У листопаді 2006 року планується провести спільне засідання колегії Міністерства освіти і науки України та президії Національної академії наук України з питань інтеграції освіти і науки. До складу робочої групи з підготовки цього засідання входять і представники нашого університету. Департаментом науки та інноватики підготовлені і подані до МОН України пропозиції щодо вирішення нагальних проблем вищих навчальних закладів (ВНЗ).

Значний потенціал науки нашої держави зосереджено в університетах. Але навіть провідні університети мають проблеми з розвитку наукової та інноваційної діяльності, внаслідок відсутності системного державного управління наукою в університетах, низького, нерівномірного по місяцях рівня фінансування наукової діяльності ВНЗ України, створеної надмірної державної зарегульованості та штучних обмежень в організації виконання досліджень (обов’язкові тендерні процедури і держказначейське обслуговування), права керівників ВНЗ щодо використання коштів, зокрема спеціального фонду, значно обмежені. На сьогодні нема дієвого механізму впровадження розробок університетів у виробництво та кадрового супроводу цих розробок. Оподаткування науково-дослідних робіт податком на додану вартість значно підвищує їх вартість та зменшує зацікавленість підприємств в освоєнні наукової продукції.

Матеріально-технічна, лабораторна база наукової та освітньої діяльності оновлюється і розвивається лише за рахунок залучення інвестицій, співпраці з вітчизняними і закордонними замовниками. Державна підтримка в оновленні матеріально-технічної бази протягом останніх 15 років практично відсутня.

Є принципово необхідним щорічне поповнення молодіжного складу науковців та викладачів в університетах з метою забезпечення наступності в освіті і науці. Середній вік наукових керівників аспірантів перевищує пенсійний. Наприклад, в нашому університеті в штаті 2270 викладачів (докторів наук – 233, кандидатів наук – 1092); з них 750 пенсіонерів (38 %), середній вік докторів наук – 60 років, кандидатів наук – 55 років. Введена стаття 116 Проекту Державного бюджету України на 2007 рік значно обмежує права пенсіонерів і в разі її прийняття спровокує нові проблеми в підготовці наукових кадрів та проведенні наукових досліджень.

До поліпшення ситуації з науковими кадрами і створення умов, які сприяли б залученню молодих науковців і викладачів до наукової роботи, пропонується зберегти існуючу сьогодні систему виплати пенсій працюючим пенсіонерам – науково-педагогічним працівникам ВНЗ – науковим керівникам аспірантів та науковим консультантам докторантів

У Проекті Державного бюджету України на 2007 рік статтею 45 передбачено фінансування видатків на фундаментальні дослідження здійснювати Державним казначейством України лише за наявності висновку експертної ради при Національній академії наук України про доцільність проведення витрат по кожній науковій темі. Ми пропонуємо виключити із проекту бюджету цю статтю, як таку, що по суті зводиться до звуження університетської автономії і академічних прав учених, які працюють в університетах, а практична реалізація положень цієї статті призведе до нічим не виправданого ускладнення процедури контролю кожної з бюджетних тем.

Сукупність цих обставин входить в протиріччя з напрямом розвитку нашої держави на інтеграцію до світового освітнього та наукового простору, приєднання до Болонського процесу, одним із головних принципів якого є високий рівень науки в університетах та єдність освітньої і наукової діяльності.

Тому ми, насамперед, пропонуємо МОН України ініціювати проведення експерименту з визначення декількох (не більше 10) університетів як дослідницьких, в яких висока якість має забезпечуватись за рахунок широкого використання навчання, передових наукових досліджень за принципом трикутника знань «освіта – наука – інноватика». Доцільно також:

– передбачити для дослідницьких університетів суттєву державну фінансову підтримку;

– реалізувати механізм державної підтримки молодих учених щодо достойної зарплати та здійснення програми вирішення житлових питань для молодих викладачів і науковців;

– передбачити включення до бюджету коштів на створення міжвузівських дослідницьких центрів з укомплектуванням їх високотехнологічним обладнанням;

– внести зміни до Закону України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти» щодо надання університетам можливості безпосередньо банківського обслуговування і без тендерних обмежень з використання фактично позабюджетних коштів, зароблених самими університетами.

Донині є недосконалою законодавча база щодо інноваційної діяльності, що не дозволяє університетам створювати інноваційні середовища. Усунення перешкод у розвитку інноваційної діяльності університетів – удосконалення законодавства, відмова від практики призупинення дії законів, що передбачають стимулювання науково-технічної та інноваційної діяльності. Необхідно підготувати та подати до Верховної Ради України пропозиції щодо законопроекту «Про стимулювання інноваційної діяльності та виробництва високотехнологічної продукції в Україні».

Комерціалізація наукових і програмних продуктів вимагає законодавчого визначення майнових прав на об’єкти інтелектуальної власності. Відповідно до Закону України «Про об’єкти промислової власності» майнові права на об’єкти інтелектуальної власності, які створені з використанням професійного досвіду, обладнання та приміщень, повинні належати університету. У нас, часом, автори об’єктів інтелектуальної власності користуються цими правами індивідуально. Ми пропонуємо МОН України виступити з підтримкою законопроекту «Про введення в цивільний обіг об’єктів інтелектуальної власності, що створені за бюджетні кошти», в якому визначити, що майнові права на об’єкти інтелектуальної власності належать вищим навчальним закладам, в яких вони створені, крім випадків, коли вони віднесені до сфери національної безпеки та оборони, або замовник у повному обсязі здійснює фінансування доведення об’єкта інтелектуальної власності до промислового використання.

Nov 13, 2006 || Автор: М.Ю.Ільченко, проректор з наукової роботи