Для того щоб університет виконував не лише функцію транслятора знань, а також здійснював свою виховну роль, формував у студентів їх ціннісні орієнтири, сумлінне ставлення до навчання та праці, сприяв подальшій професійній орієнтації, потрібна постійна індивідуальна робота зі студентами. В НТУУ «КПІ» виконання цих функцій покладено на інститут кураторів. З метою виявлення дієвості даного інституту в нашому університеті дослідниками було вирішено дізнатись, якій частині студентів відомо, хто є куратором групи, в якій вони навчаються.

Таким чином дослідження дозволило отримати наступні результати: 87,1 % студентів відомо, хто є куратором їх групи, натомість, майже 13% опитаних не знайомі з куратором. Певною мірою це може говорити про те, що куратори окремих груп не належно виконують свої функції.

Однією з основних форм роботи куратора зі студентами має бути індивідуальна виховна робота зі студентами, вивчення їх міжособистісних відносин, особливостей характеру, умов проживання в родині, позанавчального спілкування, а цього не можливо досягти без безпосереднього спілкування з ними. Тому отримані результати – 13% опитаних студентів взагалі не знають про те, хто є їх куратором – свідчать про те, що не всі куратори сумлінно ставляться до виконання своїх обов’язків. Для того, щоб краще проаналізувати отримані в ході опитування результати, потрібно подивитись на те, як розподілились відповіді респондентів за факультетами.

Аналіз ситуації з кураторами за факультетами показав, що найменший показник відомості кураторів серед студентів виявляється на таких факультетах/інститутах, як ІПСА, ФПМ та ХТФ. З другого боку, на таких факультетах, як ІФФ, ФЕА, ФЛ, ІХФ кількість студентів, яким відомо хто є їх куратором, складає більше 90%.

Додамо також, що з 87,1 % студентів, яким відомо хто є їх куратором, 12% вказали, що він не зустрічався з групою жодного разу, а 12,9 % мають змогу бачити куратора лише один раз на рік. Сумлінно виконують свої обов’язки, тобто зустрічаються з групами один раз на тиждень, куратори 14,1 % студентів, 16,3 % опитаних студентів бачать кураторів навіть декілька разів на тиждень, 20,3 % – декілька разів на семестр.

Безумовно, робота куратора різнопланова: від контролю успішності до формування переконань та цінностей, що дуже складно об’єктивно оцінити одним показником, тому для зручності та коректності роботу куратора групи студентам було запропоновано оцінити за 7-бальною шкалою Міллера за наступними параметрами:

  • сприяння студентам у навчальному процесі;
  • сприяння культурному та духовному розвитку студентів;
  • налагодження зв’язку між студентами та адміністрацією факультету.

Тож, результати оцінювання респондентами сприяння куратора в навчальному процесі такі: роботу своїх кураторів щодо сприяння в навчальному процесі назвали ефективною та дуже ефективною 32,8 % студентів, натомість неефективною чи взагалі неефективною – 28,8 % опитаних.

Як відомо, НТУУ «КПІ» має давні культурні традиції: це День знань, День першокурсника, «Королева КПІ», «Містер КПІ», дні факультетів – і це тільки невелика частина заходів, що проходять на теренах університету для студентів. Саме тому, маючи всі можливості, куратор групи повинен вести роботу із залучення талановитих, бажаючих виразити себе студентів до культурних факультетських або університетських заходів.

Який же стан справ у цьому напрямку? Майже 23 % опитаних вважають роботу їхніх кураторів зі сприяння культурному та духовному розвитку студентства ефективною або дуже ефективною. Натомість є й такі, що дотримуються протилежної думки – в цілому таких студентів більше – 38,6 %.

Як уже зазначалось раніше, куратор, крім виконання усіх своїх інших функцій, повинен також бути провідником зворотного зв’язку між студентською групою, викладачами та адміністрацією факультету.

Результати дослідження демонструють, що більшість студентів оцінює цю складову роботи куратора як таку, що виконується неефективно: так, 25,3 % студентів обрали варіант «взагалі неефективна», а 8,9 % – «неефективна».

Найкраще оцінити роботу куратора здатні ті студенти, які безпосередньо звертались до куратора з проханням вирішити певну проблему. Дані, отримані під час дослідження, свідчать, що лише 34,5 % студентів звертались до куратора з подібним проханням. На думку дослідників, подібна ситуація може пояснюватися не тільки тим, що самі куратори не хочуть працювати в цьому напрямі, але й тим, що до інституту кураторів серед студентів існує певна недовіра, студенти надають перевагу самостійному вирішенню проблем, аніж звертанню до куратора. Можливо, частково ця ситуація пояснюється й тим, що не всі студенти отримали бажаний результат, коли звертались до куратора по допомогу (7,6% студентів взагалі не отримали допомоги від куратора при виникненні проблеми, вирішення якої входило до його компетенції, а 34,9 % куратор допоміг лише частково). Найбільшою довірою у студентів користуються куратори на таких факультетах, як ІФФ та ММІФ, де більше половини студентів звертались з якою-небудь проблемою до свого куратора.

Незважаючи на те, що інститут кураторства існує в НТУУ «КПІ» вже досить давно, і в необхідності його існування вже нікого не потрібно переконувати, ще досі існують деякі перепони для його успішного функціонування, які не завжди зумовлені обмеженістю ресурсів або іншими матеріальними проблемами, а насамперед пов’язані з людським фактором. На жаль, інститут кураторства, будучи невід’ємним елементом університетських традицій НТУУ «КПІ», що досі не повною мірою використовується як інструмент забезпечення позитивного зворотного зв’язку адміністрації університету та студентства.

Інф. НДЦ ПС «Соціоплюс»