Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 13.12.2006 р. № 1719 затверджено «Перелік напрямів, за якими здійснюється підготовка фахівців у ВНЗ за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра». До закінчення 2007 р. має бути затверджений перелік спеціальностей для підготовки фахівців за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра.

Передбачається включити до цього переліку за кожним напрямом підготовки спеціальності двох типів (з присвоєнням відповідних кваліфікацій):

- спеціальності першого типу передбачають майбутню практичну (інженерну) діяльність фахівця – проектувальну, конструкторську та організаційно-управлінську;

- спеціальності другого типу спрямовані на майбутню науково-дослідну, інноваційну та педагогічну діяльність фахівця.

Спеціальності першого типу, як правило, подібні (близькі) спеціальностям старого Переліку, спеціальності другого типу, очевидно, мають бути зіставленими з новим переліком наукових спеціальностей підготовки докторів філософії.

Починаючи з 2007/2008 навчального року підготовка фахівців здійснюватиметься за новим переліком напрямів та новими спеціальностями.

Тому підготовка до нового навчального року передбачає систему заходів на рівнях ректорату, відповідних науково-методичних комісій та деканатів, випускових кафедр.

Основні положення щодо концепції двоступеневої підготовки фахівців з вищою освітою, принципові вимоги до нових навчальних планів бакалаврської підготовки були викладені в «Положенні про кредитно-модульну організацію навчального процесу в НТУУ «КПІ».

Відповідно до концепції двоступеневої підготовки фахівців з вищою освітою «новий» бакалавр має бути затребуваний на ринку праці. Для забезпечення можливості адаптації випускника-бакалавра до вимог ринку праці, він повинен мати спеціальні компетенції – професійно-функціональні знання та вміння, що забезпечуються посиленням професійно-практичної складової програми підготовки.

При формуванні нових бакалаврських програм технічних галузей знань мають бути реалізовані ідеї «Концептуальних засад розвитку вищої технічної освіти України в контексті Болонського процесу», які ухвалено Всеукраїнською нарадою ректорів вищих технічних навчальних закладів «Вища технічна освіта України і Болонський процес» (м. Харків, березень 2004 р.), а саме: бакалавр з технічних спеціальностей має бути готовим до професійної виробничо-технологічної, сервісно-експлуатаційної, монтажно-налагоджувальної та організаційно-управлінської (на нижньому та середньому рівнях) практичної діяльності, а також у сфері маркетингу та продажу технічних виробів. Тому при розробленні нових навчальних планів має бути забезпечено посилення професійно-практичної складової підготовки бакалавра шляхом:

1. Здійснення розподілу навчальних годин за циклами дисциплін підготовки бакалавра.

2. Узгодження програм підготовки бакалаврів та магістрів, а саме: переведення частини фундаментальної підготовки «високого рівня» (спеціальні розділи дисциплін) з існуючої програми бакалаврського рівня до навчального плану підготовки магістрів (враховуючи, що нормативний термін підготовки магістрів – 1 рік 10 місяців), а певних дисциплін професійно-практичної підготовки технолого-експлуатаційної спрямованості – з 5 курсу існуючих програм до нових бакалаврських програм.

3. Спрямованості циклу професійно-практичної підготовки бакалаврів на відповідну спеціальність.

4. Введення до програм навчання бакалаврів виробничої практики (3 тижні після третього курсу) та переддипломної практики (9 тижнів).

Співвідношення нормативної складової та за вибором ВНЗ орієнтовне і залежить від ступеня спорідненості відповідних спеціальностей у бакалаврському напрямі.

У навчально-методичному відділі спільно з навчальним відділом НТУУ «КПІ» розроблено Рекомендації щодо розробки навчальних та робочих навчальних планів за новими напрямами підготовки бакалаврів, які будуть незабаром направлені в підрозділи університету разом із Програмою заходів щодо впровадження підготовки бакалаврів за новим переліком.

В.П. Головенкін, начальник навчально-методичного відділу