціація налічує 40 засновників – державних навчальних закладів та НДІ, має близько 100 тис. користувачів, здатна інтегруватися до міжнародних глобальних мереж. А.Г.Наумовець – віце-президент НАН України у своєму виступі поінформував про діяльність НАН України в галузі інформаційних і комунікаційних технологій, що здійснюється за напрямами: комп’ютерні ресурси, програми, мережі, під’єднання до глобальних мереж. А.В. Кудін – директор Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН України розповів про створення і впровадження унікального обладнання і програмного забезпечення для навчання дітей з вадами слуху і зору та про розробку ІТ програмних засобів, що стосуються природничих і гуманітарних дисциплін. Ректор НТУ “ХПІ” Л.Л.Товажнянський, який долучився до розмови в режимі телеконференції, поділився напрацюваннями свого університету щодо створення сегменту мережі URAN у Харківському регіоні та забезпечення доступу молоді до вищої освіти.

В обговоренні взяли участь народні депутати В.П.Заблоцький та Ю.І.Єхануров, директор Інституту програмних систем НАН України П.І.Андон, директор Центру суперкомп’ютерних обчислень А.І.Петренко, директор Інституту теоретичної фізики НАН України А.Г.Загородній та директор Інституту інформаційних технологій і засобів навчання АПН України В.Ю.Биков. Після всебічного обміну думками було прийнято відповідне рішення.

Н. Вдовенко